  • 11. Data: 2010-02-23 01:44:51
    Temat: Re: Olympus to go completely mirrorless!
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2010-02-22 10:14, Tomasz Jakubowski wrote:
    > http://43rumors.com/ft4-olympus-to-go-completely-mir
    rorless/

    No a co ma biedny olek zrobić?
    Ich koncepcja lustrzanki z małą matrycą po prostu nie wyszła, po ile to?
    10 latach? System nie zdążył rozwinąć skrzydeł, nie oferował nigdy więcej
    i nigdy nie spełnił swoich obietnic.

    Miały być mniejsze, jasne obiektywy, były za to szumiące matryce i
    mniejsze możliwości kontroli nad GO.

    Miały być małe lustrzanki i były za to wizjery w nich. Ciemno i tunel.
    Jedyny który mógł zawalczyć to E-3 - ale rozmiar mały to raczej nie był.

    W czasach kropa olek jeszcze miał szansę nawiązać walkę, miał szansę
    zrobić cenową rewolucję i miał szansę zebrać kilka firm do paczki, ale to
    wszystko nie wyszło. Głównie chyba dzięki chorym cenom i przekładających
    się na to jeszcze gorszych możliwościach.

    A taki EVIL - ma szansę być naprawdę mały, ma szansę na znacząco
    jaśniejsze obiektywy (tylko przez to że są blisko) no i ma swoje miejsce
    na rynku, a w końcu możliwości na to pozwalają.
    Olek jako jedyny wpuścił stabilizację w evila - i chwała im za to. Za
    kilka wersji będzie to mam nadzieję znaczący plus tam gdzie w szkłach tego
    nie ma.
    W każdym razie to był słuszny krok i chyba użytkownicy olka się cieszą, że
    firma skupia się w tym w czym ma szansę błyszczeć. Pro użytkownicy olka
    już dawno w większości pouciekali w inne systemy, amatorzy mają już co im
    trzeba i wystarczy doraźny update, ew. prosta droga w stronę m4/3. Wszyscy
    szczęśliwi.

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 12. Data: 2010-02-23 02:03:55
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2010-02-22 15:56, Janko Muzykant wrote:
    > Nie zdechnie? Lustra zdechną, w ciągu pięciu lat przejdą na rynek profi,
    > a za dziesięć w ogóle koniec. I bosko.

    Tak szybko to lustra nie dadzą się pokonać :) Chociaż rozwiązanie ma pewne
    wady, to elektronika ciągle jest daleko w tyle, np wizjer i jego
    szczegółowość + cena w jakiej to powstaje. Wiem, że porządny pryzmat
    kosztuje, ale nawet te takie sobie dzisiaj biją na głowe elektroniczne.

    Zresztą lustro raczej długo jeszcze zostanie jako opcja, jako alternatywa.
    Tak znów złe to rozwiązanie to nie jest. Przykładowo szybkie ostrzenie w
    oparciu o matówkę z klinem czy rastrem, tego raczej nie zaoferuje EVIL.
    Raczej więc będzie dualizm bardzo długo. Conajmniej w tych aparatach gdzie
    będzie miejsce. Nawet sądzę, że będzie jakiś pro system, z obiektywami
    wpuszczanymi i automatycznie chowającym się lustrem. Bo czemu nie?

    :)

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 13. Data: 2010-02-23 02:08:48
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2010-02-22 19:02, adam wrote:
    > A odwrócili się ?
    > Mam wrażenie, że cała seria E od lat sprzedaje się dość dobrze.

    Raczej amatorskie korpusy i bez większego zagłębiania się w system. Tacy
    użytkownicy tak szybko przychodzą jak i odlatują. Mało który zdecyduje się
    raczej na rozbudowę. Kosztowną.
    I masz rację o ile nad podziw dobrze idzie olkowi sprzedaż nowych body o
    tyle cała reszta otoczki w ogóle się nie kręci. Dlatego też olek ma szansę
    w innym polu działalności - równie intratnej - sprzedaż duperelków
    systemowych w amatorskim segmencie. Za wizjer stówek kilka, za osłonkę, za
    plastikowego kita krocie. I tak się da zarobić.

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 14. Data: 2010-02-23 02:26:09
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2010-02-23 01:18, adam wrote:
    > Zależy który, ten w G1 (właściwie LVF) zmiata wszystkie lustra
    > pentamirror i sporą część z pryzmatem ; )

    Oj nieprawda. Zależy.
    Jak jest ciemno to o ustawieniu ostrości w oparciu o ekran można raczej
    zapomnieć. W lustrzance ta granica jest o wiele lepsza.
    Po kolejne widać piksele, całkiem mocno. Narazie jest to 800x600 razy trzy
    czyli bardzo bardzo mało. Mimo wszystko. Jestem w stanie całkiem wyraźnie
    dojrzeć pikseli przy ekranie fullhd i rozsądnej odległości, a to pięć razy
    więcej.

    Ekran elektroniczny ma szereg zalet. Można chociażby na nim wyświetlać w
    rogu obraz z dodatkowego czujnika i wiedzieć czy nie zbliża się dres z
    pałą. Można wymyśleć miliony ciekawych zastosowań i pomocy. Narazie jednak
    chwilkę poczekamy zanim zostanie to na tyle dopracowane by realnie mogło
    stanowić zagrożenie dla nawet przeciętnego wizjera.
    Jest dobrze, ale wciąż nie tak pięknie jak by się chciało :)

    > Oczywiście nie chodzi mi o zależność związaną z samym typem pryzmatu ale
    > powiązaną z tym klasą aparatu i jego wizjera.

    Ale trochę przesadzasz :) G1 ma najlepszy elektroniczny wizjer aktualnie i
    mało co idzie w jego w jego ślady narazie :( te tańsze wizjery póki co są
    zupełną porażką ;)

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 15. Data: 2010-02-23 04:31:17
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    > Oj nieprawda. Zależy.
    > Jak jest ciemno to o ustawieniu ostrości w oparciu o ekran można raczej
    > zapomnieć. W lustrzance ta granica jest o wiele lepsza.

    Raczysz zapominac, ze G1 podnosi elektronicznie jasnosc obrazu.

    Robie nim macro - tam gdzie w wizjerze A100 kompletnie NIC nie widac
    (np. mieszek +f11) Lumixem najnormalniej w swiecie pracuje nie
    zauwazajac problemu. Jak kiedys przelozylem Alfe na ten sam mieszek
    to pomyslelem, ze sie zepsula :)

  • 16. Data: 2010-02-23 04:32:05
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    > http://43rumors.com/ft4-olympus-to-go-completely-mir
    rorless/

    I dobrze.

    Alternatywnie mogli popelnic seppuku ;)

  • 17. Data: 2010-02-23 08:37:04
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    adam pisze:
    > Ale czasem lepiej wciskać sprawdzoną, aczkolwiek przeterminowaną nieco
    > technologię, bo nie trzeba czynić zbyt daleko posuniętych zmian.

    Ale ona silnie ogranicza. Raz - odległość od matrycy - ograniczenie
    wymiaru minimalnego i komplikacja szerokich obiektywów. Następnie
    niespójność af, kłopoty z pomiarem światła, ograniczenia do stałych,
    narzuconych pól af.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 18. Data: 2010-02-23 08:51:44
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    dominik pisze:
> [...]
    > 10 latach? System nie zdążył rozwinąć skrzydeł, nie oferował nigdy więcej

    No ale dlaczego? Nie z powodu rozmiaru itd, zgubił ich filtr aa. Gdyby
    był znacznie słabszy kilka procent świadomych, a pozostałych 95%
    nieświadomych przyczyny piało by z zachwytu nad jakością. Szumem ten
    system grzeszył do czasów 6xx/30/ep, ale gdyby ostro rysował wraz ze
    świetnymi obiektywami byłby super sprzętem dla wędrowców. Wziąłbym go i
    do studia. A tak... jedna głupia szybka, a miliony różnych dolarów
    poszły sobie do innych...

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /choć wydaje się to niemożliwe, nie jestem nieomylny/

  • 19. Data: 2010-02-23 09:03:08
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Henry(k) napisał(a):

    > Tja.. ostatnio dałem koleżance aparat żeby mi fotkę pstryknęła to długą
    > chwilę zajęło jej zajarzenie że trzeba zajrzeć w dziurę... Matówki nie
    > są wcale takie popularne żeby się same obroniły "bo są".
    > Poza tym odkąd mam dSLR to zacząłem zauważać że matówki są dupne... ciężko
    > ustawić ostrość, głębię ostrości pokazują o 2 działki większą niż będzie
    > na matrycy. Gdyby nie to że LCD jest jeszcze gorszy... ;-)

    He, he.
    Ostatnio miałem okazję zajrzeć do wizjera analogowego Pentaxa 110
    (aparat na film 16mm, klatka 13mm x 17mm, czyli crop jak w 4/3). I
    naprawdę nie wiem jak oni go (ten wizjer) tam zmieścili. Robi wrażenie
    większego niż w większości cropowych DSLR-ów.

    --
    Mirek

  • 20. Data: 2010-02-23 10:33:38
    Od: "Lol" <l...@l...pl>

    > Obawiałem się (i wydaje mi się, że nadal jest takie ryzyko), że
    > przekonstruowanie szkieł może się kiepsko bilansować finansowo i wszystko
    > razem będzie usprawiedliwieniem dla przedłużonego żywota dSLR.

    Zbilansuje się bardzo dobrze. Ostatecznie będziemy musieli kupić nowe
    aparaty i nowe obiektywy...

    --
    Lol