eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyOpony, hamulce - zbiorczo refleksje po zamianie kół na zimoweRe: Opony, hamulce - zbiorczo refleksje po zamianie kół na zimowe
  • Data: 2010-11-02 19:33:29
    Temat: Re: Opony, hamulce - zbiorczo refleksje po zamianie kół na zimowe
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2010-11-02 11:30, Vlad The Ripper pisze:

    > 3. Słyszałem teorię, że w zakładach po to oznaczaja opony, by wiedzieć gdzie
    montować je na następny sezon, bo podobno opona układa się do pracy na danym kole i w
    danym aucie i jej przełożenie np z przodu na tył spowoduje złe prowadzenie się.
    Wydaje mi się, że opona to nie sukienka, żeby sie układała, a tył z przodem zamienia
    się dla zrównoważenia zużycia, ale pytam o potwierdzenie lub zaprzeczenie tej teorii
    fachowców od opon.

    Teorie są dwie.

    Pierwsza lansowana przez działy marketingu firm oponiarskich, mówiąca że
    opona z większym bieżnikiem zawsze do tyłu. Jako że szybciej zużywają
    się opony przednie (zwłaszcza w FWD) prowadzi to szybko do sytuacji
    kiedy masz dwie przednie zużyte i dwie tylne jeszcze nie. No ale jest
    szansa że "żeby dwa razy nie kupować", kupisz od razu 4 i gość z
    marketingu zarobi na premię.

    Rozsądne podejście jest takie żeby opony przednie z tylnymi zamieniać
    miejscami.
    Jak ktoś nie robi wielkich przebiegów, to i tak w ciągu jednego sezonu
    różnice w bieżniku będzie miał poniżej milimetra i spokojnie na kolejny
    sezon opony można zamienić odwrotnie. Wbrew temu co twierdzą handlarze
    oponami nie spowoduje to natychmiastowej śmierci w męczarniach.

    A jak ktoś robi duże przebiegi (powiedzmy więcej niż 40kkm rocznie,
    czyli po 20kkm na każdym rodzaju opon), to i tak powinien co jakiś czas
    podjechać wyważyć koła i przy tej okazji może zamienić przód z tyłem i
    również równomiernie zużyć opony.

    > 4. Warto zmienić tylne tarcze hamulcowe po 7 latach i przejechaniu co najmniej 163
    kkm? Nie wyglądaja na mocno zużyte, ale są trochę pordzewiałe na brzegu, gdzie nie
    dotyka klocek, i w ogóle na moje oko nie wyglądają solidnie.

    Co to znaczy "nie wyglądają solidnie"?
    Tarcze zmienia się jak są krzywe, albo ich grubość jest poniżej
    minimalnej dla danego modelu samochodu.
    Kompletnie pokryte rdzą to będziesz miał po tygodniu stania (czasami jak
    pogoda sprzyja, wystarczy weekend), a jednak nikt ich z tego powodu nie
    wymienia :)

    > 5. Co ile, jeśli w ogóle, powinno się zmieniać płyn hamulcowy? Podejrzewam, że nie
    był zmieniany od nowości a na pewno od 2 lat i 40 kkm. Dotyczy golfa 4 jeśli ma to
    znaczenie.

    Instrukcja zazwyczaj podaje że co dwa lata.
    Jak się trochę spóźnisz to raczej nic się nie stanie tak długo jak nie
    zrobisz jakiegoś szalonego hamowania :)
    Koszt jest w minimalny i warto przy okazji wymiany tarcz wymienić też płyn.