  • 1. Data: 2010-02-28 12:47:12
    Temat: Odzyskiwanie nadpisanych danych
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    Witam,

    Jak wiadomo (choć ciężko mi to pojąć) odzyskanie z dysku twardego danych
    nadpisanych innymi danymi jest możliwe (choć wymaga demontażu dysku i
    potraktowania talerza specjalnym urządzeniem - chyba to się nazywa mikroskop
    magnetyczny czy jakoś tak).

    A jak jest z nośnikami flash/ssd? Czy podobny zabieg jest możliwy, czy też jedno
    nadpisanie danych unicestwia jest całkowicie?

    Dziękuję,

    latet

  • 2. Data: 2010-02-28 13:02:45
    Temat: Re: Odzyskiwanie nadpisanych danych
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Latet pisze:
> [...]
    > nadpisanych innymi danymi jest możliwe (choć wymaga demontażu dysku i
    > potraktowania talerza specjalnym urządzeniem - chyba to się nazywa

    Mniej amerykańskich filmów oglądaj ;)

  • 3. Data: 2010-02-28 13:56:09
    Od: Jacek Kalinski <jacek_kal@go2._NOSPAMPLEASE_.pl>

    W artykule <4b8a6976$1@news.home.net.pl>, Andrzej Lawa napisał(a):

    > Mniej amerykańskich filmów oglądaj ;)

    No właśnie też wydaje mi się, że to bajki.
    Kiedyś jedna z firm (dużych, ale nazwy nie wymienię) naciągnęła znajomego
    na XXXXX PLN netto (X odpowiada cyfrze) za pseudo odzyskanie części danych
    z dysku uszkodzonego.
    Po kilku tygodniach stwierdzili, że nie mogą odtworzyć bazy danych
    znajdującej się na dysku (chodziło o pliki DBF).
    Ponieważ znaliśmy doskonale program, który pliki DBF tworzy, poprosiliśmy
    żeby tamta firma odzyskała chociaż fragmenty plików - dalej już je
    przetworzymy. Znowu po około 2 tygodniach stwierdzili, że nie da się.
    W końcu poprosiliśmy żeby odzyskali cokolwiek (nawet pojedyncze sektory)
    z dysku - znowu odpowiedź była "nie da się".

    W efekcie kwota XXXXX musiała być uiszczona przez klienta (nie wiem
    jak to się skończyło, bo bodajże klient miał ich podać do sądu
    za wyłudzanie pieniędzy).

    Ot tyle z mojej styczności z takimi firmami, które naciągają klientów
    na kasę, a i tak później "odkładają dysk na półkę" i stwierdzają, że
    no niestety "nie da się". Ale tak się "napracowaliśmy", że pieniądze
    musimy wziąć...
    (niektóre fragmenty celowo ujęte w cudzysłów bo nie wiem co faktycznie
    było robione z dyskiem, ale efekty wizualne były tak jak napisałem).

    Jacek

  • 4. Data: 2010-02-28 15:38:42
    Od: bim-bom <j...@g...pl>

    W dniu 2010-02-28 13:47, Latet pisze:
> [...]
    >
    > A jak jest z nośnikami flash/ssd? Czy podobny zabieg jest możliwy, czy
    > też jedno nadpisanie danych unicestwia jest całkowicie?

    Nie jest tak jak piszesz. Wg. wikipedii, z dyskietek dało się jeszcze
    coś odczytać po jednokrotnym zapisie, ale z dysków większych od 15GB
    (duża gęstość zapisu), już jest to niemożliwe.

    Wg. http://en.wikipedia.org/wiki/Data_recovery :

    When data have been physically overwritten on a hard disk it is
    generally assumed that the previous data are no longer possible to
    recover. In 1996, Peter Gutmann, a respected computer scientist,
    presented a paper that suggested overwritten data could be recovered
    through the use of Scanning transmission electron microscopy.[8] In
    2001, he presented another paper on a similar topic.[9] Substantial
    criticism has followed, primarily dealing with the lack of any concrete
    examples of significant amounts of overwritten data being
    recovered.[10][11] To guard against this type of data recovery, he and
    Colin Plumb designed the Gutmann method, which is used by several disk
    scrubbing software packages.

    Although Gutmann's theory may be correct, there's no practical evidence
    that overwritten data can be recovered. Moreover, there are good reasons
    to think that it cannot.[12]

    http://en.wikipedia.org/wiki/Data_erasure :
    According to the Center for Magnetic Recording Research, "Secure erase
    does a single on-track erasure of the data on the disk drive. The U.S.
    National Security Agency published an Information Assurance Approval of
    single pass overwrite, after technical testing at CMRR showed that
    multiple on-track overwrite passes gave no additional erasure."[7]
    "Secure erase" is a utility built into modern ATA hard drives that
    overwrites all data on a disk, including remapped (error) sectors.

    Further analysis by Wright et al. seems to also indicate that one
    overwrite is all that is generally required.[8]