  • 1. Data: 2010-08-17 20:47:42
    Temat: Opcja "zapamiętaj hasło" lokalnie - jak bezpiecznie
    Od: Peter May <p...@o...pl>

    Zastanawiam się nad tym, jak bezpiecznie zrealizować nierzadko widzianą
    opcję "Zapamiętaj mnie" lub "Zapamiętaj hasło", itp. Wydaje się, że
    hasło musi być trzymane w cookie, a już na pewno szyfrowane. Pytanie
    tylko jak sensowne podejść do tematu? Głównie od strony bezpieczeństwa.

    --
    Peter

  • 2. Data: 2010-08-17 21:07:20
    Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net>

    ** Peter May <p...@o...pl> wrote:

    > Zastanawiam się nad tym, jak bezpiecznie zrealizować nierzadko widzianą opcję
    > "Zapamiętaj mnie" lub "Zapamiętaj hasło",

    Chodzi Ci o funkcję przeglądarki - każda sensowna ma wbudowany menadżer haseł,
    który trzyma hasła po stronie przeglądarki i w dodatku pozwala je zaszyfrować
    np. master hasłem czy w ogóle z użyciem urządzenia kryptograficznego (np. karty
    inteligentnej, pliku certyfikatu whatever).

    Czy chodzi Ci o ptaszek "zapamiętaj mnie" w formularzu, który po prostu wydłuża
    czas trwania sesji?

    > itp. Wydaje się, że hasło musi być trzymane w cookie, a już na pewno
    > szyfrowane.

    Hasło trzymane w cookie? Jeżeli już to żeton sesji.

    > Pytanie tylko jak sensowne podejść do tematu? Głównie od strony
    > bezpieczeństwa.

    Bezpieczeństwa czego? Znowu te samo bezsensowne podejście do bezpieczeństwa...

    A co chcesz zabezpieczać? Transakcyjny serwis bankowy? Widziałeś tam kiedyś
    taki ptaszek? Bo ja nie. Czy może dostęp do forum o dupie Dody - tak tutaj
    ptaszki się znajdą. Czy wszystko in-between? Bo to już zależy...

    Wszystko zależy od przyjętej polityki, która wynika z tego jakie właściwie jest
    zagrożenie/ryzyko, jaki jest poziom wiedzy użytkowników, czego można od nich
    wymagać itd.

    --
    + ' .-. .
    , * ) )

  • 3. Data: 2010-08-17 21:41:57
    Od: Peter May <p...@o...pl>

    W dniu 2010-08-17 23:07, Konrad Kosmowski pisze:

> [...]
    > np. master hasłem czy w ogóle z użyciem urządzenia kryptograficznego (np. karty
    > inteligentnej, pliku certyfikatu whatever).

    Nie chodzi mi o to, że już praktycznie wszystkie przeglądarki potrafią
    zapamiętać hasło i login nie rzadko. To ja wiem, ale trudno jest czasem
    wytłumaczyć to klientowi. Niektórzy są niereformowalni klienci :/

    > Czy chodzi Ci o ptaszek "zapamiętaj mnie" w formularzu, który po prostu wydłuża
    > czas trwania sesji?

    Chodzi mi o checkboksa.

    > Hasło trzymane w cookie? Jeżeli już to żeton sesji.

    A czy ja tam wiem co mam trzymać w cookie w w/w funkcjonalności? Nie, bo
    nigdy czegoś takiego nie potrzebowałem. No ale znalazł się jeden, co na
    GMailu coś takiego widział i chce mieć takie coś, jak "Zapamiętaj mnie".

    Dlatego pytam, by zastosować jakieś sensownie rozwiązania do w/w
    funkcjonalności.

    > Bezpieczeństwa czego? Znowu te samo bezsensowne podejście do bezpieczeństwa...

    Dlaczego bezsensowne? Działam wg zasady: nie wiem, to pytam. Krótko
    mówiąc chcę osiągnąć cel w postaci takiej funkcjonalności, że po wejściu
    na wskazaną stronę użytkownik będzie mógł "zapamiętać" dane logowania,
    aby następnym razem od razu mu się pola wypełniły właściwymi danymi.

    Ja wiem, że to nie najlepszy pomysł, bo przeglądarki potrafią pamiętać
    hasła. Ale przecież może być sytuacja, w której przeglądarka nie
    zapamięta hasła sama z siebie.

