  • 91. Data: 2014-03-26 20:03:43
    Temat: Re: Sterowanie załącz/wyłącz dużą pompą: czy przekaźnik czy triaki?
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    > Nie.
    > Jesli zakładasz, że ja nie rozumiem, to niestety nic nie da że wymienię.
    > Poczytaj sobie proszę w książce do elektroniki we wstępie.
    > Twoje pytanie brzmi:
    > Po co elektronika?
    > Trudno tu dyskutować z Tobą, bo masz inne cele.

    Ma cel w postaci załączania silnika. Nie chce zapewne projektować układu
    z zastosowaniem triaków. Chce kupić element i wstawić. Podaj argument za
    zastosowaniem gotowego SSR. Cena, odporność na przeciążenia i
    przepięcia, koszt łączny długookresowy itp. Ale ty wolisz ewangelizować.

    Mario

  • 92. Data: 2014-03-26 21:31:39
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2014-03-15 14:43, J.F. pisze:

    > Ale tych falownikow przybywa.
    >
    > Teraz elektronicznie sterowane sa i tramwaje, i pociagi, i walcownie
    > (a to moce w MW).
    > I serwerownie coraz wieksze, i UPS do nich, i modne solary - a do nich
    > falowniki, itp. I nikt sie juz nie boi tranzystorow przelaczajacych
    > grube kW.
    > Choc podejrzewam ze styczniki w nich nadal sa :-)

    Wczoraj grzebałem w większej maszynie.
    Falowniki i zasilacze plus pudło równie większe do odzysku energii z
    hamowania. Serwosilniki chłodzone cieczą (gliceryna z czymśtam).
    A jako główne odłączenie zasilania do nich potężny stycznik taka kostka
    ze 30x30x30cm.
    Ale znalazłem też dwa SSR'y - takie maleństwa sterujące włączeniem
    hamulca tych serwosilników ;)

    Irokez

  • 93. Data: 2014-03-26 21:52:55
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 25.03.2014 o 22:29 Sylwester Łazar <i...@a...pl> pisze:

    > Ściemniacz jakieś 30 lat do tyłu:
    > http://archiwumallegro.pl/sciemniacz-182993248.html
    > Leży sobie też taki sprawny 2 metry ode mnie.
    > Jest na triaku. Zdaje się, że diak sterujący bramką wykonano z dwóch
    > tranzystorów BC148C.
    Koło mnie też taki leżał, padła żarówka 40W, tak że triak też padł,
    właśnie zrobiłem szeroki zamach i płytka wylądowała w koszu, tam także
    najczęściej lądują ssr-y.

    --

    Pozdr
    Janusz

  • 94. Data: 2014-03-26 23:35:11
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Sylwester Łazar" <i...@a...pl> wrote in message
    > Nie.
    > Jesli zakładasz, że ja nie rozumiem, to niestety nic nie da że wymienię.

    Nie zakładaj z góry że nic nie da - wymień zalety i wady jakie znasz...
    Podyskutujmy o nich, rzeczowo... Tylko nie wymiguj się od rozmowy.

    > Poczytaj sobie proszę w książce do elektroniki we wstępie.

    W której książce do elektroniki??? Tytuł, autor - zaproponujesz coś?

    Poza tym, nie chodzi mi o czysto teoretyczne wyjaśnienie jak działa
    triak czy tyrystor tylko o praktyczne aspekty ich użycia w układzie...

    > Twoje pytanie brzmi:
    > Po co elektronika?
    > Trudno tu dyskutować z Tobą, bo masz inne cele.
    > Ja ich nie znam.

    Moje pytanie nie brzmi "po co elektronika"...
    Gdzie takie pytanie widziałeś?

    Problem jaki postawiłem jest następujący:

    Projektujesz układ który służyć ma do włączania/wyłączania silnika pompy
    elektrycznej. Układ ma być w miarę uniwersalny, powinno wystarczyć
    zaznaczyć że można go używać z silnikiem o XXX mocy maksymalnej
    ale Twój klient dostarcza pompę, nie Ty, więc nie masz okazji zrobić
    układu pod konkretny silnik tylko układ musi znieść cały wachlarz
    różnych silników o określonej mocy maksymalnej jakie klient może
    tam podłączyć... Co w takim układzie zastosujesz? SSR czy przekaźnik ?
    Wiemy już z tego co napisałeś, że Ty zastosowałbyś SSR, nie wiemy
    jednak dlaczego... Wymień więc proszę wady i zalety rozwiązania z SSR
    nad rozwiązaniem z analogicznym przekaźnikiem (lub stycznikiem).

    Trwałość, niezawodność, wrażliwość na zakłócenia, cena, dostępność
    elementów to kilka z tematów do omówienia jakie mi przychodzą do głowy...

  • 95. Data: 2014-03-26 23:36:33
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Mario" <m...@p...onet.pl> wrote in message

> [...]
    > zastosowaniem gotowego SSR. Cena, odporność na przeciążenia i przepięcia,
    > koszt łączny długookresowy itp. Ale ty wolisz ewangelizować.

