  • 11. Data: 2017-02-03 12:59:11
    Temat: Re: Opóźniacz 230V na triaku
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Zenek Kapelinder <4...@g...com> wrote:

    > Fajna ubijaczka silnikow.

    Rozwiń?

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 12. Data: 2017-02-03 13:02:57
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_> wrote:

    > Ale "zwarcie" robione przez MOCa może być "za słabe" żeby triak nie
    > odpalił. Nie wiem...

    Z datasheeta na to wychodzi :(

    > Pomysł Jacka bardziej mi się podoba. Zamiast przekaźnika spokojnie
    > możesz użyć triaka przecież.

    Pomysł Jacka jest OK, tylko jeżeli będę miał mostek, to ciężko będzie użyć
    bezpośrednio tego triaka (bez optotriaka), bo przecież nie podłączę masy
    mostka do MT1 triaka (które jest też wejściem mostka).

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 13. Data: 2017-02-03 13:11:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup
    .

    >Z datasheeta na to wychodzi :(

    Na napiecia bym jeszcze popatrzyl.
    triak w opto sie wylaczy po przejsciu przez 0, ponowne wlaczenie
    nastapi przy napieciu ... wydaje mi sie, ze tak ponad 1.4V.
    A triakowi glownemu wystarczy chyba 0.7V na bramce.

    J.

  • 14. Data: 2017-02-03 13:11:29
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-02-03 o 13:02, Adam Wysocki pisze:

    > Z datasheeta na to wychodzi :(

    Dodaj diodę przy bramce triaka.

    P.P.

  • 15. Data: 2017-02-03 13:21:21
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-02-03 o 11:23, Adam Wysocki pisze:
    > Hej,
    >
    > Delayer - ale odwrotny. Potrzebuję układu, który po załączeniu zasilania
    > odpali mi na chwilę (ok. 250 ms) uzwojenie pomocnicze silnika, a potem
    > je wyłączy.

    A może pozystor od cewek rozmagnesowujących kineskopu? Albo agregatu
    lodówki?

    P.P.

  • 16. Data: 2017-02-03 13:28:44
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Adam Wysocki <g...@s...invalid> wrote:

    > Więc trzeba będzie zrobić układ, który będzie świecił diodą przez jakiś
    > czas, a potem przestanie... wydaje się to bardziej skomplikowane (więcej
    > elementów), spróbuję coś wydumać.

    Wydumałem:

    http://www.chmurka.net/r/compstartmini2.png

    Wizja jest taka:

    - odpalamy, kondensator pusty
    - Q2 nie przewodzi, IC1 świeci, triak włączony
    - kondensator się ładuje aż osiągnie 35.6V (spadek na D2 + Q2)
    - D2 zaczyna przewodzić, Q2 zaczyna przewodzić
    - Q2 zwiera IC1, który przestaje świecić i triak nie przewodzi
    - prąd (z R3) podtrzymuje C1 i płynie przez D2 i BE Q2, więc
    napięcie na C1 nie rośnie ponad to ustalone

    Będzie lepiej?

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 17. Data: 2017-02-03 13:31:19
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl> wrote:

    > A może pozystor od cewek rozmagnesowujących kineskopu? Albo agregatu
    > lodówki?

    To ma właśnie zastąpić ten pozystor - raz że mam agregat bez pozystora
    (wydłubałem kiedyś i agregat pracował z innym układem rozruchowym, ale
    teraz ma pracować "standalone"), dwa że pozystor i tak nie sprawdzi się,
    gdy agregat będzie na chwilę wyłączony (a to się może zdarzyć, to ma być
    taki mały, przenośny kompresor - duży na dwóch agregatach i z butlą już
    mam).

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 18. Data: 2017-02-03 13:42:26
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

> [...]
    > bezpośrednio tego triaka (bez optotriaka), bo przecież nie podłączę masy
    > mostka do MT1 triaka (które jest też wejściem mostka).

    Jak chcesz bez MOCa to też i bez mostka, tylko z prostowaniem
    jednopołówkowym. Coś mi się po głowie kołacze że przy przeciwnej
    polaryzacji bramki trzeba tylko użyć większego prądu. W
    charakterystykach triaków powinno to być.

    Pozdrawiam

    DD

  • 19. Data: 2017-02-03 13:47:26
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2017-02-03 o 13:28, Adam Wysocki pisze:

> [...]
    > - prąd (z R3) podtrzymuje C1 i płynie przez D2 i BE Q2, więc
    > napięcie na C1 nie rośnie ponad to ustalone

    A po co tak? Ne prościej dać jeden kondensator zwyczajnie za mostkiem, a
    drugi szeregowo z diodą MOCa? Plus oczywiście odpowiednio to obudować.

    Pozdrawiam

    DD

  • 20. Data: 2017-02-03 14:39:33
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    > Jak chcesz bez MOCa to też i bez mostka, tylko z prostowaniem
    > jednopołówkowym.

    Nie bardzo umiem sobie to wyobrazić, bo przecież prąd bramki płynie przez
    MT1, a tam musi płynąć AC... Jak byś to połączył?

    > Coś mi się po głowie kołacze że przy przeciwnej polaryzacji bramki
    > trzeba tylko użyć większego prądu. W charakterystykach triaków powinno
    > to być.

    To swoją drogą.

    --
    http://www.chmurka.net/