    > A co chcesz zabezpieczać? Transakcyjny serwis bankowy? Widziałeś tam kiedyś

    Nie, nie serwis transakcyjny. Gdybym mógł, to zrobiłbym tak, jak w
    bankach, czyli jedna strona to login, druga to hasło z losowo wybranymi
    polami. To uważam za dość bezpieczne, choć ekspertem od bezpieczeństwa
    nie jestem.

    A zabezpieczyć chcę dane (login i hasło), które miałyby być
    przechowywane lokalnie na komputerze klienta. Brzmi to idiotycznie, a
    mam wrażenie, że to chyba nie ten kierunek.

    > taki ptaszek? Bo ja nie. Czy może dostęp do forum o dupie Dody - tak tutaj
    > ptaszki się znajdą. Czy wszystko in-between? Bo to już zależy...

    Nie jest to miejsce, które musiałbym zabezpieczyć tak, jak banki, ale
    znowuż nie chciałbym tego lekceważyć i bagatelizować.

    > Wszystko zależy od przyjętej polityki, która wynika z tego jakie właściwie jest
    > zagrożenie/ryzyko, jaki jest poziom wiedzy użytkowników, czego można od nich
    > wymagać itd.

    Z reguły trzeba myśleć za klientów, bo oni nie bardzo mają świadomość
    skali zagrożenia dopóty, dopóki coś się nie stanie. Chcę to w miarę na
    tyle dobrze zrealizować, aby zachować jakieś minimum rozsądnego
    bezpieczeństwa.

    --
    Peter

  • 4. Data: 2010-08-17 22:01:12
    Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net>

    ** Peter May <p...@o...pl> wrote:

    > Nie chodzi mi o to, że już praktycznie wszystkie przeglądarki potrafią
    > zapamiętać hasło i login nie rzadko. To ja wiem, ale trudno jest czasem
    > wytłumaczyć to klientowi. Niektórzy są niereformowalni klienci :/

    To niech wtedy nie zapisują haseł w inny sposób bo w inny sposób będzie mało
    bezpiecznie... chociaż to oczywiście zależy. Można im też np. generować
    certyfikaty itd. - pytanie tylko czy potrzeba skoro jak sam mówisz tego nie
    chcą.

    > Chodzi mi o checkboksa.

    No to ten checkbox robi tak, że sesja uwierzytelnienia (najczęściej cookie z
    żetonem u klienta i odpowiadające mu dane sesji na serwerze) ma dłuższy czas
    życia (np. 24h - to jest oczywiście parametryzowane) i przetrwa zamknięcie
    przeglądarki.

    Po stronie klienta wiele do tego nie dodasz - tzn. raczej pozostaje jedynie
    cookie, modulo jakieś naprawdę sprytne praktyki, których nie znam. I o których
    chętnie poczytam.

    Po stronie serwera możesz do sesji dodać np. źródłowy adres IP, string
    User-Agent klienta i podobne zabiegi. Ale w zasadzie to i tak rozbija się o
    wartość cookie, która jest tutaj sekretem/kluczem do uzyskania sesji, cała
    reszta to tylko utrudnienia.

    Czasami twórcy niektórych serwisów robią coś takiego jak URL zawierający
    identyfikator sesji - to jest w ogóle mega niebezpieczne bo polega na tym, że
    klient chroni zawartość swojej historii, przeglądarki itd. ale dla świadomych
    użytkowników może być wygodne (Slashdot kiedyś tak miał jako opcja).

> [...]

    > nigdy czegoś takiego nie potrzebowałem. No ale znalazł się jeden, co na
    > GMailu coś takiego widział i chce mieć takie coś, jak "Zapamiętaj mnie".

    Przecież ma w przeglądarce menadżer haseł za darmo - jak chce dopłacać to mu
    zrób po prostu. :-)

    > Dlatego pytam, by zastosować jakieś sensownie rozwiązania do w/w
    > funkcjonalności.

    To ja pytam o politykę systemu bo to jest np. w przypadku bankowości totalnie
    nieakceptowalne, a w przypadku dupy-maryny forum czy serwisu społecznościowego
    jest powszechnie praktykowane.

    Nie wspominasz słowem o jaki serwis chodzi, więc co Ci mogę odpowiedzieć poza -
    "to zależy..."? W każdym razie w przypadku tego mechanizmu hasło NIE JEST
    NIGDZIE ZAPISYWANE. Jedyne co jest zapisywane to cookie zawierające żeton
    sesji.

    A odnośnie sesji to doczytaj o ich obsłudze w tym czego używasz (PHP czy co tam
    stosujesz), przecież to wszystko jest w dokumentacji.

