-
11. Data: 2010-08-25 21:31:09
Temat: Re: Oleje - pytanie o lepkość
Od: Maciej Leszczynski <z...@j...cy>
J.F. <j...@p...onet.pl> wrote in
news:s7na76hhnq5bd50pss5ubfpenhpd58gu0m@4ax.com:
> A zima ?
zima pare stopni mniej, raczej nie przekracza 120 stopni
z chlodnica oleju temp. sa nizsze, ale wahaja sie latem od 90 (normalna jazda) do
ponad 115 stopni
> I jak przy tym wyglada temperatura wody ?
stabilnie, polowa skali, tu sie nic nie zmienia, jakby sie zmienialo po nagrzaniu, to
znaczy ze cos jest nie tak
-
12. Data: 2010-08-25 23:23:11
Temat: Re: Oleje - pytanie o lepkość
Od: tadek <t...@p...onet.pl>
On 25 Sie, 10:33, "Agent" <w...@o...ue> wrote:
> Zastanawiam się po co podaje się górny zakres temperatur np 5W30 jest od
> około -30 do +30. Rozumiem że dolna granica jest istotna aby olej zachowywał
> lepkość w niskich temperaturach ale po co jest górna? W silniku te +30 to
> mamy krótko a potem już cały czas 80-120 stopni (mówie o temp. oleju a nie
> płynu chłodzącego). Więc jest to już nie istotne dla praktycznie każdego
> współczesnego oleju silnikowego czy będzie to XW30 czy XW50. Ma ktoś
> wyjaśnienie?
człowieku Ty tego zupełnie nie rozumiesz. zakres tem od -30 do+30
dotyczy temp zewnętrzej / zima- lato/
-
13. Data: 2010-08-26 21:55:26
Temat: Re: Oleje - pytanie o lepkość
Od: "Agent" <w...@o...pl>
Użytkownik "tadek" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
news:9cf672d9-33be-4ab2-a0b6-498a7e329277@t20g2000yq
a.googlegroups.com...
On 25 Sie, 10:33, "Agent" <w...@o...ue> wrote:
> Zastanawiam się po co podaje się górny zakres temperatur np 5W30 jest od
> około -30 do +30. Rozumiem że dolna granica jest istotna aby olej
> zachowywał
> lepkość w niskich temperaturach ale po co jest górna? W silniku te +30 to
> mamy krótko a potem już cały czas 80-120 stopni (mówie o temp. oleju a nie
> płynu chłodzącego). Więc jest to już nie istotne dla praktycznie każdego
> współczesnego oleju silnikowego czy będzie to XW30 czy XW50. Ma ktoś
> wyjaśnienie?
człowieku Ty tego zupełnie nie rozumiesz. zakres tem od -30 do+30
dotyczy temp zewnętrzej / zima- lato/
-------------------------
Ależ rozumiem że zewnętrznej. I to Ty nic nie rozumiesz. Po co podawać drugi
zakres po przeliczeniach dajmy na to +30 stopni jak olej tą temperaturę
latem to może mieć tylko zaraz przed i krótko po zapaleniu auta. Potem to
już ma sporo ponad te + 30 więc po co mi dane że olej zachowuje lepkość do
+30 czy do +20. Jak by było np 5W120 lub 5W100 (gdzie np 120 oznaczałoby
umownie 120 stopni) to już by robiło różnicę.
-
14. Data: 2010-08-26 21:58:11
Temat: Re: Oleje - pytanie o lepkość
Od: "Agent" <w...@o...pl>
Użytkownik "Maciej Leszczynski" <z...@j...cy> napisał w wiadomości
news:Xns9DDF99F3A4D3Ey9s576dku52@127.0.0.1...
> "Agent" <w...@o...ue> wrote in news:i52kg3$jfu$1@news.onet.pl:
>
>> istotne dla praktycznie każdego współczesnego oleju silnikowego czy
>> będzie to XW30 czy XW50. Ma ktoś wyjaśnienie?
>
> im wyzsza temp. otoczenia tym wyzsza temp. oleju - w wiekszosci wypadkow
> oleje o wiekszej lepkosci
> zalecane sa jezeli silnik eksploatowany jest w ciezszych warunkach (np.
> duzo wyzsza temp. otoczenia,
> szybsza jazda, jazda z przyczepa)
No to wychodzi że każdy silnik pracuje w optymalnej wg lepkości oleju tylko
podczas rozruchu silnika i krótko po. Potem to już temperatura oleju rosnie
na tyle że wykracza poza temperaturę przy której olej ma odpowiednią
lepkość.
-
15. Data: 2010-08-27 08:06:44
Temat: Re: Oleje - pytanie o lepkość
Od: Maciej Leszczynski <z...@j...cy>
"Agent" <w...@o...pl> wrote in
news:i56h0g$din$1@news.onet.pl:
> No to wychodzi że każdy silnik pracuje w optymalnej wg lepkości oleju
> tylko podczas rozruchu silnika i krótko po. Potem to już temperatura
> oleju rosnie na tyle że wykracza poza temperaturę przy której olej ma
> odpowiednią lepkość.
nie - producent przykladowo zaleca 0w30, bo wie ze ten silnik bedzie mial temp.
podczas normalnej pracy
do max 105 stopni przy temp. zewn. 30C, pisze tez w instrukcji ze jezeli temp.
