    From: "Agent" <w...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Oleje - pytanie o lepkość
    Date: Thu, 26 Aug 2010 21:55:26 +0200

    Użytkownik "tadek" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:9cf672d9-33be-4ab2-a0b6-498a7e329277@t20g2000yq
    a.googlegroups.com...
    On 25 Sie, 10:33, "Agent" <w...@o...ue> wrote:
    > Zastanawiam się po co podaje się górny zakres temperatur np 5W30 jest od
    > około -30 do +30. Rozumiem że dolna granica jest istotna aby olej
    > zachowywał
    > lepkość w niskich temperaturach ale po co jest górna? W silniku te +30 to
    > mamy krótko a potem już cały czas 80-120 stopni (mówie o temp. oleju a nie
    > płynu chłodzącego). Więc jest to już nie istotne dla praktycznie każdego
    > współczesnego oleju silnikowego czy będzie to XW30 czy XW50. Ma ktoś
    > wyjaśnienie?

    człowieku Ty tego zupełnie nie rozumiesz. zakres tem od -30 do+30
    dotyczy temp zewnętrzej / zima- lato/
    Ależ rozumiem że zewnętrznej. I to Ty nic nie rozumiesz. Po co podawać drugi
    zakres po przeliczeniach dajmy na to +30 stopni jak olej tą temperaturę
    latem to może mieć tylko zaraz przed i krótko po zapaleniu auta. Potem to
    już ma sporo ponad te + 30 więc po co mi dane że olej zachowuje lepkość do
    +30 czy do +20. Jak by było np 5W120 lub 5W100 (gdzie np 120 oznaczałoby
    umownie 120 stopni) to już by robiło różnicę.