  • 21. Data: 2016-01-08 17:28:23
    Temat: Re: Oscylacje przy włączaniu triaka
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Paweł Pawłowicz wrote:

    > Pytanie może głupie, jak włączyłeś diodę? Triak lubi być wyzwalany
    > impulsami ujemnymi.

    BTA16 to są triaki trójkwadrantowe, więc przy takim sterowaniu
    nie tylko lubią, ale i muszą być wyzwalane impulsem ujemnym.
    Pracują wtedy w drugim i trzecim kwadrancie. W czwartym nie
    udało mi się ich włączyć, zgodnie z dokumentacją. Dioda więc
    anodą do bramki. Schottky'ego, aby wyeliminować efekty rekombinacji
    nośników itp. i mieć czyste pole do analizy.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 22. Data: 2016-01-08 17:39:28
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Rozumiem, ze przebieg jest caly czas, i to przemienny ?

    Tak. Zwykłe wyjście z transformatora TS50/13.

    > Rozumiem, ze to przejscie napiecia zasilajacego przez zero,

    Tak.

    > a przemienne impulsy wyzwalajace leca caly czas ?

    One nie są przemienne, tylko cały czas ujemne. Po to był mi
    forward -- nie generuje "śmieci" o niewłaściwej polaryzacji
    i transformatorów impulsowych można do wyjścia generatora
    przypiąć całe stadko, podpinając je do masy (lub nie)
    tranzystorem NPN. Gdyby wyzwalanie było przemienne, to
    taka sztuczka by nie zadziałała.

    > A nie probujesz zrobic (niechcacy) gate-turn-off ?

    Tak sobie tu z Darkiem żartowałem, ale to chyba nie jest możliwe(?).
    GTO to są tyrystory.

    > Z takim wyzwalaniem sie nie spotkalem

    Ja też, ale okazuje się, że to klasyka. :-)

    > literatura ostrzega przed jedna z kombinacji
    > polaryzacji zasilania

    Owszem, przed czwartym kwadrantem. Ale te triaki w ogóle
    nie włączają się w czwartym kwadrancie, więc nie tu jest problem.
    Są zoptymalizowane dla kwadrantów 2 i 3, więc nie działa tu
    standardowa reguła kciuka: triak jest najczulszy w pierwszym kwadrancie.
    BTA16 wymaga wtedy 1,7V (w stosunku do 1,1V) i większego prądu.
    Mnie to bardzo pasuje.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 23. Data: 2016-01-08 17:51:44
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Alez Piotrze - trzeba isc z czasem, postepem i osiagnieciami.

    Bardzo chętnie. Tylko postęp wygląda obecnie tak, że się
    od optoelektroniki w zastosowaniach wymagających odchodzi. :-)
    LED się degeneruje, ponoć żywica traci przejrzystość itd.
    Ja sam już dawno przeszedłem z transoptorów na izolatory
    o sprzężeniu pojemnościowym i indukcyjnym. Moi faworyci
    to seria Si87xx:

    https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&sourc
    e=web&cd=2&ved=0ahUKEwias63H1JrKAhXBqXIKHYdAARoQFggl
    MAE&url=http%3A%2F%2Fwww.silabs.com%2FSupport%2520Do
    cuments%2FTechnicalDocs%2FSi87xx.pdf&usg=AFQjCNEJeuD
    NNzN69kMXgQ3Eutw-CEGPTw&sig2=IwcnhHmEbRHEyT1n0r8ELg&
    bvm=bv.110151844,d.bGQ&cad=rja

    Gwarantują 60. lat trwałości -- znajdź taki transoptor. :-)
    Izolatory indukcyjne Analog Devices są specyfikowane na 50 lat.
    Na Si8711 w wersji 3mA robi się świetne izolowane detektory zera:
    mostek Graetza, MOSFET zubożany jako źródło prądowe 3mA i ten izolator.
    Ma 3,75kV izolacji i histerezę.

