    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Odezwa energetyczna...
    Date: Fri, 28 Sep 2012 16:25:51 +0200

    "Anerys" 5064d6a2$...@n...home.net.pl

    > Coś kojarzę z głębokością wnikania, ale niekoniecznie słusznie...
    > Hmm... spalona skóra powiadasz... Co byś powiedział na w podobny sposób utratę
    wzroku? Zdarzyło mi się być o włos...
    > Pod koniec lat 80, latem (sierpień OIDP)., byłem z grupą znajomych w Świbnie.
    Dokładnie nie pamiętam od czego, ale na miejsce
    > stacjonowania wróciłem nieźle zmachany marszem, niemal od razu padłem jak długi,
    mordę kierując prościutko na słonko (niebo
    > bezchmurne, nieco po południu), tak według kumpli przeleżałem dwie godziny, bez
    ruchu. Mordę spaliłem, piekła dość mocno, nie od
    > razu. To był pierwszy i jedyny raz, kiedy widziałem szkła fotochromowe (takie noszę
    od lat) czarne jak smoła, nie było przez nie
    > widać prawie nic. One uratowały mi wzrok, oczom nic się nie stało. Dobrze, że do
    spania nie zdjąłem, jak zwykle, noszonych
    > pingli...
    > Oj, słonko potrafi dopiec, dosłownie...

    Podczerwień jest ,,widziana'' przez skórę -- pojmowana jest jako
    ciepło. Tak więc nawet z dużej odległości można wyczuć lampę żarową.
    Na przykład wisząca pod wysokim sufitem lampa studia fotograficznego
    niemal parzy, choć wisi strasznie daleko. Lampa wyładowcza czy LEDka
    nie jest już tak postrzegana. Może nieść więcej energii, może świecić
    tuz obok skóry, ale skóra tego nie czuje. Podczerwień czujemy jako
    ciepło. Jest to złudne wrażenie, ale ostrzegające. Człowiek
    podświadome unika oparzeń. Ognisko czy Słoneczko promieniuje
    podczerwienią solidnie, zatem widzenie podczerwieni jako
    zagrożenia -- jest dobrem. Wywołuje nie tylko chęć
    chowania się przed ,,gorącem'', ale także poprawia
    krążenie, czego następstwem ma być walka z oparzeniem.

    Podobnie czujemy wysoką temperaturę -- temperaturę ogniska,
    temperaturę wody w garnku, czy czegokolwiek gorącego. Bo
    termometry są na skórze, nie wewnątrz człowieka.

    Mikrofali skóra nie czuje. Termometry są na skórze, receptory
    podczerwieni na skórze -- nic nie ostrzega ani przed mikrofalą
    gotująca wnętrzności, ani przed ultrafioletem... Tym bardziej
    nic nie ,,widzi'' roentgena? Widzi -- rzyganiem. ;) Ale wtedy
    już jest za późno. :( Ultrafiolet (czy tym bardziej roentgen)
    niszczy niekoniecznie poprzez podgrzewanie skóry.

    Bóg najwyraźniej uznał, że zanim człowiek zbuduje nowe źródła
    światła, czy promieniowania w ogóle, ów człowiek pojmie
    mechanizmy ostrzegania i nie poparzy się, nie pokaleczy się.

    Źródeł czystej mikrofali (bez światła i bez podczerwieni)
    czy czystego nadfioletu nie ma w naturze prawie wcale.
    Nie ma zatem potrzeby ostrzegania przed tym czymś.

    -=-

    Przed ślepotą ostrzegają mądrzy ludzie -- zabraniają noszenia
    ,,słonecznych'' okularów, które sprawiają, że źrenice otwierają
    się, aby wpuszczać więcej ultrafioletu. Lekarskie okulary mają
    filtry ultrafioletowe (i być może inne -- nie wiem, co jeszcze
    mają; zapewne są różne szkła lekarskie/korekcyjne/zdrowotne;
    tańsze są zwykle gorsze, droższe mogą być lepsze, mogą mieć
    różne filtry i powłoki antyrefleksyjne) zatem otwieranie
    się źrenicy nie spowoduje uszkodzenia oka...

    BTW fotochromów. Ja miałem ich sporo. Nie jest prawdą, że
    reagują tylko na ultrafiolet. Reagują na światło w ogóle.

    Ponoć podobnie jest z lampami dentystycznymi i plombami
    utwardzanymi światłem -- ponoć te plomby wcale nie reagują
    na ultrafiolet.

    -=-

    A teraz mi napisz, gdzie jest błąd w moim opisie szkodliwości mikrofali.

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'