    Pisze że mam inne cele ale pisze też że on moich celów nie zna...
    Jeśli ich nie zna, to skąd wie że mam inne? :-))))

  • 96. Data: 2014-03-27 08:54:38
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Wiemy już z tego co napisałeś, że Ty zastosowałbyś SSR, nie wiemy
    > jednak dlaczego... Wymień więc proszę wady i zalety rozwiązania z SSR
    > nad rozwiązaniem z analogicznym przekaźnikiem (lub stycznikiem).

    Toż przecież je wymieniasz:

    > Trwałość, niezawodność, wrażliwość na zakłócenia, cena, dostępność
    > elementów to kilka z tematów do omówienia jakie mi przychodzą do głowy...

    O dalszą analizę proponuję poprosić na grupie:
    pl.misc.elektrotechnika

    My, tu pl.misc.elektronika jesteśmy specjalistami od elektroniki.

    Jeśli nie znajdziesz takiej grupy dyskusyjnej jaką Ci podałem,
    to może oznaczać, że przekaźniki wymierają.

    Na początek, zapoznaj się z budową samochodu elektrycznego.
    BTW. Nie wiem, dlaczego nazywa się elektryczny.
    Jeszcze ktoś powie, że dlatego, bo te 200A to przekaźniki załączają :-)
    S.

  • 97. Data: 2014-03-27 12:41:27
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

> [...]
    > BTW. Nie wiem, dlaczego nazywa się elektryczny.
    > Jeszcze ktoś powie, że dlatego, bo te 200A to przekaźniki załączają :-)

    Sylwester, Ty jednak masz chłopie duży problem... z głową :-(

  • 98. Data: 2014-03-27 13:17:33
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Sylwester, Ty jednak masz chłopie duży problem... z głową :-(
    Wydrukuj sobie ten post na przyszłość, aby pokazać dzieciom.
    To będzie piękny aspekt wychowawczy.
    Będziesz mógł pokazać, jaki to samochód elektryczny jest beznadziejny.
    Nie chciałem tego robić, ale w ramach edukacji polecam film:
    Pan Wojciech Cejrowski: "Z głupkami się nie dyskutuje"
    http://gloria.tv/?media=568883
    W związku z powyższym EOT.
    S.

  • 99. Data: 2014-03-27 21:21:20
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Sylwester Łazar" <i...@a...pl> napisał w wiadomości
> [...]

    Sam nawet nie wiesz, o czym mówisz...:

    > O dalszą analizę proponuję poprosić na grupie:
    > pl.misc.elektrotechnika

    Microsoft Windows XP [Wersja 5.1.2600]
    (C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corp.

    C:\>telnet news.atman.pl 119
    (skasowanie ekranu)
    serwer:200 node2.news.atman.pl InterNetNews NNRP server INN 2.5.2 ready
    (posting ok)
    ja:group pl.misc.elektrotechnika
    serwer:411 No such group pl.misc.elektrotechnika
    ja:quit
    serwer:205 Bye!

    Połączenie z hostem przerwane.

    C:\>exit

    > My, tu pl.misc.elektronika jesteśmy specjalistami od elektroniki.
    >
    > Jeśli nie znajdziesz takiej grupy dyskusyjnej jaką Ci podałem,

    j.w.

    > to może oznaczać, że przekaźniki wymierają.

    Wiekopomne odkrycie, kurdelebele...
    Nijak nie poparte rzeczowymi argumentami.
    ?? ?????? ????, ??? ????? ? ??????? :P
    (reszta ciach)
    Zacznij może grać na argumenty, a nie otwór w lodzie.

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 100. Data: 2014-03-27 21:36:32
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Mario" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Napisałeś coś bez sensu na temat ściemniacza na triaku. W wątku o tym czy
    > stosować przekaźnik elektromechaniczny czy SSR. Zrozum wreszcie, że
    > powszechność stosowania ściemniaczy, falowników i innych urządzeń z
    > triakami czy IGBT nie jest żadnym argumentem na rzecz stosowania w
    > warunkach przemysłowych SSR zamiast klasycznych przekaźników.

    Mam pewien pomysł, choć z jego realnością trudno mi trafić...
    Jak nasz kolega - gdy ktoś z jego bliskich, przyjaciół, rodziny, ukochany
    zwierzak, będzie mieć poważny zabieg chirurgiczny, to dać koledze do wyboru,
    aparatura na SSR, czy tradycyjnych przekaźnikach... Monitory, defibrylator
    na wsjakij słuczaj, robot operacyjny, a potem respirator (zwłaszcza on) i
    reszta sprzętu... Co wybierze? W szpitalnej siłowni, aby nie zabrakło prądu
    podczas operacji, rozdzielnia piętrowa, itd...
    Taka wymuszona przez życie "podwójna ślepa"...

    Na razie mottem do rozważań proponuję uznać mocno przerysowane hasło "jak
    coś (tu SSR-y) jest do wszystkiego, to jest do niczego".Sam zamierzam użyć
    SSRów do pewnego swojego małego projektu, ale bardziej nawet odstręcza mnie
    ich cena (sprawdzałem, najpiękniejsza zdecydowanie nie jest), niż ich
    właściwości, więc użyję tradycyjnych przekaźników i jestem niemal pewien, że
    nie pierdolną gromadnie od byle jebnięcia pioruna w najbliższej okolicy...

    PS Zamierzam SSR-ami przełączać kilka watów w.cz. od 137 kHz, do ok. 30
    MHz... Mądrze czynię? :))

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.