  • Data: 2010-08-17 21:41:57
    Temat: Re: Opcja "zapamiętaj hasło" lokalnie - jak bezpiecznie
    Od: Peter May <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2010-08-17 23:07, Konrad Kosmowski pisze:

    > Chodzi Ci o funkcję przeglądarki - każda sensowna ma wbudowany menadżer haseł,
    > który trzyma hasła po stronie przeglądarki i w dodatku pozwala je zaszyfrować
    > np. master hasłem czy w ogóle z użyciem urządzenia kryptograficznego (np. karty
    > inteligentnej, pliku certyfikatu whatever).

    Nie chodzi mi o to, że już praktycznie wszystkie przeglądarki potrafią
    zapamiętać hasło i login nie rzadko. To ja wiem, ale trudno jest czasem
    wytłumaczyć to klientowi. Niektórzy są niereformowalni klienci :/

    > Czy chodzi Ci o ptaszek "zapamiętaj mnie" w formularzu, który po prostu wydłuża
    > czas trwania sesji?

    Chodzi mi o checkboksa.

    > Hasło trzymane w cookie? Jeżeli już to żeton sesji.

    A czy ja tam wiem co mam trzymać w cookie w w/w funkcjonalności? Nie, bo
    nigdy czegoś takiego nie potrzebowałem. No ale znalazł się jeden, co na
    GMailu coś takiego widział i chce mieć takie coś, jak "Zapamiętaj mnie".

    Dlatego pytam, by zastosować jakieś sensownie rozwiązania do w/w
    funkcjonalności.

    > Bezpieczeństwa czego? Znowu te samo bezsensowne podejście do bezpieczeństwa...

    Dlaczego bezsensowne? Działam wg zasady: nie wiem, to pytam. Krótko
    mówiąc chcę osiągnąć cel w postaci takiej funkcjonalności, że po wejściu
    na wskazaną stronę użytkownik będzie mógł "zapamiętać" dane logowania,
    aby następnym razem od razu mu się pola wypełniły właściwymi danymi.

    Ja wiem, że to nie najlepszy pomysł, bo przeglądarki potrafią pamiętać
    hasła. Ale przecież może być sytuacja, w której przeglądarka nie
    zapamięta hasła sama z siebie.

    > A co chcesz zabezpieczać? Transakcyjny serwis bankowy? Widziałeś tam kiedyś

    Nie, nie serwis transakcyjny. Gdybym mógł, to zrobiłbym tak, jak w
    bankach, czyli jedna strona to login, druga to hasło z losowo wybranymi
    polami. To uważam za dość bezpieczne, choć ekspertem od bezpieczeństwa
    nie jestem.

    A zabezpieczyć chcę dane (login i hasło), które miałyby być
    przechowywane lokalnie na komputerze klienta. Brzmi to idiotycznie, a
    mam wrażenie, że to chyba nie ten kierunek.

    > taki ptaszek? Bo ja nie. Czy może dostęp do forum o dupie Dody - tak tutaj
    > ptaszki się znajdą. Czy wszystko in-between? Bo to już zależy...

    Nie jest to miejsce, które musiałbym zabezpieczyć tak, jak banki, ale
    znowuż nie chciałbym tego lekceważyć i bagatelizować.

    > Wszystko zależy od przyjętej polityki, która wynika z tego jakie właściwie jest
    > zagrożenie/ryzyko, jaki jest poziom wiedzy użytkowników, czego można od nich
    > wymagać itd.

    Z reguły trzeba myśleć za klientów, bo oni nie bardzo mają świadomość
    skali zagrożenia dopóty, dopóki coś się nie stanie. Chcę to w miarę na
    tyle dobrze zrealizować, aby zachować jakieś minimum rozsądnego
    bezpieczeństwa.

    --
    Peter