otoczenia przekroczy 30 to
mozesz/powinienes zalac w40, bo temp. pracy moze byc wyzsza np. 110 stopni przy 40C
na zewnatrz, pisze
tez ze jezeli silnik narazony jest na dlugotrwale przeciazenia to rowniez nalezy
zastosowac olej o wiekszej
lepkosci, bo zrobil testy z ktorych wynika, ze w takich warunkach temp. silnika moze
podskoczyc do 120
stopni
-
16. Data: 2010-08-27 08:18:17
Temat: Re: Oleje - pytanie o lepkość
Od: Maciej Leszczynski <z...@j...cy>
"Agent" <w...@o...pl> wrote in
news:i56gra$d37$1@news.onet.pl:
> Ależ rozumiem że zewnętrznej. I to Ty nic nie rozumiesz. Po co podawać
> drugi zakres po przeliczeniach dajmy na to +30 stopni jak olej tą
> temperaturę latem to może mieć tylko zaraz przed i krótko po zapaleniu
> auta. Potem to już ma sporo ponad te + 30 więc po co mi dane że olej
> zachowuje lepkość do +30 czy do +20. Jak by było np 5W120 lub 5W100
> (gdzie np 120 oznaczałoby umownie 120 stopni) to już by robiło
> różnicę.
>
im wyzszy wskaznik lepkosci tym zmiana lepkosci wraz ze zmiana temp. jest mniejsza
np. przy 100C dla 0w40 to bedzie 13, dla 10w60 24, a wiec 10w60 w wyzszej temp.
bedzie sie lepiej
zachowywal niz 0w40, ktory przy 120 moze zerwac film bardzo szybko
-
17. Data: 2010-08-27 11:44:03
Temat: Re: Oleje - pytanie o lepkość
Od: "Agent" <w...@o...ue>
Użytkownik "Maciej Leszczynski" <z...@j...cy> napisał w wiadomości
news:Xns9DE1547852D03y9s576dku52@127.0.0.1...
> "Agent" <w...@o...pl> wrote in
> news:i56gra$d37$1@news.onet.pl:
>
>> Ależ rozumiem że zewnętrznej. I to Ty nic nie rozumiesz. Po co podawać
>> drugi zakres po przeliczeniach dajmy na to +30 stopni jak olej tą
>> temperaturę latem to może mieć tylko zaraz przed i krótko po zapaleniu
>> auta. Potem to już ma sporo ponad te + 30 więc po co mi dane że olej
>> zachowuje lepkość do +30 czy do +20. Jak by było np 5W120 lub 5W100
>> (gdzie np 120 oznaczałoby umownie 120 stopni) to już by robiło
>> różnicę.
>>
>
> im wyzszy wskaznik lepkosci tym zmiana lepkosci wraz ze zmiana temp. jest
> mniejsza
> np. przy 100C dla 0w40 to bedzie 13, dla 10w60 24, a wiec 10w60 w wyzszej
> temp. bedzie sie lepiej
> zachowywal niz 0w40, ktory przy 120 moze zerwac film bardzo szybko
To jest oczywiste ale i tak oba mają temp stosowania poniżej tej jaka panuje
w silniku. To tak jakby próbować podnieść tonę. Słabeusz będzie dźwigał w
siłą x kg a siłacz 2x ale i tak nikt tego nie podniesie.
-
18. Data: 2010-08-27 11:47:11
Temat: Re: Oleje - pytanie o lepkość
Od: "Agent" <w...@o...ue>
Użytkownik "Maciej Leszczynski" <z...@j...cy> napisał w wiadomości
news:Xns9DE152831A5C1y9s576dku52@127.0.0.1...
> "Agent" <w...@o...pl> wrote in
> news:i56h0g$din$1@news.onet.pl:
>
>> No to wychodzi że każdy silnik pracuje w optymalnej wg lepkości oleju
>> tylko podczas rozruchu silnika i krótko po. Potem to już temperatura
>> oleju rosnie na tyle że wykracza poza temperaturę przy której olej ma
>> odpowiednią lepkość.
>
> nie - producent przykladowo zaleca 0w30, bo wie ze ten silnik bedzie mial
> temp. podczas normalnej pracy
> do max 105 stopni przy temp. zewn. 30C, pisze tez w instrukcji ze jezeli
> temp. otoczenia przekroczy 30 to
> mozesz/powinienes zalac w40, bo temp. pracy moze byc wyzsza np. 110 stopni
> przy 40C na zewnatrz, pisze
> tez ze jezeli silnik narazony jest na dlugotrwale przeciazenia to rowniez
> nalezy zastosowac olej o wiekszej
> lepkosci, bo zrobil testy z ktorych wynika, ze w takich warunkach temp.
> silnika moze podskoczyc do 120
> stopni
No to niech napisze 105 albo 110 a nie tabelę z której wynika że olej jest
ok w 30 stopniach. Chyba że to po to aby mieć lepszy punkt odniesienia -
wszyscy wiedzą kiedy na dworze jest +30 ale prawi nikt jaką temp ma jego
olej. Wtedy ma to jakiś sens.
-
19. Data: 2010-08-27 12:30:18
Temat: Re: Oleje - pytanie o lepkość
Od: Maciej Leszczynski <z...@j...cy>
"Agent" <w...@o...ue> wrote in news:i581d6$gmg$1@news.onet.pl:
> To jest oczywiste ale i tak oba mają temp stosowania poniżej tej jaka
> panuje w silniku.
to jest temp. zewn. - producent stosuje przyblizenie i stad masz takie tabelki jakie
masz - dla zwyklego
uzytkownika jest to wystarczajace