    From: "P_ablo" <o...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Opel Ampera nadciąga...
    Date: Wed, 21 Apr 2010 11:49:34 +0200

    Użytkownik "Jacek" <n...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:hqm3qi$vjc$1@news.task.gda.pl...

    > Nigdy nie miałem auta hybrydowego i nie zamierzam mieć. Natomiast chętnie
    > bym kupił auto na gaz CNG.

    Z CNG jest jeden zasadniczy problem. Aktualnie uzywane cisnienia sa zbyt
    male aby zapewnic sensowny zasieg przy sensownej przestrzeni zajmowanej
    przez zbiorniki. Gdyby tak podniesc cisnienia do 1000-1500 atm, to zbiorniki
    z gazem zajmowalyby tyle miejsca ile zbiornik z paliwem plynnym i zapewnialy
    porownywalny zasieg. Pozostaje jeszcze kwestia materialow z ktorych beda
    zbiorniki. Skoro mozna wyprodukowac zbiorniki na wodor dla tych cisnien, to
    mozna i dla ziemnego. Nie jestem pewien tylko czy przy tych cisnieniach nie
    bedzie problemow jak efekt diesla przy tlenie...

    No i ostateczna - dosc wazna - kwestia. Gaz ziemny w naturze wystepuje
    rzadko juz z cisnieniami 200 atm.W zwiazku z tym nalezy go sprezyc,
    sprezarki to nie perpetum mobile i nalezy dostarczyc im energie...
    Nie chce mi sie tego teraz liczyc ale moze sie okazac, ze bilans przy
    osiaganiu takich cisnien moze byc niespecjalnie korzystny .

    Moim zdaniem jedynym sensownym wyjsciem jest wlasnie elektrycznosc. Prad
    mozna stacjonarnie wytworzyc nawet i z holzgazu a wozenie generatora w
    kazdym samochodzie i dokladanie paliwa na skrzyzowaniu nie jest juz
    specjalnie wygodnym pomyslem :) - ta sama zasada wystepuje przy
    elektrowniach atomowych, wiatrowych, slonecznych i wodnych.

    --
    Picasso