  • 21. Data: 2012-05-09 22:23:44
    Temat: Re: Odgrzybianie - jest sens?
    Od: kkk <m...@g...com>

    On 9 Maj, 20:03, Marcin Kiciński <m...@o...pl> wrote:

    > ale dezynfekcji klimy
    > nie robiłem nigdy.

    Chwalipięta.

    > nie śmierdzi (
    > poza krótką chwilą po włączeniu i wyłączeniu klimy - tzw. mokra szmata
    > ;) - od nowości) i nie chorujemy (a jestem alergikiem).

    Jak "capi" tylko chwilę to się nie liczy - co innego gdybyś
    każdorazowo po wyjściu z auta musiał się kąpać celem zmycia zapachu
    "mokrej szmaty". :)

  • 22. Data: 2012-05-09 22:25:25
    Od: Mumin <m...@T...onet.pl>

    W dniu 2012-05-09 22:00, Dysiek pisze:

    > No u mnie tez mokra szmata daje chwile po wlaczeniu i wylaczeniu.

    To i u mnie ten efekt jest i był w każdym samochodzie z klimą w ciągu
    ostatnich 7 lat. Może to normalne?

    --
    Pozdrawiam,
    Mumin

  • 23. Data: 2012-05-09 22:37:33
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2012-05-09 22:25, Mumin pisze:

    > To i u mnie ten efekt jest i był w każdym samochodzie z klimą w ciągu
    > ostatnich 7 lat. Może to normalne?

    A może po prostu warsztaty wrzucają mokrą szmatę w nawiew, żeby klienci
    przyjeżdżali odgrzybiać?

  • 24. Data: 2012-05-09 22:52:19
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik <v...@i...pl> napisał w wiadomości grup

    > Gdyż jeżeli w układzie obiegu powietrza już był grzyb i jego zarodniki, to
    > chwila moment i przy naszym klimacie nowy filtr bedzie smierdzial

    A jeśli nie było?

  • 25. Data: 2012-05-09 23:38:49
    Od: "v...@i...pl" <v...@i...pl>

    W dniu 2012-05-09 22:52, Cavallino pisze:

    > A jeśli nie było?

    "bo nie wiadomo czy było kiedykolwiek robione (auto kończy 4 lata)"

    więc zakładam, że był (być może błędnie), bo w ciągu 4 lat to ładny
    grzybek wyrasta

    --
    venioo -> GG:198909
    "What a wonderful wooooorld!" :)

  • 26. Data: 2012-05-09 23:42:29
    Od: "v...@i...pl" <v...@i...pl>

    > To i u mnie ten efekt jest i był w każdym samochodzie z klimą w ciągu
    > ostatnich 7 lat. Może to normalne?

    Raczej nie, w 15-letnim samochodzie ktory mialem (Mondeo MkI '93) po
    dokladnym odgrzybieniu nigdy nie bylo w/w objawow. Czy przy wlaczeniu,
    czy tez przy wylaczaniu.
    Jak kupilem auto, to smierdzialo jak starymi skarpetami, bo poprzedni
    wlasciciel przez 3 lata nic nie robil. Filtr byl koloru sino-szarego.

    --
    venioo -> GG:198909
    "What a wonderful wooooorld!" :)

  • 27. Data: 2012-05-10 00:29:19
    Od: " Gil" <g...@N...gazeta.pl>

    Dykus <d...@s...wp.pl> napisał(a):

    > Czy ktoś wie, gdzie zbierają się te cholerne grzyby? :)

    Tylko na filtrze. Przecież nie na parowniku, gdzie panuja skrajnie
    niekorzystne warunki do rozwoju grzybów.
    Dlatego wszelkie odgrzybianie to tylko poprawianie zapachu - jak ktoś
    wcześniej pisał. Wszystko ma swój zapach. Powąchaj tapicerkę siedzenia
    kierowcy. Tam może być więcej roztoczy i drobnoustrojów niż w układzie klimy.
    Zresztą przseprowadzano badania mikrobiologiczne na temat ilości
    mikroorganizmów w układzie klimatyzacji. Czy nowa czy stara - nie czyszczona
    od 4 lat było tyle samo.
    Dlatego filtr się wymienia i można dodawać jakiś srodków co poprawiają zapach.

  • 28. Data: 2012-05-10 08:05:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 9 May 2012 22:29:19 +0000 (UTC), Gil napisał(a):
    > Tylko na filtrze. Przecież nie na parowniku, gdzie panuja skrajnie
    > niekorzystne warunki do rozwoju grzybów.

    Dlaczego nie ? Bloto, kurz, woda - czego wiecej grzybom trzeba ?
    A ze zimno ... tylko czasami, a -30 grzybow nie wybija :-)

    Jeszcze moga byc scianki kanalow.

    > Dlatego wszelkie odgrzybianie to tylko poprawianie zapachu - jak ktoś
    > wcześniej pisał. Wszystko ma swój zapach. Powąchaj tapicerkę siedzenia
    > kierowcy. Tam może być więcej roztoczy i drobnoustrojów niż w układzie klimy.

    A to autobus MPK ?
    U mnie w aucie bywa i 80 C, pasteryzacja to tylko 60 :-)

    J.

  • 29. Data: 2012-05-10 08:07:50
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 09 May 2012 19:26:21 +0200, v...@i...pl

    > Gdyż jeżeli w układzie obiegu powietrza już był grzyb i jego zarodniki,
    > to chwila moment i przy naszym klimacie nowy filtr bedzie smierdzial bo
    > w nowym filtrze szybciutko urosnie nowa plesn - ot taki drobiazg.