    --
    + ' .-. .
    , * ) )

  • 5. Data: 2010-08-18 17:17:06
    Od: Paweł Piskorz <n...@p...nie?>

    On 2010-08-17 23:41, Peter May wrote:
> [...]
    > nigdy czegoś takiego nie potrzebowałem. No ale znalazł się jeden, co na
    > GMailu coś takiego widział i chce mieć takie coś, jak "Zapamiętaj mnie".

    GMailowe "Zapamiętaj mnie" nie zapamiętuje ani hasła ani loginu. Tak jak
    Ci Konrad pisze, to sprawia tylko tyle, że ciacho z sesją przeżywa
    zamknięcie przeglądarki. Po powrocie na stronę wcale się automagicznie
    żaden login i hasło nie wysyłają, tylko po prostu jesteś dalej
    uwierzytelniony, tak jakbyś się nigdy nie wylogował ze strony.
    Poza tym od czasu do czasu i tak pyta Cię o hasło, żeby się upewnić że
    to dalej Ty ;]

    --
    message[autor="PablO"]::after {
    content:"Pozdrawiam";

  • 6. Data: 2010-08-18 18:11:08
    Od: Peter May <p...@o...pl>

    W dniu 2010-08-18 19:17, Paweł Piskorz pisze:

> [...]
    > uwierzytelniony, tak jakbyś się nigdy nie wylogował ze strony.
    > Poza tym od czasu do czasu i tak pyta Cię o hasło, żeby się upewnić że

    Od początku podejrzewałem, iż w jakikolwiek sposób może być lokalnie
    pamiętany login i hasło. Choćby zaszyfrowane. No ale myślę, zapytam, bo
    może błądzę. No i wyszło, że tak naprawdę chodzi o ciastko z sesją :-)

    --
    Peter

  • 7. Data: 2010-08-18 18:22:10
    Od: Peter May <p...@o...pl>

    W dniu 2010-08-18 00:01, Konrad Kosmowski pisze:

> [...]
    > certyfikaty itd. - pytanie tylko czy potrzeba skoro jak sam mówisz tego nie

    Wydaje mi się, że cokolwiek by nie robić, to przeglądarka zapamięta
    hasło w sposób najlepszy.

> [...]
    > wartość cookie, która jest tutaj sekretem/kluczem do uzyskania sesji, cała

    O, dzięki. To jest właściwy trop, którym mogę pójść. W zasadzie, jak
    Paweł pisał, ciastko wydłużające sesję powinno załatwić problem.

> [...]
    > użytkowników może być wygodne (Slashdot kiedyś tak miał jako opcja).

    Z tego, co wiem, to w PHP można zrobić przekazywanie sesji
    transparentnie. Wtedy identyfikator sesji nie jest "doklejany" do URL-a.

    Nie jestem aż tak biegły w technologiach po stronie serwera, ale od
    czasu do czasu coś tam sobie napiszę.

    > Przecież ma w przeglądarce menadżer haseł za darmo - jak chce dopłacać to mu
    > zrób po prostu. :-)

    No właśnie :-) Skoro chce zapłacić, to będzie to miał. Choć jestem
    zdania, że nie wszystko i nie za wszelką cenę.

    > To ja pytam o politykę systemu bo to jest np. w przypadku bankowości totalnie
    > nieakceptowalne, a w przypadku dupy-maryny forum czy serwisu społecznościowego
    > jest powszechnie praktykowane.

    Otóż to. Wszystko zależy od przyjętej polityki bezpieczeństwa. Nie chcę
    popadać w skrajność, dlatego zawsze szukam w miarę bezpiecznego
    rozwiązania. W moim przypadku nie są potrzebne takie zabezpieczenia, jak
    w bankach. Choć i tak już jest w bankach sporo pozmieniane. Kiedyś były
    zdrapki, tokeny, jednorazowe hasła, aplety Java, itd. Dziś, np. w ING,
    prosty login na jednej stronie, i hasło z losowymi polami na drugiej
    stronie. I to już załatwia problem z logowaniem :-) Ale to już temat na
    inną bajkę.

> [...]
    > NIGDZIE ZAPISYWANE. Jedyne co jest zapisywane to cookie zawierające żeton

    Ok, powyższe mi już wyjaśniło jak ten mechanizm "zapamiętaj mnie"
    działa. Nie chcę wywnętrzać się na temat serwisu, bo nie jest to aż tak
    istotne. Stwierdzam tylko, że zabezpieczenia na poziomie bankowym nie
    jest niezbędne.

