    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Oscylacje przy włączaniu triaka
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Sat, 9 Jan 2016 10:07:48 +0100

    Dnia Fri, 08 Jan 2016 22:40:42 +0100, Piotr Wyderski napisał(a):
    > Tak, bramka była podpięta w każdym przypadku, ale pomiar
    > był na wyjściu trafa, a nie na bramce.

    > http://postimg.org/image/7blgrg6ur/
    > Bardziej (jeszcze) nie umiem, trigger zaczyna wariować.

    Zlapac jeden przebieg, a potem sobie na spokojnie obejrzec :-)

    Jak rozumiem impulsy wyzwalajace masz 5us, te szpilki powyzej
    wygladaja raczej na 10us, jakby cos je wydluzalo, ale to moze oscyl
    klamac.
    Glupia sprawa - nie widze aby podali minimalny czas impulsu
    bramkowego. Zakladaja ze konstruktor nie bedzie zalowal ?

    Mozesz drugim kanalem napiecie z trafa zasilajacego pokazac ?
    Bo jesli dobrze licze - trafo 12V rms, szczytowe ok 17V,
    narost jakies 5V/ms, srodkowa os jakies 200us po przejsciu przez 0 -
    napiecie powinno byc 1V, a obserwujemy wiecej - sprzezenie
    pojemnosciowe z bramka ? Czy zle zindentyfikowalem moment przejscia,
    albo jakies indukcyjnosci sie odezwaly ?

    Tak sie jeszcze patrze na schemat triaka i zastanawiam ... czy w
    warunkach pracy MT1 0V, MT2 -0.5 do +0.5V, G -2V ... nie poplynie prad
    miedzy z MT2 do G ? do sprawdzenia przy pradzie stalym, tylko gdzie ja
    mam jakiegos triaka ...

    > Żarówkę zastąpiłem dwoma opornikami po 24 omy, bo mi się
    > za bardzo wszystko grzało. Tu masz wykresy napięcia na
    > jednym z tych oporników z pary:
    > http://postimg.org/image/ekai77z3h/
    > http://postimg.org/image/mb7phbi4l/

    rownolegle?
    Czyli napiecie szczytowe trafa 12V, a nie 17 jak wczesniej zalozylem i
    mamy ok 3V/ms

    Przydaloby sie tem przebieg rozciagnac i razem z bramkowym pokazac -
    bo tu z kolei raczej widac ze nie ma dodatkowego pradu do bramki - to
    "glowny" prad jest przerwany.

    > a jak się odłączy kondensator od rezystora bramkowego, to:
    > http://postimg.org/image/gw5qdohn5/

    Ciekawe - jakby znacznie pozniej nastapilo wlaczenie na dobre.
    Za maly prad bramki ? Ale przeciez wlacza ... a moze nie ?

    > Pojedynczy impuls z generatora bramkującego, zsynchronizowany
    > z przejściem przez zero czy jednoimpulsowy trigger?
    > To pierwsze byłoby trudne,

    To pierwsze niestety.
    No wiesz, taki maly atmelek, czy co tam lubisz :-)
    Na dobra sprawe to moze jakies dwa uniwibratory plus komparator.

    J.