  • Data: 2012-11-15 01:10:15
    Temat: Re: Odszkodowanie dla pieszego
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 14 Nov 2012, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Ale mowa jest o odszkodowaniu. To jest nawet w tytule...

    W sumie nie chodzi o kwalifikację rodzaju szkody, lecz "tryb"
    przyznawania środków poszkodowanemu.
    Nie polemizuje :), stwierdzam iż dookreślenie czy mowa o odszkodowaniu
    majątkowym czy o zadośćuczynienie nie jest istotne dla meritum dyskusji.

    Wychodzi mi że mamy nie dwa a trzy takie "tryby":
    - obowiązek naprawienia szkody
    - pozew adhezyjny
    - nawiązka

    Nawiązka jest środkiem karnym, więc określenia "odszkodowanie" oraz
    "zadośćuczynienie" chyba odpadają. Ale ten tryb wydaje się właściwy
    do roli "wykonania za karę", które nie może być przejęte przez
    umowę cywilnoprawną (ubezpieczenie).

    Obowiązek naprawienia szkody ma dość wąskie zastosowanie, tak
    podmiotowo jak i przedmiotowo (znaczy tylko przy niektórych czynach):
    http://prawo.rp.pl/artykul/158437.html
    Załóżmy, że wchodzi w rachubę.
    Wtedy mamy sporne zdania, włącznie z SN :P
    Ale to chyba jest jedno z ostatnich, i wskazuje że ubezpieczenie
    powinno pokryć szkody:
    http://www.rzu.gov.pl/art-46-kk-srodki-karne-a-ubezp
    ieczenie-oc/Uchwala_Sadu_Najwyzszego_z_dnia_13_lipca
    _2011_roku__sygn__akt_III_CZP_31_11__niepublikowana_
    _20553
    Jeśliby przyjąć to stanowisko za właściwe, "naprawienie szkody"
    podpadałoby pod zasadę niżej (czyli powinno również być pokrywane
    z OC sprawcy).

    Natomiast pozew adhezyjny, w roli "postępowania czysto cywilnego przy
    okazji sprawy karnej" (w uproszczeniu), nie chce mi nijak pasować do
    wersji w której zasądzona kwota nie mogłaby być płacona przez ubezpieczyciela.

    Sprawę pytania o co naprawdę chodziło w przypadku określonym jako
    nakazanie przez sąd imiennego zobowiązania dla sprawcy wobec
    poszkodowanego mamy więc chyba nadal niejasną.

    pzdr, Gotfryd