    > A odnośnie sesji to doczytaj o ich obsłudze w tym czego używasz (PHP czy co tam
    > stosujesz), przecież to wszystko jest w dokumentacji.

    PHP, choć wolę programować "po stronie klienta" ;-)

    --
    Peter

  • 8. Data: 2010-08-19 23:18:48
    Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net>

    ** Paweł Piskorz <n...@p...nie?> wrote:

> [...]
    > się nigdy nie wylogował ze strony. Poza tym od czasu do czasu i tak pyta Cię
    > o hasło, żeby się upewnić że to dalej Ty ;]

    No właśnie mnie zastanawia to odczasudoczasowe pytanie o hasło przez Google
    nawet przy otwartej sesji. Nie jestem przekonany, że to w ten sposób działa bo
    wtedy by się odbywało regularnie, a takiej regularności nie mogę stwierdzić.
    Bardziej moim zdaniem to jest właśnie tak, że oni jeszcze trzymają przy tym IP
    sesji i jak to się zmienia w sposób częsty to odpytuje o hasło ponownie.

    Najwięcej tych odpytań (używam Google Apps) widzę na Netbooku, którego co
    chwila hibernuję, łączę tym łączem, tamtym itd.

    --
    + ' .-. .
    , * ) )

  • 9. Data: 2010-08-20 07:05:32
    Od: Vax <m...@z...sie>

    W dniu 2010-08-17 22:47, Peter May pisze:
> [...]
    > hasło musi być trzymane w cookie, a już na pewno szyfrowane. Pytanie
    > tylko jak sensowne podejść do tematu? Głównie od strony bezpieczeństwa.

    Przy założeniu "autologowanie tylko z jednego, bezpiecznego komputera"
    możesz zastosować np. taką procedurę:
    Po weryfikacji i stwierdzeniu, że user chce być pamiętany na tym
    (ale tylko tym) komputerze, robisz przepustkę, która jest md5
    ze złożenia nazwy usera, hasha hasła, salta i aktualnego czasu.
    Przepustka do bazy (w rekord usera) i do ciastka. Do tego w ciachu
    login lub id - nie obniża bezpieczeństwa, a eliminuje przypadek
    kolizji MD5 (i tak niemal nieprawdopodobny).
    Taką procedurę przeprowadzasz ilekroć user chce być pamiętany, a także
    ilekroć zaloguje się automatycznie.
    W ten sposób po każdej sesji otrzymuje on _nową_jednorazową_ przepustkę.

    Jeżeli nawet ciastko zostanie "wykradzione", to pierwsze skorzystanie
    z niego czyni go nieważnym. User nie zostanie wpuszczony z automatu
    (ale on zna swoje hasło, więc normalny login nie jest przeszkodą,
    a jedynie drobną uciążliwością) - i nie dość, że widzi, że jest coś
    nie tak (system może go nawet informować, że nastąpiła niezgodność
    przepustek), to jeszcze obowiązująca staje się nowa przepustka,
    czyniąc każda posiadaną przez "hackera" nieważną.
    Oczywiście do zmiany hasła, kasowania konta itp. i tak wymagasz
    podania hasła, prawda?

    Sporadyczne logowania z innych komputerów w niczym nie przeszkadzają
    (o ile nie zostanie wybrana opcja, by TAM usera pamiętano).

    Ominięcie tego wymagało by nie tylko ukradzenia ciastka, ale regularnego
    podsyłania userowi nowych po każdym skorzystaniu.

    v.

  • 10. Data: 2010-08-21 09:42:07
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 20.08.2010 Vax <m...@z...sie> napisał/a:

    > Sporadyczne logowania z innych komputerów w niczym nie przeszkadzają
    > (o ile nie zostanie wybrana opcja, by TAM usera pamiętano).

    I o tą akcje chodzi najbardziej, powinna być bardziej upierdliwa niż
    samo podanie login/hasło/ciapek, osobiście w celu zapamiętania sesji na
    wskazanej pc/przeglądarce wymagam kodu z obrazka, po zalogowaniu można
    to sobie włączyć, wtedy upgraduje ciacho na dłuższy lifetime. Na swoim
    pc można sobie to zrobić bo na dłuższą mete jest wygodne, na tymczasowym
    się nikomu nie chce bo jest trudne. Dzięki temu nikt nie zostawia
    ciastek na komputerach współpracowników/kolegów itd.

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".