  • Data: 2016-01-09 10:53:31
    Temat: Re: Oscylacje przy włączaniu triaka
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil> szukaj wiadomości tego autora

    J.F. wrote:

    > Zlapac jeden przebieg, a potem sobie na spokojnie obejrzec :-)

    Czyli to, w czym oscyloskopy cyfrowe są najlepsze. :-)
    Ale na ten level jeszcze niestety nie dotarłem...

    > Jak rozumiem impulsy wyzwalajace masz 5us, te szpilki powyzej
    > wygladaja raczej na 10us, jakby cos je wydluzalo, ale to moze oscyl
    > klamac.

    23kHz z wypełnieniem 13%.

    > Tak sie jeszcze patrze na schemat triaka i zastanawiam ... czy w
    > warunkach pracy MT1 0V, MT2 -0.5 do +0.5V, G -2V ... nie poplynie prad
    > miedzy z MT2 do G ? do sprawdzenia przy pradzie stalym, tylko gdzie ja
    > mam jakiegos triaka ...

    Mnie też coraz bardziej tak zaczyna wyglądać, symulator zdaje się
    potwierdzać. A to by oznaczało, że tam nigdy nie było problemów
    z wyzwalaniem triaka -- powyżej abs(0,8)V jest włączony, poniżej
    twardo wyłączony, a pomiędzy po prostu wtrzykuję zakłócenia z bramki.
    Jeśli tak jest rzeczywiście, to wyszłaby na jaw kolejna tajemnica
    triaków. Mocno nieoczywiste elementy. :-)

    Za tą teorią przemawia też to, że pobór prądu bramkowego (i kształt
    impulsów sterujących) zależy od tego, czy obwód MT1-MT2 jest zasilony.
    Przy zasilonym jest zauważalnie większy.

    > rownolegle?

    Szeregowo.

    > Czyli napiecie szczytowe trafa 12V, a nie 17 jak wczesniej zalozylem i
    > mamy ok 3V/ms

    Trafo nieobciążone ma 23V, obciążone 20Vpp.

    Dziękuję za pomoc, spróbuję dziś zrobić wszystkie pomiary, o których
    piszesz.

    Pozdrawiam, Piotr