  • 1. Data: 2017-03-14 10:51:14
    Temat: Opomiarowanie i wysterowanie Pompy Ciepła
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Witajcie,

    planuję w domu zamontować gruntową pompę ciepła. W podstawie (w sensie
    sterownika) ogrzewa ona CO i CWU. Jednak chciałbym to rozszerzyć o grzanie
    basenu oraz chłodzenie domu, realizując całkowicie na hydraulice, tj.
    przełączaniu górnych/dolnych źródeł z pomocą elektrozaworów. System chcę
    przede wszsytkim opomiarować temperaturowo, co będzie także podwaliną do
    wysterowania.

    Więcej jak 5m per czujnik mi nie będzie potrzebne (ale im więcej zasięgu
    tym lepiej), a samych czujników temperatury musi być maks. 20 (w tym będą
    także pomiary temperatury powietrza tylko jako logi). Zebrane pomiary
    temperatury chciałbym wykorzystywać na bieżąco (do setrowania) a także
    zapisywać do pliku (może być w sterowniku, może być na serwerze, najlepiej
    aby był doń dostęp LAN).

    Przy sterowaniu nie chcę ingerować w oryginalny sterownik pompy, a jedynie
    go "oszukiwać" poprzez przełączanie czujników temperatury i przepływów
    odpowiednich DZ/GZ. Elektrozaworów będzie maksymalnie 6. Przykładowo, w
    lato grzejąc CWU tuż przed dojściem do zadanej temperatury "mój" sterownik
    ma zmienić pomiar temperatury z CWU na pomiar temperatury z basenu i
    przełączyć (elektro)zawór na obieg basenowy. Sterownik ma działać na
    prostych warunkach if/else (uwzględniając dni/godziny/temperaturę) --
    chętnie bym oczywiście zobaczył jakiś, choć elementarny, edytor wizualny.
    ;)

    Możecie polecić system ogarniający czujniki temp. i na podstawie pomiarów
    sterowanie przekaźnikami?

    Ps. schemat instalacji hydraulicznej: http://barway.pl/instalacja.pdf

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 2. Data: 2017-03-14 12:08:12
    Temat: Re: Opomiarowanie i wysterowanie Pompy Ciepła
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    Nieco offtopicznie: "woda lodowa" to woda z glikolem?
    Ułożenie rurek ogrzewania podłogowego zleć fachowcom, takim, którzy
    autentycznie się na tym znają. U mnie rurki są ułożone gęściej pod
    oknami, jeszcze gęściej przy drzwiach balkonowych, a w większych
    pokojach przy ścianach zewnętrznych jest osobny obwód. Sąsiad postanowił
    zaoszczędzić, ułożył sam. Widać, jak kurz wywiewa spod mebli. O alergie
    nie pytałem...

    P.P.

  • 3. Data: 2017-03-14 12:23:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości
> [...]
    >pokojach przy ścianach zewnętrznych jest osobny obwód. Sąsiad
    >postanowił zaoszczędzić, ułożył sam. Widać, jak kurz wywiewa spod

    Cenna uwaga ... tylko jak takich znalezc ?

    J.

  • 4. Data: 2017-03-14 12:52:07
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-03-14 o 12:23, J.F. pisze:

    > Cenna uwaga ... tylko jak takich znalezc ?

    U mnie robiła to firma Hot z Pawłowic (dzielnica Wrocławia). Ale to było
    20 lat temu. Jestem bardzo zadowolony.

    P.P.

  • 5. Data: 2017-03-14 13:17:12
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 14 Mar 2017 12:08:12 +0100, Paweł Pawłowicz

    > Nieco offtopicznie: "woda lodowa" to woda z glikolem?

    Tak, w założeniu ta sama co w DZ.

> [...]
    > pokojach przy ścianach zewnętrznych jest osobny obwód. Sąsiad postanowił
    > zaoszczędzić, ułożył sam. Widać, jak kurz wywiewa spod mebli.

    Jakie parametry miał dom? Przy domu energooszczędnym (i WM)
    nie widzę sensu takich kombinacji...

    > O alergie nie pytałem...

    Będzie WM, więc kurzu, więcej niż obecnie, zbierać nie planuję. ;P

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 6. Data: 2017-03-14 14:05:10
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-03-14 o 13:17, Myjk pisze:
    > Tue, 14 Mar 2017 12:08:12 +0100, Paweł Pawłowicz

    > Tak, w założeniu ta sama co w DZ.

    > Jakie parametry miał dom? Przy domu energooszczędnym (i WM)
    > nie widzę sensu takich kombinacji...

    Przy różnicy temperatur 40C straty 5.5kW. Pompa ciepła z silnikiem
    3.5kW, więc pewnie będzie 10-13kW mocy grzewczej. Sąsiad ma podobnie...

    > Będzie WM, więc kurzu, więcej niż obecnie, zbierać nie planuję. ;P

    Obawiam się, że jesteś nadmiernym optymistą.
    Może popatrz na to tak: w całkowitych kosztach budowy nawet 2kPLN na
    porządny projekt ogrzewania to nie tak dużo, a będziesz mieć spokojny
    sen. Z drugiej strony, jeśli kurz jednak będzie wywiewać, to WAŻ
    (współczynnik akceptacji żony) bardzo spadnie. A to potrafi mocno
    uprzykrzyć życie.
    I jeszcze jedno: zastanów się nad akustyczną izolacją pompy ciepła!
    Jeśli masz wątpliwości, patrz poprzedni akapit.

