  • 31. Data: 2011-08-05 10:23:48
    Temat: Re: Opowiadam
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-07-12 12:34, Miki pisze:
    > Tor odbioru magnetowidu VHS (wejście RF - antenowe) stanie się bezużyteczny
    > gdyż nie będzie "rozumiał" nadawanego sygnału, ale...
    > jeśli magnetowid posiada możliwość nagrywania sygnału SVHS lub Composite Video
    > nie wszystko stracone, gdyż...
    > Należy nabyć odbiornik DVB-T (telewizji naziemnej), który będzie miał wyjście
    > analogowe w jednym przywołanych formatów. Po podłączeniu go do magnetowidu
    > można nagrywać.

    Właściwie to jest akurat odwrotnie... Tor w.cz. magnetowidu nie musi
    "rozumieć" odbieranego sygnału - ma tylko go wyodrębnić ze wszystkich
    sygnałów odbieranych przez antenę i przenieść do niższego, ustalonego
    przedziału częstotliwości. Dopiero potem sygnał jest dekodowany
    - analogowo (informacja o synchronizacji, jasności, kolorach, dźwięku)
    albo cyfrowo (zamiana na strumień bitów i zastosowanie dekodera MPEG).

    Mogłoby wydawać się, że magnetowid może posłużyć do nagrania całego
    multipleksu cyfrowego w wersji przed zamianą na strumień bitów.
    Niestety, tak łatwo nie jest - sygnał nagrywany jest w postaci
    już "rozpakowanej", uwzględniającej podział na linie obrazu, dźwięk itp.
    A nawet gdyby jakoś udało się przerobić całość na nagrywanie sygnału
    przed dekodowaniem, to pojawią się problemy:
    - zbyt wąskie pasmo nagrywanego sygnału: ok. 3,5 MHz zamiast 8 MHz,
    - słaba stabilność czasowa (czyli zmiana prędkości przesuwu taśmy).

    Próbką możliwości VHS w nagrywaniu sygnałów cyfrowych może być próba
    nagrania programu z teletekstem i obejrzenie wyników (teletekstu
    na odtwarzanym z taśmie programie). Są raczej niezadowalające.

    P.

  • 32. Data: 2011-08-05 13:57:03
    Od: " Wmak" <w...@g...pl>

    Piotrne <p...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > nagrania programu z teletekstem i obejrzenie wyników (teletekstu
    > na odtwarzanym z taśmie programie). Są raczej niezadowalające.

    Magnetowid nie nagrywa i nie odtwarza linii na których jest nadawany teletekst
    - impuls wygaszania pionowego jest szerszy niż w sygnale przychodzącym z
    nadajnika.
    W starych magnetowidach, z analogowym, niezbyt precyzyjnym wytwarzaniem
    impulsów synchronizacji i wygaszania można było zobaczyć ślady teletekstu, w
    późniejszych, z cyfrowym formowaniem wygaszania nie ma nawet śladu teletekstu.
    w sygnale.

  • 33. Data: 2011-08-05 17:00:17
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-08-05 15:57, Wmak pisze:

> [...]
    > późniejszych, z cyfrowym formowaniem wygaszania nie ma nawet śladu teletekstu.

    Sprawdzałem kiedyś na starym magnetowidzie, z ok. 1990 roku. Ślady teletekstu
    jak najbardziej były widoczne - zegar, numery stron, treść z ubytkami i błędami.
    Może nowsze tego nie nagrywają.

    Sprawdzałem też na kilku nagrywarkach DVD. Niektóre przepuszczają teletekst
    przy oglądaniu programu "na żywo", inne nawet wtedy przepuszczają tylko
    obraz. Oczywiście (?) żadna nagrywarka teletekstu nie nagrywa i nie odtwarza.
    Ale za to robi to odbiornik DVB - nagrywa cały strumień danych łącznie
    z teletekstem, który można potem oglądać przy odtwarzaniu programu.
    Ale tylko przez wewnętrzny dekoder tekstu tunera, bo nie dołącza tego
    sygnału do "composite video" i telewizor informuje, że tekstu nie ma.

    P.