  • 1. Data: 2010-03-07 21:34:57
    Temat: Olej samochodowy czy motocyklowy?
    Od: trex <m...@g...com>

    Hej, planuje wymiane oleju i zastanawiam sie jaka jest roznica
    pomiędzy olejem samochodowym a tym, przeznaczonym do motocykli? Jaka
    jest roznica pomiędzy np.: CASTROL POWER1 GPS 4T 10W40 a CASTROL
    MAGNATEC BENZYNA SAE 10W40 - klasa lepkosci w sumie ta sama, kasa
    tez...

    Pzdr
    trex

    --
    F650gs, Gdynia

  • 2. Data: 2010-03-07 21:39:04
    Temat: Re: Olej samochodowy czy motocyklowy?
    Od: Kuczu <q...@g...com>

    W dniu 2010-03-07 22:34, trex pisze:
    > Hej, planuje wymiane oleju i zastanawiam sie jaka jest roznica
    > pomiędzy olejem samochodowym a tym, przeznaczonym do motocykli?

    W sumie dawno nie bylo. Kto zacznie ?
    Mozna oczywiscie dopisac kawal o wroblu i ten o wazelinie rowniez.

    --
    Kuczu

    LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !!
    Harley Davidson FXR-C 666 Edition
    www.bikepics.com/members/kuczu/87fxr/

  • 3. Data: 2010-03-08 00:22:16
    Od: Barnaba <p...@g...com>

    On 7 Mar, 22:34, trex <m...@g...com> wrote:
> [...]
    > jest roznica pomiędzy np.: CASTROL POWER1 GPS 4T 10W40 a CASTROL
    > MAGNATEC BENZYNA SAE 10W40 - klasa lepkosci w sumie ta sama, kasa

    Hmmm.... Ja jako staly czytalec grupy precli wyznaje tylko...
    "aksjomat preclowy o oleju" ktory brzmi: Tylko i Wylacznie Olej
    Motocyklowy.

    --
    Pozdrawia,
    Zmeczony Barnaba

  • 4. Data: 2010-03-08 06:54:51
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2010-03-08 01:22:16 +0100, Barnaba <p...@g...com> said:

    > Hmmm.... Ja jako staly czytalec grupy precli wyznaje tylko...
    > "aksjomat preclowy o oleju" ktory brzmi: Tylko i Wylacznie Olej
    > Motocyklowy.

    Albo nie do końca rozumiesz znaczenie słowa aksjomat, albo czytujemy
    różne grupy.

    de Fresz

  • 5. Data: 2010-03-08 07:16:56
    Od: n...@s...com

    On Sun, 7 Mar 2010 16:22:16 -0800 (PST), Barnaba

    >Hmmm.... Ja jako staly czytalec grupy precli wyznaje tylko...
    >"aksjomat preclowy o oleju" ktory brzmi: Tylko i Wylacznie Olej
    >Motocyklowy.

    myhyhyh

    A jaki jest aksjomat w sprawie mineral vs (pol)syntetyk ?

    pozdr
    newrom
    --
    DT 125 - czy aby nie za mocny ? :-)
    JUPPI! Admini tego foróma som wielcy!

  • 6. Data: 2010-03-08 08:26:54
    Od: Magic <m...@w...pl>

    trex pisze:
    > Hej, planuje wymiane oleju i zastanawiam sie jaka jest roznica
    > pomiędzy olejem samochodowym a tym, przeznaczonym do motocykli?

    Hmmm, rzuciłem okiem do FAQ i faktycznie tego tematu tam nie ma -
    obiecuję uzupełnić. Jest chętny do fachowego opisania tematu?

