-
11. Data: 2009-04-06 13:30:37
Temat: Re: Odzyskiwanie energii przy hamowaniu - jak to wygląda od środka?
Od: Sqeeb <s...@i...community>
On Mon, 06 Apr 2009 07:30:16 +0200
J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
> On Sun, 5 Apr 2009 12:53:30 +0200, Sqeeb wrote:
> >Głównie za sprawą f1 spopularyzowano system odzyskiwania energii przy
> >hamowaniu. Myślałem kiedyś nad czymś podobnym ale w celu oszczędności
> >w samochodach elektrycznych.
>
> Ale one to juz od dawna stosuja - regenerative braking.
>
> >Tylko nie potrafię sobie wyobrazić jak
> >odbierana jest energia z kół podczas hamowania, kiedy używane są tradycyjne
> >hamulce... Przecież większa część energii idzie w ciepło tarcz hamulcowych.
>
> Jak nie zacisniesz klockow, tylko przelaczysz silnik elektryczy w tryb
> pradnicy, to wiekszosc pojdzie w akumulatory..
No na tyle to jeszcze sam wpadłem, tylko jedno HALO: hamowanie kręcącą
się prądnicą jest pewnie mało efektywne. Albo musiałaby mieć niemałe
gabaryty...
--
Pozdrawiam,
Sqeeb
-
12. Data: 2009-04-06 13:32:09
Temat: Re: Odzyskiwanie energii przy hamowaniu - jak to wygl?da od ?rodka?
Od: Sqeeb <s...@i...community>
On Mon, 6 Apr 2009 00:05:34 +0200
"Robert Tomasik" <r...@g...pl> wrote:
> Przy napędzie elektrycznym, to jest jeszcze możliwość, ze silnik
> elektryczny zamieniony w prądnicę napędzaną hamowanymi kołami zwróci
> energię do akumulatora.
Ale wciąż pozostaje kwestia, że przy dzisiejszym rozwoju motoryzacji
taki system 'hamowania' nie może być wykorzystany w sytuacjach awaryjnych.
Wciąż muszą być tarcze bo inaczej nie wyhamujemy przed przeszkodą, tak?
--
Pozdrawiam,
Sqeeb
-
13. Data: 2009-04-06 13:33:02
Temat: Re: Odzyskiwanie energii przy hamowaniu - jak to wygląda od środka?
Od: Sqeeb <s...@i...community>
On Mon, 06 Apr 2009 00:59:47 +0200
"Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.n
a.com> wrote:
> Fizyka na poziomie szkoły podstawowej się kłania.
W dzisiejszym programie nauczania to już jest niestety koniec gimnazjum/początek
liceum.
> Przyjmuję, że KERS zabiera 10% energii traconej przy hamowaniu i ma
> sprawność 100%.
> Dla uproszczenia liczenia:
> v1=70m/s
> v2=30m/s
> m=600kg
> E=0.5 * m * v^2
> E1=0.5 * 600 * 4900 = 1470000J
> E2=0.5 * 600 * 900 = 270000J
> dE = 0.1 * 1200kJ = 120kJ, czyli tyle można uzyskać podczas jednego
> hamowania z prędkości 252km/h do 108km/h. Operacja taka to pewnie ze 2
> sekundy pracy systemu KERS ładującego akumulator.
> Silnik w KERS ma 60KW, czyli w ciągu 6s działania bierze 360kJ energii
> elektrycznej.
>
> Trzy mocniejsze hamownia i akumulator jest pełny. A akumulator ma pewnie
> napięcie ze 300V (mechanika poraziło), a akumulator ma pojemność 0.33Ah.
> ;-)
Reszta sie zgadza ;-)
--
Pozdrawiam,
Sqeeb
-
14. Data: 2009-04-06 14:38:50
Temat: Re: Odzyskiwanie energii przy hamowaniu - jak to wyglÂąda od Âśrodka?
Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
Użytkownik "Sqeeb" <s...@i...community> napisał w wiadomości
news:20090406153209.700b5b38.sqeeb@internet.communit
y...
> On Mon, 6 Apr 2009 00:05:34 +0200
> "Robert Tomasik" <r...@g...pl> wrote:
>> Przy napędzie elektrycznym, to jest jeszcze możliwość, ze silnik
>> elektryczny zamieniony w prądnicę napędzaną hamowanymi kołami zwróci
>> energię do akumulatora.