    > Jakby drzewiej bylo lepiej, to by nikt nie uzywal optotriaków :-)

    Nie twierdzę, że transformatorem jest lepiej, tylko, że ma kilka zalet,
    m.in. niezniszczalność. A rozmiar jest porównywalny z optotriakiem --
    moje nawijam na rdzeniu średnicy 6mm, 13 zwojów DNE0,15 pierwotnego
    i 5 w potrójnej izolacji wtórnego.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 24. Data: 2016-01-08 18:23:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. wrote:
    >Tak. Zwykłe wyjście z transformatora TS50/13.

    Chodzilo mi o przebieg wyzwalajacy.

    >One nie są przemienne, tylko cały czas ujemne. Po to był mi
    >forward -- nie generuje "śmieci" o niewłaściwej polaryzacji
    >i transformatorów impulsowych można do wyjścia generatora

    Generuje, na wyjsciu transformatora skladowa stala napiecia jest
    zerowa.
    Musi byc przemiennie.
    Chyba, ze jakies diody dales.

    >przypiąć całe stadko, podpinając je do masy (lub nie)
    >tranzystorem NPN. Gdyby wyzwalanie było przemienne, to
    >taka sztuczka by nie zadziałała.

    Ale nadal na po drugiej stronie sa impulsy przemienne.

    >Tak sobie tu z Darkiem żartowałem, ale to chyba nie jest możliwe(?).
    >GTO to są tyrystory.

    Ogolnie to chyba niemozliwe, tym niemniej mechanizm moze byc podobny -
    zmiana kierunku pradu bramkowego i w efekcie odebranie ladunku z
    obszaru zasadniczego.
    No i jakies oscylacje moze byc widac...

    J.

  • 25. Data: 2016-01-08 18:49:53
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Generuje, na wyjsciu transformatora skladowa stala napiecia jest zerowa.
    > Musi byc przemiennie.

    Przemienne oznacza symetrię, a tu jej nie ma. Jest zmienne
    i wyjątkowo asymetryczne. Tu masz oscylogram napięcia na wyjściu
    transformatora impulsowego:

    http://postimg.org/image/h63tvn14h/

    Część dodatnia jest niewielka, ale za to znacznie dłużej
    trwa. Woltosekundy muszą się zerować, jak piszesz.

    A tak wygląda oscylogram dla braku opornika lub opornika równolegle z
    kondensatorem:

    http://postimg.org/image/dqt9dhr7f/

    I w powiększeniu:

    http://postimg.org/image/p753h266z/

    Ale za wcześnie na odtrąbianie sukcesu. Jeśli do żarówki
    dodam szeregowo opornik 48 omów, to wtedy ten śliczny
    sygnał zmienia się w Batmana:

    http://postimg.org/image/3rq0itni7/

    http://postimg.org/image/h52fi99p1/

    Moja pierwotna teoria się chyba niestety cały czas broni. :-(

    Pozdrawiam, Piotr

  • 26. Data: 2016-01-08 20:00:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. wrote:
    >Przemienne oznacza symetrię, a tu jej nie ma.

    Symetrii nie postulowalem, jest w sensie calkowym - calka musi wyjsc
    zero :-)
    A to oznacza, ze musza byc okresy dodatnie i ujemne.

> [...]
    >http://postimg.org/image/h63tvn14h/
    >Część dodatnia jest niewielka, ale za to znacznie dłużej
    >trwa. Woltosekundy muszą się zerować, jak piszesz.

    No to wszystko sie zgadza.
    O ile dobrze wyczytalem, to diode dales i tego dodatniego nie
    przepuszczasz ?

    Ten przebieg to z podpieta bramka czy nie ?

    >A tak wygląda oscylogram dla braku opornika lub opornika równolegle z
    >kondensatorem:
    >http://postimg.org/image/dqt9dhr7f/
    >I w powiększeniu:
    >http://postimg.org/image/p753h266z/

    A jakbys jeszcze bardziej rozciagnal ?
    Ciekawi mnie, czy bedzie zauwazalny jakis stabilny poziom przez czas
    trwania impulsu bramkujacego a potem jego powolniejszy zanik, czy nie
    ?

    Tak sobie na to patrze, i :
    - napiecie zasilajace w tym czasie ma ponizej 1V - i to faktycznie za
    malo na podtrzymanie,
    - zobacz na czas przed przejsciem przez zero - tu mamy wzrost napiecia
    (ujemnego) na triaku w chwili impulsu bramkowego. Wytlumaczyc tego
    wylaczeniem sie z powodu za malego pradu podtrzymujacego sie nie da.
    - spojrz po zerze czasu:
    a) najpierw daleko - napiecie otwartego triaka to ok 0.8V, i nie chce
    byc mniej nawet przy impulsie bramkowym. Wiec nie mozna wczesniejszego
    zachowania tlumaczyc wylaczaniem - on po prostu wcale nie jest
    wlaczony, szczegolnie przez pierwsza dzialke po zerze.
    b) przez druga dzialke IMO juz jest wlaczony, bo napiecie nie rosnie,
    a spadki sa ponizej napiecia zalaczonego

    Tak sie zastanawiam ... czy to nie jest efekt sprzezenia przez jakas
    pojemnosc bramkowa.
    Albo ... dobrze podlaczyles oscyloskop ? Nie obserwujesz spadku
    napiecia spowodowanego pradem bramkowym, tzn jego powrotem przez MT1 ?
    Dawniej sobie czasem radzilem tak, ze przestawialem oscyla w tryb
    roznicowy, jedna sonde do MT2, druga do MT1 i odpadal problem co sie
    dzieje na podlaczeniu masy.
    Tzn masa byla podlaczona do masy, ale gdzies dalej, w spokojnym
    punkcie.
    Ale cyfraki robia roznice programowo ... choc sondy roznicowe jeszcze
    bywaja.

    Stara lampowa zasada - masy w jednym punkcie ? W tym przypadku MT1,
    oscyl, i koncowka trafa bramkowego.
    A moze prad zarowki zmierzysz ?

> [...]
    >sygnał zmienia się w Batmana:
    >http://postimg.org/image/h52fi99p1/
    >Moja pierwotna teoria się chyba niestety cały czas broni. :-(

    IMO nie - tu jeszcze bardziej widac to co napisalem - od ~1.2 dzialki
    (od przejscia przez zero) triak jest zalaczony i napiecie 0.8V -
    przyznaje - z drobnymi szpileczkami wiekszego napiecia. Szpilki
    ponizej nie moga sie brac z samoczynnego wylaczania.
    Gdzies miedzy 1-1.2 dzialki mamy uchwycony proces wlaczania -
    pomijajac te skoki, to imo calkiem dobrze sie wlacza.

    A masz mozliwosc przejscia na pojedynczy impuls ?
    IMO - taki w czasie ponizej 200us (1 dzialka) od przejscia przez zero
    (o ile w ogole uda sie precyzyjnie zmierzyc) nie wlaczy triaka.
    Natomiast juz troche powyzej powinien dac rade - i samo wlaczenie
    bedzie szybkie - ok 40 us (jeden cykl obecnego przebiegu).

    J.

  • 27. Data: 2016-01-08 22:40:42
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Ten przebieg to z podpieta bramka czy nie ?

    Tak, bramka była podpięta w każdym przypadku, ale pomiar
    był na wyjściu trafa, a nie na bramce.

    > A jakbys jeszcze bardziej rozciagnal ?

    http://postimg.org/image/7blgrg6ur/

    Bardziej (jeszcze) nie umiem, trigger zaczyna wariować.

    > Albo ... dobrze podlaczyles oscyloskop ? Nie obserwujesz spadku napiecia
    > spowodowanego pradem bramkowym, tzn jego powrotem przez MT1 ?

    Krokodylek masy był podpięty do MT1, ale po Twojej
    uwadze zrobiłem kontakt Kelvina -- wykres bez zmian.

    > Ale cyfraki robia roznice programowo ... choc sondy roznicowe jeszcze
    > bywaja.

    I kosztują więcej, niż ten cyfrak. :-)

    > A moze prad zarowki zmierzysz ?

    Żarówkę zastąpiłem dwoma opornikami po 24 omy, bo mi się
    za bardzo wszystko grzało. Tu masz wykresy napięcia na
    jednym z tych oporników z pary:

    http://postimg.org/image/ekai77z3h/
    http://postimg.org/image/joxi0igyj/
    http://postimg.org/image/mb7phbi4l/

    a jak się odłączy kondensator od rezystora bramkowego, to:

    http://postimg.org/image/gw5qdohn5/

    Diod w obwodzie bramkowym nie mam -- nic nie dawały.

