  • 11. Data: 2010-08-25 21:31:09
    Temat: Re: Oleje - pytanie o lepkość
    Od: Maciej Leszczynski <z...@j...cy>

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote in
    news:s7na76hhnq5bd50pss5ubfpenhpd58gu0m@4ax.com:

    > A zima ?

    zima pare stopni mniej, raczej nie przekracza 120 stopni
    z chlodnica oleju temp. sa nizsze, ale wahaja sie latem od 90 (normalna jazda) do
    ponad 115 stopni

    > I jak przy tym wyglada temperatura wody ?

    stabilnie, polowa skali, tu sie nic nie zmienia, jakby sie zmienialo po nagrzaniu, to
    znaczy ze cos jest nie tak

  • 12. Data: 2010-08-25 23:23:11
    Od: tadek <t...@p...onet.pl>

    On 25 Sie, 10:33, "Agent" <w...@o...ue> wrote:
    > Zastanawiam się po co podaje się górny zakres temperatur np 5W30 jest od
    > około -30 do +30. Rozumiem że dolna granica jest istotna aby olej zachowywał
    > lepkość w niskich temperaturach ale po co jest górna? W silniku te +30 to
    > mamy krótko a potem już cały czas 80-120 stopni (mówie o temp. oleju a nie
    > płynu chłodzącego). Więc jest to już nie istotne dla praktycznie każdego
    > współczesnego oleju silnikowego czy będzie to XW30 czy XW50. Ma ktoś
    > wyjaśnienie?

    człowieku Ty tego zupełnie nie rozumiesz. zakres tem od -30 do+30
    dotyczy temp zewnętrzej / zima- lato/

  • 13. Data: 2010-08-26 21:55:26
    Od: "Agent" <w...@o...pl>

    Użytkownik "tadek" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    a.googlegroups.com...
> [...]
    > wyjaśnienie?

    człowieku Ty tego zupełnie nie rozumiesz. zakres tem od -30 do+30
    -------------------------
    Ależ rozumiem że zewnętrznej. I to Ty nic nie rozumiesz. Po co podawać drugi
    zakres po przeliczeniach dajmy na to +30 stopni jak olej tą temperaturę
    latem to może mieć tylko zaraz przed i krótko po zapaleniu auta. Potem to
    już ma sporo ponad te + 30 więc po co mi dane że olej zachowuje lepkość do
    +30 czy do +20. Jak by było np 5W120 lub 5W100 (gdzie np 120 oznaczałoby
    umownie 120 stopni) to już by robiło różnicę.

  • 14. Data: 2010-08-26 21:58:11
    Od: "Agent" <w...@o...pl>

    Użytkownik "Maciej Leszczynski" <z...@j...cy> napisał w wiadomości

    > im wyzsza temp. otoczenia tym wyzsza temp. oleju - w wiekszosci wypadkow
    > oleje o wiekszej lepkosci
    > zalecane sa jezeli silnik eksploatowany jest w ciezszych warunkach (np.
    > duzo wyzsza temp. otoczenia,
    > szybsza jazda, jazda z przyczepa)
    No to wychodzi że każdy silnik pracuje w optymalnej wg lepkości oleju tylko
    podczas rozruchu silnika i krótko po. Potem to już temperatura oleju rosnie
    na tyle że wykracza poza temperaturę przy której olej ma odpowiednią
    lepkość.

  • 15. Data: 2010-08-27 08:06:44
    Od: Maciej Leszczynski <z...@j...cy>

    "Agent" <w...@o...pl> wrote in

> [...]
    > tylko podczas rozruchu silnika i krótko po. Potem to już temperatura
    > oleju rosnie na tyle że wykracza poza temperaturę przy której olej ma

    nie - producent przykladowo zaleca 0w30, bo wie ze ten silnik bedzie mial temp.
    podczas normalnej pracy
    do max 105 stopni przy temp. zewn. 30C, pisze tez w instrukcji ze jezeli temp.
    otoczenia przekroczy 30 to
    mozesz/powinienes zalac w40, bo temp. pracy moze byc wyzsza np. 110 stopni przy 40C
    na zewnatrz, pisze
    tez ze jezeli silnik narazony jest na dlugotrwale przeciazenia to rowniez nalezy
    zastosowac olej o wiekszej
    lepkosci, bo zrobil testy z ktorych wynika, ze w takich warunkach temp. silnika moze
    podskoczyc do 120
    stopni

  • 16. Data: 2010-08-27 08:18:17
    Od: Maciej Leszczynski <z...@j...cy>

    "Agent" <w...@o...pl> wrote in

> [...]
    > zachowuje lepkość do +30 czy do +20. Jak by było np 5W120 lub 5W100
    > (gdzie np 120 oznaczałoby umownie 120 stopni) to już by robiło

    im wyzszy wskaznik lepkosci tym zmiana lepkosci wraz ze zmiana temp. jest mniejsza
    np. przy 100C dla 0w40 to bedzie 13, dla 10w60 24, a wiec 10w60 w wyzszej temp.
    bedzie sie lepiej
    zachowywal niz 0w40, ktory przy 120 moze zerwac film bardzo szybko

  • 17. Data: 2010-08-27 11:44:03
    Od: "Agent" <w...@o...ue>

> [...]
    > temp. bedzie sie lepiej
    > zachowywal niz 0w40, ktory przy 120 moze zerwac film bardzo szybko

    To jest oczywiste ale i tak oba mają temp stosowania poniżej tej jaka panuje
    w silniku. To tak jakby próbować podnieść tonę. Słabeusz będzie dźwigał w
    siłą x kg a siłacz 2x ale i tak nikt tego nie podniesie.

  • 18. Data: 2010-08-27 11:47:11
    Od: "Agent" <w...@o...ue>

> [...]
    > nalezy zastosowac olej o wiekszej
    > lepkosci, bo zrobil testy z ktorych wynika, ze w takich warunkach temp.

    No to niech napisze 105 albo 110 a nie tabelę z której wynika że olej jest
    ok w 30 stopniach. Chyba że to po to aby mieć lepszy punkt odniesienia -
    wszyscy wiedzą kiedy na dworze jest +30 ale prawi nikt jaką temp ma jego
    olej. Wtedy ma to jakiś sens.

  • 19. Data: 2010-08-27 12:30:18
    Od: Maciej Leszczynski <z...@j...cy>

    "Agent" <w...@o...ue> wrote in news:i581d6$gmg$1@news.onet.pl:

    > To jest oczywiste ale i tak oba mają temp stosowania poniżej tej jaka
    > panuje w silniku.

    to jest temp. zewn. - producent stosuje przyblizenie i stad masz takie tabelki jakie
    masz - dla zwyklego
    uzytkownika jest to wystarczajace