    P.P.

  • 7. Data: 2017-03-14 14:31:08
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 14 Mar 2017 14:05:10 +0100, Paweł Pawłowicz

    > Przy różnicy temperatur 40C straty 5.5kW. Pompa ciepła z silnikiem
    > 3.5kW, więc pewnie będzie 10-13kW mocy grzewczej. Sąsiad ma podobnie...

    Dziwne, straty maksymalne 5.5 (niewiele -- ja mam 6.5) a pompa ponad 2x
    większa (ja planuję 8)...

    > Obawiam się, że jesteś nadmiernym optymistą.

    Że mniej kurzu będzie w domu przy WM z filtrami na wlocie niż przy obecnie
    posiadanej WG?

    > Może popatrz na to tak: w całkowitych kosztach budowy nawet 2kPLN na
    > porządny projekt ogrzewania to nie tak dużo, a będziesz mieć spokojny
    > sen.

    Oczywiście projekt będzie (przez wykonującego OZC) i podłogówka będzie
    wykonana wg projektu -- ale pierwsze słyszę aby ktoś kombinował tak z
    obwodami. Jednak poruszę ten temat przy okazji projektu. Tnx.

    > Z drugiej strony, jeśli kurz jednak będzie wywiewać, to WAŻ
    > (współczynnik akceptacji żony) bardzo spadnie. A to potrafi mocno
    > uprzykrzyć życie.

    To mam łatwiej, bo to mnie zdecydowanie bardziej irytuje brud. ;)

    > I jeszcze jedno: zastanów się nad akustyczną izolacją pompy ciepła!
    > Jeśli masz wątpliwości, patrz poprzedni akapit.

    PC będzie poza obrysem budynku mieszkalnego, w pomieszczeniu gospodarczym
    stykającym się przez ścianę tylko z łazienką (a w zasadzie z sauną) na
    parterze -- mimo tego planuję ją postawić na podeście z dylatacją aby
    wyeliminować niesienie ew. wibracji po wylewce.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 8. Data: 2017-03-14 15:54:13
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-03-14 o 14:31, Myjk pisze:
    > Tue, 14 Mar 2017 14:05:10 +0100, Paweł Pawłowicz

    > Dziwne, straty maksymalne 5.5 (niewiele -- ja mam 6.5) a pompa ponad 2x
    > większa (ja planuję 8)...

    Aby pracowało tylko przy drugiej taryfie.

    > Że mniej kurzu będzie w domu przy WM z filtrami na wlocie niż przy obecnie
    > posiadanej WG?

    Ale kurz i tak będzie. Przy cyrkulacji powietrza w pokoju ze źle
    zaprogramowanym ogrzewaniem podłogowym jest to problem.

    > Oczywiście projekt będzie (przez wykonującego OZC) i podłogówka będzie
    > wykonana wg projektu -- ale pierwsze słyszę aby ktoś kombinował tak z
    > obwodami. Jednak poruszę ten temat przy okazji projektu. Tnx.

    Powiem brutalnie: jeśli projektant się zdziwi, zmień wykonawcę.

> [...]
    > parterze -- mimo tego planuję ją postawić na podeście z dylatacją aby
    > wyeliminować niesienie ew. wibracji po wylewce.

    Pamiętaj, że po rurach też niesie. Ja o tym zapomniałem, i później
    kombinowałem jak koń pod górę. Niestety, do fachowców w tej kwestii nie
    udało mi się dotrzeć.

    P.P.

  • 9. Data: 2017-03-14 17:16:53
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu wtorek, 14 marca 2017 15:54:14 UTC+1 użytkownik Paweł Pawłowicz napisał:
    > Ale kurz i tak będzie. Przy cyrkulacji powietrza w pokoju ze źle
    > zaprogramowanym ogrzewaniem podłogowym jest to problem.

    Ja się doktoryzowałem z projektowania podłogówki dość długo,
    a potem i tak zrobiliśmy jak radził producent pompy,
    czyli na całej powierzchni rozstaw co 10cm, oprócz powierzchni
    pod zabudową kuchni. Żadnego ataku kurzu nie stwierdzam,
    mimo że mam trójkę dzieci i kota :>

    > Powiem brutalnie: jeśli projektant się zdziwi, zmień wykonawcę.

    A ja powiem, że nie ma po co komplikować rzeczy prostych.

    > Pamiętaj, że po rurach też niesie. Ja o tym zapomniałem, i później
    > kombinowałem jak koń pod górę. Niestety, do fachowców w tej kwestii nie
    > udało mi się dotrzeć.

    U mnie hałasuje przepływ od pomp obiegowych, tzn. słychać niemęczący
    szum. Samej pompy w ogóle nie słychać. Ale na szum z pomp też póki co
    nie znalazłem rady.

    L.

  • 10. Data: 2017-03-14 17:43:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    pl...
    >U mnie robiła to firma Hot z Pawłowic (dzielnica Wrocławia). Ale to
    >było 20 lat temu. Jestem bardzo zadowolony.

    Ciekawe jakie mieli doswiadczenie 20 lat temu :-)

    P.S. Pompa ci wytrzymala 20 lat, czy juz druga ? Jakiej firmy ?

    J.