    > A masz mozliwosc przejscia na pojedynczy impuls ?

    Pojedynczy impuls z generatora bramkującego, zsynchronizowany
    z przejściem przez zero czy jednoimpulsowy trigger?
    To pierwsze byłoby trudne, a z drugim powinno się udać,
    choć jeszcze nie mam obycia w tych trybach.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 28. Data: 2016-01-09 10:07:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 08 Jan 2016 22:40:42 +0100, Piotr Wyderski napisał(a):
    > Tak, bramka była podpięta w każdym przypadku, ale pomiar
    > był na wyjściu trafa, a nie na bramce.

    > http://postimg.org/image/7blgrg6ur/
    > Bardziej (jeszcze) nie umiem, trigger zaczyna wariować.

    Zlapac jeden przebieg, a potem sobie na spokojnie obejrzec :-)

    Jak rozumiem impulsy wyzwalajace masz 5us, te szpilki powyzej
    wygladaja raczej na 10us, jakby cos je wydluzalo, ale to moze oscyl
    klamac.
    Glupia sprawa - nie widze aby podali minimalny czas impulsu
    bramkowego. Zakladaja ze konstruktor nie bedzie zalowal ?

    Mozesz drugim kanalem napiecie z trafa zasilajacego pokazac ?
    Bo jesli dobrze licze - trafo 12V rms, szczytowe ok 17V,
    narost jakies 5V/ms, srodkowa os jakies 200us po przejsciu przez 0 -
    napiecie powinno byc 1V, a obserwujemy wiecej - sprzezenie
    pojemnosciowe z bramka ? Czy zle zindentyfikowalem moment przejscia,
    albo jakies indukcyjnosci sie odezwaly ?

    Tak sie jeszcze patrze na schemat triaka i zastanawiam ... czy w
    warunkach pracy MT1 0V, MT2 -0.5 do +0.5V, G -2V ... nie poplynie prad
    miedzy z MT2 do G ? do sprawdzenia przy pradzie stalym, tylko gdzie ja
    mam jakiegos triaka ...

    > Żarówkę zastąpiłem dwoma opornikami po 24 omy, bo mi się
    > za bardzo wszystko grzało. Tu masz wykresy napięcia na
> [...]

    rownolegle?
    Czyli napiecie szczytowe trafa 12V, a nie 17 jak wczesniej zalozylem i
    mamy ok 3V/ms

    Przydaloby sie tem przebieg rozciagnac i razem z bramkowym pokazac -
    bo tu z kolei raczej widac ze nie ma dodatkowego pradu do bramki - to
    "glowny" prad jest przerwany.

    > a jak się odłączy kondensator od rezystora bramkowego, to:
    > http://postimg.org/image/gw5qdohn5/

    Ciekawe - jakby znacznie pozniej nastapilo wlaczenie na dobre.
    Za maly prad bramki ? Ale przeciez wlacza ... a moze nie ?

    > Pojedynczy impuls z generatora bramkującego, zsynchronizowany
    > z przejściem przez zero czy jednoimpulsowy trigger?
    > To pierwsze byłoby trudne,

    To pierwsze niestety.
    No wiesz, taki maly atmelek, czy co tam lubisz :-)
    Na dobra sprawe to moze jakies dwa uniwibratory plus komparator.

    J.

  • 29. Data: 2016-01-09 10:38:17
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Piotr Wyderski wrote:

    > To pierwsze byłoby trudne, a z drugim powinno się udać,
    > choć jeszcze nie mam obycia w tych trybach.

