  • Data: 2010-03-08 09:40:26
    Temat: Re: Olej samochodowy czy motocyklowy?
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 2010-03-08 09:26:54 +0100, Magic <m...@w...pl> said:

    > - dość często chłodzenie powietrzem lub powietrzem i olejem (w
    > samochodach praktycznie już niespotykane)

    Obecnie to "dość często" to już coraz mniej akutalne raczej.

    > Te cechy oznaczają, że silniki motocyklowe są dość mocno obcią żane
    > cieplnie, czyli trzeba stosować oleje dobrej klasy. Sprzęgło pracuj ące
    > w tym samym oleju co reszta silnika oznacza, że olej nie może mieć
    > dodatków "energy saving", czyli zwiększających poślizg (np przez
    > dodanie drobin teflonu/PTFE), bo sprzęgło zacznie się ślizgać - te do
    > datki lubią się zresztą osadzać i odkładać w kanałach olejowych s
    > ukcesywnie zmniejszając ich przelot.

    Tu warto chyba jeszcze dodać, że wszelakie "magiczne dodatki" w olejach
    "motocyklowych" rzadko kiedy przekraczają 1-2% objętości, więc siłą
    rzeczy ich wpływ na silnik (jeśli wogóle) to jest niewielki.

    > Co to oznacza w praktyce ? Długi czas jeździłem wyłącznie na
    > "samochodowym" Mobil 1 i nie było niespodzianek. Teraz jeżdżę na tym
    > co oferują w serwisie, bo serwisuję u kolegów do których mam zaufani e
    > i wiem że zaoferują mi najlepszą relację ceny do jakości,

    Właśnie o tym warto wspomnieć - na rynku różnica w cenie pomiędzy
    dobrym olejem "motocyklowym", a dobrym samochodowym jest pomijalna,
    więc argument ekonomiczny, kiedyś popularny, obecnie jest trochę
    nieaktualny. Oczywiście jeśli ktoś ma dojścia do taniego samochodowego,
    albo pecha mieszkać na zadupiu, gdzie nie idzie dostać motocyklowego
    (czy z innych powodów trudości z normalnym zakupem), to spokojnie może
    lać _dobry_ samochodowy, spełniający specyfikację producenta
    zamieszczoną w serwisówce. Ja np. teraz leję motocyklowy, bo mam
    Larssona pod nosem.

    No i stara góralska zasada mówi, że silnikowi lepiej zrobi tani olej
    ale częściej wymieniany, od najdroższego wymienianego rzadziej.

    de Fresz