  • 1. Data: 2012-03-16 22:45:29
    Temat: Opony - kiedy zmieniać?
    Od: Mumin <m...@T...onet.pl>

    Nie chodzi mi o zmianę z zimówek na letnie :), tylko o wysokość bieżnika
    przy jakiej letnie opony kwalifikują się do wymiany. Jest jakaś przyjęta
    reguła?

    --
    Pozdrawiam,
    Mumin

  • 2. Data: 2012-03-16 22:58:09
    Temat: Re: Opony - kiedy zmieniać?
    Od: Grejon <g...@g...com>

    W dniu 2012-03-16 22:45, Mumin pisze:
    > Nie chodzi mi o zmianę z zimówek na letnie :), tylko o wysokość bieżnika
    > przy jakiej letnie opony kwalifikują się do wymiany. Jest jakaś przyjęta
    > reguła?

    Starcie klocków do znacznika w rowkach.

    --
    Grzegorz Jońca GG: 7366919 JID:g...@j...wp.pl
    Green Trafic 140 dCi

  • 3. Data: 2012-03-16 23:15:48
    Od: to <t...@i...pl>

    begin Mumin

    > Nie chodzi mi o zmianę z zimówek na letnie :), tylko o wysokość bieżnika
    > przy jakiej letnie opony kwalifikują się do wymiany. Jest jakaś przyjęta
    > reguła?

    Ja zmieniam jak druty wyłażą.

  • 4. Data: 2012-03-17 00:36:01
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    On Fri, 16 Mar 2012 22:45:29 +0100, Mumin wrote:

    > Nie chodzi mi o zmianę z zimówek na letnie :), tylko o wysokość bieżnika
    > przy jakiej letnie opony kwalifikują się do wymiany. Jest jakaś przyjęta
    > reguła?

    Pytanie do jakiej prędkości jesteś gotów zwalniać przed głęboką wodą
    (koleiny, kałuże)...

    Bo tak poniżej 3-4mm bieżnika (zależy jeszcze co to za opona, jaka szeroka,
    jaki samochód itd.) zaczyna się już wyraźnie gorsza odporność na taki
    głęboki aquaplanning.

    Reszta parametrów w zasadzie bez zmian praktycznie do zera bieżnika.

  • 5. Data: 2012-03-17 01:03:44
    Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>

    Dnia 16.03.2012 Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> napisał/a:

> [...]
    > głęboki aquaplanning.
    >
    > Reszta parametrów w zasadzie bez zmian praktycznie do zera bieżnika.

    Tak z ciekawości: a jak to wygląda na luźnych nawierzchniach typu
    szuter?

    Pzdr,
    Krzysiek Kiełczewski

  • 6. Data: 2012-03-17 01:06:26
    Od: Krzysztof 45 <m...@v...pl>

    Tomasz Pyra napisał(a):
    > Reszta parametrów w zasadzie bez zmian praktycznie do zera bieżnika.
    Nie do końca. Czasami zjeżdża się z utwardzonej drogi by dojechać do jeziorka, lasu
    miedzy polami
    itp. Trafimy nawet na lekko śliskie błotko po wiosennym deszczyku i bez bieżnika
    stoimy :)
    --
    Krzysiek

  • 7. Data: 2012-03-17 01:39:18
    Od: "kogutek" <s...@g...pl>

    Krzysztof 45 <m...@v...pl> napisał(a):

> [...]
    > lasu miedzy polami
    > itp. Trafimy nawet na lekko śliskie błotko po wiosennym deszczyku i bez bieżnik
    Jak jeżdżę tylko po mieście, nie zjeżdżam z utwardzonych dróg to też muszę
    wymieniać jak mi zostało 5 milimetrów bieżnika? I muszę pierdolić się z
    wymianą na zimowe? Raptem w Łodzi były tej zimy ze cztery dni żeby się
    przydały. Spokojnie je opękałem na oponach na których prawie nie ma bieżnika.
    Na okoliczność śniegu na podwórku nabyłem łopatę do węgla. Dwa razy jej
    użyłem. Taki jeden co niedawno kupił nowy samochód i ma na jego punkcie
    pierdolca, co skutkowało zbędną dla niego wymianą opon na zimowe, też jej użył
    bo nie mógł wyjechać. On jeździ tylko po mieście i chyba mniej niż ja. To po
    co mu były te zimówki. Chyba tylko po to żeby jego żona w starym palcie chodziła.