    To tylko pod warunkiem, że włączy się obieg zamknięty.
    Taki drobiazg. :P

    --
    Pozdor Myjk
    http://rejestratory-trasy.pl

  • 30. Data: 2012-05-10 09:35:30
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 09 May 2012 22:25:25 +0200, Mumin

    > To i u mnie ten efekt jest i był w każdym samochodzie z klimą
    > w ciągu ostatnich 7 lat. Może to normalne?

    To kwestia konstrukcji mieszalnika, ale także zadbania i prawidłowego
    korzystania z systemu. W moim poprzednim aucie, Skodzie Fabii, taki efekt
    występował praktycznie od wyjazdu z salonu (po miesiacu, może dwóch). Teraz
    jeżdżę M6 (też od nowości) i po 4 latach takiego efektu nie ma. Główna
    różnica polega na tym, że w Skodzie klima była ręczna, a w M6 jest
    automatyczna (ale też kompresor tylko on/off bez płynnej regulacji pracy),
    i w zasadzie pracuje cały czas w każdej porze roku (tryb ECO, w bardzo
    wyjątkowych sytuacjach w trybie pełnym), przy czym sprężarka niezależnie od
    temperatury zewnętrznej i wewnętrznej załącza się na tyle często, aby
    parownik nie utracił zdolności osuszania (na parowniku jest czujnik
    temperatury). I to jest w zasadzie podstawowy klucz do sukcesu.

    Ale nauczony doświadczeniem zmieniłem też sposób wykorzystywania
    klimatyzacji. Zawsze ustawiam temperaturę w kabinie na równaniu
    <temperatura zewnętrzna> minus max 6 stopni i w zasadzie rzadko kiedy
    ściągam temperaturę poniżej 21 stopni dla kabiny (najczęściej mam ustawione
    22). Nawet jeśli na zewnątrz jest 35. Ma to ogromne znaczenie nie tylko dla
    zdrowia (szybkiej zmiany temperatury otoczenia przy wysiadaniu), ale także
    czystości wentylacji.

    Najgorszego błędu użytkowników upatruję w bardzo mocnym chłodzeniu w gorące
    dni w połączeniu z kompresorem on/off (bez płynnej regulacji poziomu pracy,
    zwłąszcza jeśli obsługuje go ręcznie człowiek i dopuszcza do nadmiernego
    ocieplenia parownika -- czyli zbyt długo nie pracuje kompresor). Otóż
    lodowate kanały wentylacyjne + gorące i wilgotne powietrze z zewnątrz =
    kondensacja pary. Rezultat, spływanie wody w "dziwne" zakamarki gdzie
    później dochodzi do gnicia. Rezultat, pośmiarduje przy włączaniu i
    wyłączaniu klimy. W jednym modelu bardziej, w drugim mniej, w zależności od
    konstrukcji kanałów, mieszalnika (w tym sterownika kierunku nawiewów),
    położenia parownika, etc. Ta sama przyczyna (kondensacja, czyli wilgoć w
    kanałach) może prowadzić do szybszego zagrzybiania systemu.

    Jeśli więc bardziej chce się zadbać o instalację (i swoje zdrowie), należy
    traktować system delikatniej -- unikać mocnego chłodzenia nagrzanego auta,
    tylko robić to stopniowo. Nie puszczać na zimne kanały ciepłego co za tym
    idzie wilgotnego powietrza z zewnątrz bez przepuszczania przez parownik z
    działającym kompresorem (czyli brak osuszania).

    Dla zobrazowania OCB, przykład. Temperatrura zewnętrzna -- 32 stopnie.
    Temperatura w kabinie auta stojącego na słońcu -- 45-50 stopni (a może
    więcej?). Większość wsiada, załącza obieg wewnętrzny, pokrętło temperatury
    na dostępne minimum, AC on (często jeszcze obieg zamknięty, sic!), ogień!
    Chwila moment, przyjemny chłodek leci, po 5 minutach mamy w kabinie te 22
    stopnie. Przy czym temperatura w kanałach za parownikiem to, przy sprawnej
    klimie, 6-8 stopni. Ale co to? Coś chłodno się chyba zrobiło -- zbyt
    chłodno. Większość w tym momencie wyłącza klimę (zwłaszcza manualną) aby
    podnieść temperaturę. Chwila moment, parownik zostaje ogrzany i przestaje
    osuszać (sic!). Na lodowate kanały wpada ciepłe i wilgotne powietrze. W
    rezultacie robi się powódź. Identycznie robią także głupie systemy
    automatyczne (nastawione na jak najszybsze dostarczenie komfortu i
    zadowolenia użytkownika). Dlatego im też trzeba pomóc. Wyłączyć ręcznie
    klimę, albo podkręcić temperaturę do 28 stopni (jeśli automat),
    przewentylować auto (otowrzyć okna i przejechać kawałek) i sukcesywnie
    zjeżdżać do (w moim przypadku) 26 stopni. Uniknie się wtedy skrajnego
    ochłodzenia kanałów i w rezultacie kondensacji wody. Oczywiście, traci na
    tym komfort, ale jak to zwykle bywa: albo rybka albo pipka.

    Teraz jeśli coś u mnie śmierdzi, to jedynie skrajnie brudny filtr.
    Klimatyzację raz do roku przedmuchuję z pomocą preparatu FORTE do klimy (w
    automatycznym atomizerze) i to tyle z konserwacji.

    --
    Pozdor Myjk
    http://rejestratory-trasy.pl