  • 21. Data: 2017-02-03 14:42:54
    Temat: Re: Opóźniacz 230V na triaku
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_> wrote:

    > A po co tak? Ne prościej dać jeden kondensator zwyczajnie za mostkiem, a
    > drugi szeregowo z diodą MOCa? Plus oczywiście odpowiednio to obudować.

    Tylko wtedy kondensator będzie się ładował do napięcia sieci, chyba że
    wrzucę Zenerkę, ale chciałbym żeby układ był jak najprostszy. Ale może
    to i droga...

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 22. Data: 2017-02-03 14:55:12
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2017-02-03 o 14:39, Adam Wysocki pisze:

    > Nie bardzo umiem sobie to wyobrazić, bo przecież prąd bramki płynie przez
    > MT1, a tam musi płynąć AC... Jak byś to połączył?

    No tak... normalnie. Triak (zdaje się nie wszystkie, ale większość)
    możesz odpalić podając na bramkę prąd o dowolnej polaryzacji. To tylko
    kwestia potrzebnego prądu. Z czym masz kłopot? Prawie tak, jak sam to
    narysowałeś na początku. A że lepiej się wyzwala impulsami itd to już
    zupełnie inna sprawa. Pytanie jak bardzo zależy na prostocie układu.

    Pozdrawiam

    DD

  • 23. Data: 2017-02-03 14:56:47
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2017-02-03 o 14:42, Adam Wysocki pisze:

    > Tylko wtedy kondensator będzie się ładował do napięcia sieci, chyba że
    > wrzucę Zenerkę, ale chciałbym żeby układ był jak najprostszy. Ale może
    > to i droga...

    Nie, żadnej zenerki, ale rezystory do rozładowania kondensatorów to i
    owszem.

    Pozdrawiam

    DD

  • 24. Data: 2017-02-03 15:09:54
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    > Nie, żadnej zenerki, ale rezystory do rozładowania kondensatorów to i
    > owszem.

    Czemu żadnej Zenerki? (i do czego kondensator na wyjściu mostka?)

    Trzecia wersja:

    http://www.chmurka.net/r/compstartmini3.png

    Przecież bez tej Zenerki C1 będzie się ładował do napięcia sieci... czy
    nie?

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 25. Data: 2017-02-03 15:14:50
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

> [...]

    > narysowałeś na początku. A że lepiej się wyzwala impulsami itd to już
    > zupełnie inna sprawa. Pytanie jak bardzo zależy na prostocie układu.

    Czyli kondensator między MT2 i bramkę (przez rezystor, żeby nie ubić
    triaka), ładowany przez rezystor i diodę z MT1? Czy wtedy przy ujemnej
    polaryzacji napięcie kondensatora nie będzie się dodawało do napięcia
    bramki, zamiast odejmować?

    Za MT1 rozumiem dolną końcówkę triaka (na schemacie "2") a za MT2 górną
    (na schemacie "1") i zakładam, że prąd musi płynąć od bramki do MT1...

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 26. Data: 2017-02-03 15:20:17
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2017-02-03 o 15:09, Adam Wysocki pisze:

> [...]
    >
    > http://www.chmurka.net/r/compstartmini3.png
    >
    > Przecież bez tej Zenerki C1 będzie się ładował do napięcia sieci... czy

    Będzie, dlatego potrzebujesz mniejszy kondensator, ale na wysokie
    napięcie. A kondensator na wyjściu mostka po to, żeby zrobić DC. No,
    pewnie z jakimś rezystorkiem albo dławikiem przed kondensatorem żeby
    prąd przy włączaniu go nie zabił. Ewentualnie można się zastanowić nad
    diakiem jeszcze w szeregu z MOCem. Jak dobrze dobierzesz elementy to tej
    mocy tak dużo nie będziesz potrzebował - raczej chyba 5W rezystory nie
    będą potrzebne.

    Pozdrawiam

    DD

  • 27. Data: 2017-02-03 15:26:07
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2017-02-03 o 15:14, Adam Wysocki pisze:

> [...]
    > triaka), ładowany przez rezystor i diodę z MT1? Czy wtedy przy ujemnej
    > polaryzacji napięcie kondensatora nie będzie się dodawało do napięcia

    Nie, jak na
    http://www.chmurka.net/r/compstartmini3.png
    tyko zamiast mostka jedna dioda. I reszta uwag jak przy mostku (tzn w
    sumie potrzebujesz dwa kondensatory).
    I jeszcze jedno - chyba lepiej byłoby wyjście MOCa dać od MT2 do bramki.

    Pozdrawiam

    DD

  • 28. Data: 2017-02-03 15:27:48
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2017-02-03 o 15:26, Dariusz Dorochowicz pisze:

> [...]
    > sumie potrzebujesz dwa kondensatory).
    > I jeszcze jedno - chyba lepiej byłoby wyjście MOCa dać od MT2 do bramki.

    To oczywiście uwaga do schematu z mostkiem i MOCem.

    Pozdrawiam

    DD

  • 29. Data: 2017-02-03 15:30:35
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-02-03 o 12:58, Adam Wysocki pisze:

    > Nie użyłem go dla izolacji optycznej tylko dla izolacji DC i AC. Triak
    > musi się włączać na obu połówkach zasilania, zastanawiam się czy da się
    > to zrobić bez optotriaka...

    NPN z wpuszczonym w bramkę prądem od plusa nie pozwoli (w pewnym
    zakresie) kolektorowi na uzyskanie ujemnej polaryzacji. Bez prądu w
    bramkę na kolektorze będzie mogło być zarówno dodatnie jak i ujemna
    napięcie (w pewnym zakresie).
    MOS-y (bez diody) chyba jeszcze lepiej się sprawdzą.
    P.G.

  • 30. Data: 2017-02-03 15:32:18
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-02-03 o 13:28, Adam Wysocki pisze:
    > Wydumałem:
    >
    > http://www.chmurka.net/r/compstartmini2.png
    >
    > Wizja jest taka:
    >
    > - odpalamy, kondensator pusty
    > - Q2 nie przewodzi, IC1 świeci, triak włączony

    IC1 świeci impulsowo - może mieć znaczenie.
    P.G.