  • 8. Data: 2012-03-17 01:46:15
    Od: "kogutek" <s...@g...pl>

    Mumin <m...@T...onet.pl> napisał(a):

    > Nie chodzi mi o zmianę z zimówek na letnie :), tylko o wysokość bieżnika
    > przy jakiej letnie opony kwalifikują się do wymiany. Jest jakaś przyjęta
    > reguła?

    Przyjętą regułą jest taki stan opon że jak Cie niebieski do przypadkowej
    kontroli zatrzyma to nie zabierze dowodu. Oczywiście od tej reguły są
    odstępstwa. Chociażby takie że jak będziesz jeździł do rodziny po kartofle
    raz na kwartał. I zdarzy się że będzie padał deszcz. To dasz radę przez sto
    kilometrów zamiast jechać dziewięćdziesiąt pojechać siedemdziesiąt. Znam
    takich co by nie potrafili.

  • 9. Data: 2012-03-17 02:20:05
    Od: BartekK <s...@d...org>

> [...]
    > Nie chodzi mi o zmianę z zimówek na letnie :), tylko o wysokość bieżnika
    > przy jakiej letnie opony kwalifikują się do wymiany. Jest jakaś przyjęta
    Reguła jest taka, że musi być więcej niż do znacznika na oponie. Dla
    letnich to jakieś 3mm przeważnie. Tylko powstaje problem, jak opona
    zużyta niesymetrycznie na całej powierzchni - z boków łysa, a na środku
    bieżnik został i znacznika nie dochodzi? Kwestia tego, na kogo trafisz i
    czy ci zabierze za to dowód.
    Praktyka niestety jest też taka, że im szersza opona, a bieżnik słabszy
    - tym szybciej na nawet niewielkiej ilości wody jedziesz jak po lodzie.
    Jeśli masz jakieś szerokie opony w stosunku do "typowych dla tego auta"
    - to nawet schodzenie do tych 3mm jest już ryzykowne.

    Ja np. mam na lato 19" 255/30 Pirelli Pzero nero - i obecnie zeszły już
    poniżej 4mm, niby 1mm do znacznika więc można jechać, a wystarczy deszcz
    i ślizgają się radośnie. W tych samych warunkach (10minut wcześniej, to
    samo miejsce, deszcz ten sam) na zimówkach 225/40 - 10x lepsza
    przyczepność. Po prostu zbyt niski nacisk na mm^2 na szerokich pirrelli
    w stosunku do słabych już możliwości odprowadzenia wody płytkimi rowkami.

    Na suchym czystym asfalcie w sporcie to na slickach gołych bez bieżnika
    się jeździ, i przyczepność jest, ale w warunkach drogowych zawsze trzeba
    liczyć że może być deszcz, kałuża, trochę błota nawiezie traktor z pola
    albo wywrotka z budowy... i nim zauważysz dlaczego, to już lecisz tyłem
    do przodu na niepozornym zakręcie, który przecież codziennie
    przejeżdżałeś z prędkością naddzwiękową...

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 10. Data: 2012-03-17 08:02:35
    Od: Krzysztof 45 <m...@v...pl>

    kogutek napisał(a):

    > Jak jeżdżę tylko po mieście, nie zjeżdżam z utwardzonych dróg to też muszę
    > wymieniać jak mi zostało 5 milimetrów bieżnika?
    Nie.
    --
    Krzysiek