    From: Rafał Łukawski <r...@l...pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Odp: dysk 2.5 odporny na wstrzasy
    Date: Sun, 19 Jun 2011 16:47:54 +0200

    On 2011-06-19 10:04, m4rkiz wrote:
    > Użytkownik "Rafał Łukawski" <r...@l...pl> napisał w wiadomości
    > grup dyskusyjnych:itk0uj$spj$...@n...onet.pl...

    ASG-7200-16MB-SATA-II/119

    > nie wiem czy cos sie zmienilo, ale z jakiejs dyskusji wynikalo ze to i tak
    > glownie pic na wode
    >
    > ktos policzyl ze zeby sensor zadzialal i zdazyl zaparkowac potrzebne jest
    > ~1,2 m swobodnego spadku, a to wiecej niz maja typowe kable usb - to raz

    Nie jest to żadna gwarancja. Odłączenie zasilania (np. wyciągnięcie)
    wtyczki powoduje natychmiastowe parkowanie głowic (aczkoliwk nie jest to
    czas zerowy). Czujnik ma tą samą funkcje, ale bardziej się sprawdza
    prawdopodobnie w notebookach (więcej gwałtownych ruchów w czasie pracy,
    zdecydowanie mniej upadków ;).

    > a odlaczony dysk i tak ma glowice zaparkowane i jest z reguly wystarczajaco
    > odporny

    Jedyne co może pomóc to ostrożność i obudowa amortyzująca uderzenie
    (zmniejszająca max. przeciążenie). To w zasadzie definiuje obudowy tzw.
    wsztrząsoodporne.

    Spójrzmy na to inaczej - do czego używa się dysku zewnętrznego:
    - przechowywanie ważnych danych -> błąd z definicji, chyba najczęsciej
    praktykowany sposób uzywania
    - backupy - OK, nawet jak się rozlecą, oryginał jest na źródłowym
    komputerze.
    - przenoszenie danych - OK, jak je utracimy, operacje powtórzymy,
    aczkolwiek na powszechny dostęp do sieci coraz rzadziej wykorzystywana
    opcja.

    Innymi słowy, jeżeli dysk zewnętrzny wykorzystujemy rozsądnie,
    praktycznie nie grozi nam utrata danych. Mniejsza o to czy to SSD/HDD.
    Zawsze ktoś go może ukraść, w związku z tym większą uwagę zwróciłbym np.
    na szyfrowanie, niż szukanie super rozwiązania dla dysków HDD.

    --
    Szybko i tanio - http://luktronik.pl/