  • Data: 2011-01-15 14:14:59
    Temat: Re: Oly XZ-1
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 10 Jan 2011, Anonymouse wrote:

    > I vice versa, bowiem
    > niezależnie od jakiejkolwiek metodologi
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > klasyfikacji aparatów trudno nazwać A1/2 mianem aparatu kompaktowego,
    > a już szczególnie przy porównaniu z aparatami wielkości ZX-1, LX5 ....

    Aleś palnął... utrwalone polskie znaczenie słowa "kompakt" dotyczy
    cechy "kilka w jednym"[1], przejęcie jednego z kolejnych znaczeń
    *bardzo* wieloznacznego angielskiego słowa "compact", czyli
    "klasyczny anglicyzm", albo jak kto woli - powszechny błąd
    językowy który ostatnio staje się normą - to ostatnie lata.
    I żeby nie było - lat temu parę na tej grupie mnie również
    "naprostowano" (z odesłaniem do słownika), tyle, że sprawdziłem
    i dałem sobie powiedzieć że to ja popełniałem błąd (domniemując
    nie wiadomo czemu że "kompaktowy" ma znaczyć "mały"; a raczej
    wiadomo czemu - przez angielskie "compact"; ale idąc w tę
    stronę będziemy stopniowo akceptowali również "gęsty", a być
    może z czasem odrzeczownikowy "ugodowy" itede).

    Fakt, że wszelkie sprzęty kompaktowe (np. lustrzanki kompaktowe)
    bywały "od zawsze" przeciętnie mniejsze niż "przeciętna danego sprzętu"
    wynikał z prostego efektu obocznego - "kilka w jednym" nie ma
    osobnych mocowań rozłącznych, a mocowanie "na sztywno" ma
    mniejsze rozmiary, tudzież obudowa może być jednolita/zintegrowana
    (bez oddzielnych części wymagających mocowania do siebie).

    > Poza tym w czasach A1/2, Olka 8080, oraz podobnych im Canonów,
    > Nikonów, Fuji, Panasonic był bardzo wyraźny podział na kompakty
    > i hybrydy

    Wolałbym się trzymać wersji że "wśród kompaktów wyróżniano
    hybrydy", nie wspominając o tym, że samo określenie "hybryda"
    stosowane w .pl jest wtopą językową (na zachodzie używali
    "DLSR-like", pasowałoby chyba coś z przedrostkiem quasi- albo
    para-, na określenie czegoś co *wygląda* na coś innego).

    > i naprawdę A1/A2 nie była nigdy nazywana kompaktem

    Y tam.
    ;)
    [1]
    http://sjp.pwn.pl/slownik/2564049/kompakt