    Wczoraj znalazłem olbrzymie archiwum modeli do LTSpice
    i ktoś wymodelował nawet BTA16 w wersji dokładnie CW.
    Okazuje się, że symulacja dokładnie odtwarza zachowanie
    obserwowane na oscyloskopie. Załączam ją poniżej. Tylko
    teraz już nie jestem pewien, że chodzi o problemy z włączaniem
    -- to wygląda na jakieś wstrzykiwanie impulsów wyzwalających do MT2. :-/

    http://postimg.org/image/slyj3j2jb/

    Aby móc zasymulować ten układ do domyślnej instalacji LTspice 4
    trzeba dograć pliki BTA16-600CW.asy oraz Triac_st.lib stąd:

    http://ltwiki.org/index.php5?title=LTspiceIV-library
    _Library_Listing_Expanded

    Pozdrawiam, Piotr

    ------------------8<----------------------------

    Version 4
    SHEET 1 880 680
    WIRE 272 -64 192 -64
    WIRE 192 -48 192 -64
    WIRE 272 -16 272 -64
    WIRE 64 128 32 128
    WIRE 32 208 32 128
    WIRE 32 208 0 208
    WIRE 48 208 32 208
    WIRE 128 208 128 128
    WIRE 160 208 128 208
    WIRE 192 224 192 208
    WIRE 0 304 0 288
    FLAG 192 224 0
    FLAG 272 -16 0
    FLAG 0 304 0
    SYMBOL extra\\st\\triac\\BTA16-600CW 192 160 R0
    SYMATTR InstName U1
    SYMBOL voltage 192 -64 R0
    WINDOW 123 0 0 Left 2
    WINDOW 39 0 0 Left 2
    SYMATTR InstName V1
    SYMATTR Value SINE(0 20 50)
    SYMBOL res 176 16 R0
    SYMATTR InstName R1
    SYMATTR Value 48
    SYMBOL res 144 192 R90
    WINDOW 0 0 56 VBottom 2
    WINDOW 3 32 56 VTop 2
    SYMATTR InstName R2
    SYMATTR Value 24
    SYMBOL voltage 0 304 R180
    WINDOW 0 24 96 Left 2
    WINDOW 3 24 16 Left 2
    WINDOW 123 0 0 Left 2
    WINDOW 39 0 0 Left 2
    SYMATTR InstName V2
    SYMATTR Value PULSE(0 2 0 0 0 5e-6 50e-6)
    SYMBOL cap 128 112 R90
    WINDOW 0 0 32 VBottom 2
    WINDOW 3 32 32 VTop 2
    SYMATTR InstName C1
    SYMATTR Value 100n
    TEXT 154 248 Left 2 !.tran 1

  • 30. Data: 2016-01-09 10:53:31
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Zlapac jeden przebieg, a potem sobie na spokojnie obejrzec :-)

    Czyli to, w czym oscyloskopy cyfrowe są najlepsze. :-)
    Ale na ten level jeszcze niestety nie dotarłem...

    > Jak rozumiem impulsy wyzwalajace masz 5us, te szpilki powyzej
    > wygladaja raczej na 10us, jakby cos je wydluzalo, ale to moze oscyl
    > klamac.

    23kHz z wypełnieniem 13%.

> [...]
    > warunkach pracy MT1 0V, MT2 -0.5 do +0.5V, G -2V ... nie poplynie prad
    > miedzy z MT2 do G ? do sprawdzenia przy pradzie stalym, tylko gdzie ja

    Mnie też coraz bardziej tak zaczyna wyglądać, symulator zdaje się
    potwierdzać. A to by oznaczało, że tam nigdy nie było problemów
    z wyzwalaniem triaka -- powyżej abs(0,8)V jest włączony, poniżej
    twardo wyłączony, a pomiędzy po prostu wtrzykuję zakłócenia z bramki.
    Jeśli tak jest rzeczywiście, to wyszłaby na jaw kolejna tajemnica
    triaków. Mocno nieoczywiste elementy. :-)

    Za tą teorią przemawia też to, że pobór prądu bramkowego (i kształt
    impulsów sterujących) zależy od tego, czy obwód MT1-MT2 jest zasilony.
    Przy zasilonym jest zauważalnie większy.

    > rownolegle?

    Szeregowo.

    > Czyli napiecie szczytowe trafa 12V, a nie 17 jak wczesniej zalozylem i
    > mamy ok 3V/ms

    Trafo nieobciążone ma 23V, obciążone 20Vpp.

    Dziękuję za pomoc, spróbuję dziś zrobić wszystkie pomiary, o których
    piszesz.

    Pozdrawiam, Piotr