  • Data: 2010-08-17 22:01:12
    Temat: Re: Opcja "zapamiętaj hasło" lokalnie - jak bezpiecznie
    Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net> szukaj wiadomości tego autora

    ** Peter May <p...@o...pl> wrote:

    > Nie chodzi mi o to, że już praktycznie wszystkie przeglądarki potrafią
    > zapamiętać hasło i login nie rzadko. To ja wiem, ale trudno jest czasem
    > wytłumaczyć to klientowi. Niektórzy są niereformowalni klienci :/

    To niech wtedy nie zapisują haseł w inny sposób bo w inny sposób będzie mało
    bezpiecznie... chociaż to oczywiście zależy. Można im też np. generować
    certyfikaty itd. - pytanie tylko czy potrzeba skoro jak sam mówisz tego nie
    chcą.

    > Chodzi mi o checkboksa.

    No to ten checkbox robi tak, że sesja uwierzytelnienia (najczęściej cookie z
    żetonem u klienta i odpowiadające mu dane sesji na serwerze) ma dłuższy czas
    życia (np. 24h - to jest oczywiście parametryzowane) i przetrwa zamknięcie
    przeglądarki.

    Po stronie klienta wiele do tego nie dodasz - tzn. raczej pozostaje jedynie
    cookie, modulo jakieś naprawdę sprytne praktyki, których nie znam. I o których
    chętnie poczytam.

    Po stronie serwera możesz do sesji dodać np. źródłowy adres IP, string
    User-Agent klienta i podobne zabiegi. Ale w zasadzie to i tak rozbija się o
    wartość cookie, która jest tutaj sekretem/kluczem do uzyskania sesji, cała
    reszta to tylko utrudnienia.

    Czasami twórcy niektórych serwisów robią coś takiego jak URL zawierający
    identyfikator sesji - to jest w ogóle mega niebezpieczne bo polega na tym, że
    klient chroni zawartość swojej historii, przeglądarki itd. ale dla świadomych
    użytkowników może być wygodne (Slashdot kiedyś tak miał jako opcja).

    >>> itp. Wydaje się, że hasło musi być trzymane w cookie, a już na pewno
    >>> szyfrowane.

    > A czy ja tam wiem co mam trzymać w cookie w w/w funkcjonalności? Nie, bo
    > nigdy czegoś takiego nie potrzebowałem. No ale znalazł się jeden, co na
    > GMailu coś takiego widział i chce mieć takie coś, jak "Zapamiętaj mnie".

    Przecież ma w przeglądarce menadżer haseł za darmo - jak chce dopłacać to mu
    zrób po prostu. :-)

    > Dlatego pytam, by zastosować jakieś sensownie rozwiązania do w/w
    > funkcjonalności.

    To ja pytam o politykę systemu bo to jest np. w przypadku bankowości totalnie
    nieakceptowalne, a w przypadku dupy-maryny forum czy serwisu społecznościowego
    jest powszechnie praktykowane.

    Nie wspominasz słowem o jaki serwis chodzi, więc co Ci mogę odpowiedzieć poza -
    "to zależy..."? W każdym razie w przypadku tego mechanizmu hasło NIE JEST
    NIGDZIE ZAPISYWANE. Jedyne co jest zapisywane to cookie zawierające żeton
    sesji.

    A odnośnie sesji to doczytaj o ich obsłudze w tym czego używasz (PHP czy co tam
    stosujesz), przecież to wszystko jest w dokumentacji.

    --
    + ' .-. .
    , * ) )