    Różnice są ale nie wszystkie dyskwalifikują oleje samochodowe. Czym
    silnik motocyklowy różni się od samochodowego (mówimy o czterosuwach).
    Silnik motocyklowy ma:
    - mniejszą pojemność i gabaryty wszystkiego
    - mniej więcej 2x wyższe obroty
    - mokre sprzęgło (oprócz pewnych modeli Ducati i BMW - Twoje F650 ma mokre)
    - dość często chłodzenie powietrzem lub powietrzem i olejem (w
    samochodach praktycznie już niespotykane)

    Te cechy oznaczają, że silniki motocyklowe są dość mocno obciążane
    cieplnie, czyli trzeba stosować oleje dobrej klasy. Sprzęgło pracujące w
    tym samym oleju co reszta silnika oznacza, że olej nie może mieć
    dodatków "energy saving", czyli zwiększających poślizg (np przez dodanie
    drobin teflonu/PTFE), bo sprzęgło zacznie się ślizgać - te dodatki
    lubią się zresztą osadzać i odkładać w kanałach olejowych sukcesywnie
    zmniejszając ich przelot.
    Co to oznacza w praktyce ? Długi czas jeździłem wyłącznie na
    "samochodowym" Mobil 1 i nie było niespodzianek. Teraz jeżdżę na tym co
    oferują w serwisie, bo serwisuję u kolegów do których mam zaufanie i
    wiem że zaoferują mi najlepszą relację ceny do jakości, co obejmowało np
    motocyklowe Valvoline. Nie używam natomiast Castrola - za dużo było
    słychać o kłopotach z nadmiernym zużyciem silników w samochodach.

    --
    Pozdrawiam - Maciek, ely50/srx250/vfr800.
    weFAQ&v=qvj

  • 7. Data: 2010-03-08 09:14:52
    Od: AZ <a...@g...com>

    On 8 Mar, 09:26, Magic <m...@w...pl> wrote:

> [...]
    > - dość często chłodzenie powietrzem lub powietrzem i olejem (w
    > samochodach praktycznie już niespotykane)

    Dochodzi jeszcze to, że w motocyklach smarowana jest też skrzynia
    olejem który smaruje silnik, więc olej jest też mocno mielony przez
    koła w skrzyni.
> [...]
    >   drobin teflonu/PTFE), bo sprzęgło zacznie się ślizgać - te dodatki
    > lubią się zresztą osadzać i odkładać w kanałach olejowych sukcesywnie
    Ja dodam, że oleje które nie powinny powodować problemów ze sprzęgłem
    spełniają normę JASO MA.
> [...]
    > motocyklowe Valvoline. Nie używam natomiast Castrola - za dużo było
    > słychać o kłopotach z nadmiernym zużyciem silników w samochodach.

    Też się przerzuciłem z Castrola na Motula, chociaż niektóre
    autoryzowane serwisy leją Castrola.

    --
    Artur
    ZZR 1200

  • 8. Data: 2010-03-08 09:26:49
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2010-03-08 10:14:52 +0100, AZ <a...@g...com> said:

    > Dochodzi jeszcze to, że w motocyklach smarowana jest też skrzynia
    > olejem który smaruje silnik, więc olej jest też mocno mielony przez
    > koła w skrzyni.

    Koniecznie napisz coś więcej na ten temat.

    de Fresz

  • 9. Data: 2010-03-08 09:30:25
    Od: Barnaba <p...@g...com>

    On 8 Mar, 07:54, de Fresz <d...@N...pl> wrote:

    > Albo nie do końca rozumiesz znaczenie słowa aksjomat, albo czytujemy
    > różne grupy.

    Rozchodzi mnie sie o to, ze gdyby taki aksjomat pojawil sie w FAQ to
    by byl spokoj. Troche zakrecilem. Wtedy mozna by skupic sie na
    wazniejszych dyskusjach, np. co na pierwsze moto?

    --
    Rowniez pozdrawiam,
    Barnaba

  • 10. Data: 2010-03-08 09:35:30
    Od: "Alex D. B." <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Magic" <m...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >- dość często chłodzenie powietrzem lub powietrzem i olejem (w samochodach

    hello,
    podepne pytanie:
    mineralny, polsyntetyk, syntetyk?
    motocykl na dotarciu, po 1 wymianie po 1000km, nastepna przy 6k
    klasyczna rutututnia, niespecjalnie zylowana. producent zaleca 10w40.

    Alex.