> Ale wciąż pozostaje kwestia, że przy dzisiejszym rozwoju motoryzacji
> taki system 'hamowania' nie może być wykorzystany w sytuacjach
> awaryjnych.
> Wciąż muszą być tarcze bo inaczej nie wyhamujemy przed przeszkodą, tak?
Oczywiście, że tak. Ale hamowanie awaryjne, to de facto jest jakieś niszowe
użycie hamulców podczas normalnej jazdy.
-
15. Data: 2009-04-06 16:35:28
Temat: Re: Odzyskiwanie energii przy hamowaniu - jak to wygląda od środka?
Od: "Adrian S." <n...@w...pl>
pluton wrote:
> W kazdym razie pomysl byl taki, ze podczas hamowania zalaczala sie
> pompa sprezajaca powietrze, zbierane w zbiorniku umieszczonym
> na dachu pojazdu.
Gdzieś miałem linka do opisu roweru z pneumatycznym przekazywaniem napędu,
jedną z cech specjalnych było to, że podczas hamowania zbiornik jest
zasilany.
Inna cecha to to, że np. stojąc na na światłach można kręcić pedałami i
trochę "podpompować" :)
--
Adrian Socho
"dyskietki? Chodzi o te małe plastikowe kwadraciki
służące do flashowania biosu?"
by Krzysztof Halasa
-
16. Data: 2009-04-06 16:37:35
Temat: Re: Odzyskiwanie energii przy hamowaniu - jak to wygląda od środka?
Od: "Adrian S." <n...@w...pl>
Nie wiem czy to prawda, ale podobno w zimę w tramwajach przy hamowaniu
wytwarzany jest prąd, który następnie jest kierowany do układu ogrzewania
wewnątrz tramwaju.
--
Adrian Socho
"dyskietki? Chodzi o te małe plastikowe kwadraciki
służące do flashowania biosu?"
by Krzysztof Halasa
-
17. Data: 2009-04-06 19:37:46
Temat: Re: Odzyskiwanie energii przy hamowaniu - jak to wygląda od środka?
Od: J.F. <j...@p...onet.pl>
On Mon, 6 Apr 2009 15:30:37 +0200, Sqeeb wrote:
>J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
>> Jak nie zacisniesz klockow, tylko przelaczysz silnik elektryczy w tryb
>> pradnicy, to wiekszosc pojdzie w akumulatory..
>
>No na tyle to jeszcze sam wpadłem, tylko jedno HALO: hamowanie kręcącą
>się prądnicą jest pewnie mało efektywne. Albo musiałaby mieć niemałe
>gabaryty...
Zalezy od mocy pradnicy, a tu wspolczesne rozwiazania sa zadziwiajaco
male, szczegolnie gdy moc ma byc krotkotrwala.
Zobacz np 50kW - i to dlugotrwalej mocy
http://en.wikipedia.org/wiki/MIEV
J.
-
18. Data: 2009-04-06 20:04:14
Temat: Re: Odzyskiwanie energii przy hamowaniu - jak to wygląda od środka?
Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>
Użytkownik "Adrian S."
> Inna cecha to to, że np. stojąc na na światłach można kręcić pedałami i
> trochę "podpompować" :)
Jedną nogą? :-)
Robert
-
19. Data: 2009-04-07 08:45:44
Temat: Re: Odzyskiwanie energii przy hamowaniu - jak to wygląda od środka?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Adrian S." <n...@w...pl> napisał w wiadomości
news:grdb4d$f50$2@inews.gazeta.pl...
> Nie wiem czy to prawda, ale podobno w zimę w tramwajach przy
> hamowaniu
> wytwarzany jest prąd, który następnie jest kierowany do układu
> ogrzewania
> wewnątrz tramwaju.
Jak najbardziej - trawaje, pociagi - hamuja pradem, energia leci do
rezystorow.
Oczywiscie maja tez normalne hamulce na koncowke hamowania, a
tramwaje dodatkowo awaryjne "szynowe".
J.
-
20. Data: 2009-04-07 09:33:13
Temat: Re: Odzyskiwanie energii przy hamowaniu - jak to wygląda od środka?
Od: PeJot <P...@0...pl>
J.F. pisze:
> Jak najbardziej - trawaje, pociagi - hamuja pradem, energia leci do
> rezystorow.
Na PKP rezystory grzeją atmosferę chyba. Ładny mi odzysk.
--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem