  • Data: 2013-06-20 10:19:07
    Temat: Re: Obudowa z ALU a ochrona EMC (znowu)
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:kpthl2$fo6$1@news.task.gda.pl...

    > Chłodzenie nie jest potrzebne , nic się tam nie grzeje. Tak, że może być
    > po prostu blacha. Najwygodniej jest mi zrobić projekt obudowy
    > ze zwykłej blachy "czarnej" i potem to pomalować proszkowo.
    >
    > Druga opcja to metalowe ekrany z niezbyt grubej blachy wlutowane w PCB,
    > i wszystko razem w obudowie z tworzywa. To oczywiście mniej skuteczne, niż
    > wpierdzielenie wszystkiego w jedną puchę.

    Z tego co pamiętam z rozdziału o ekranowaniu z serii artykułów Keith
    Armstrong to:
    - pełny ekran daje około 80 dB tłumienia (ale nie pamiętam od jakiej f)
    - każdy otwór w ekranie powoduje, że skuteczność ekranowania od jakiejś f
    zaczyna spadać
    - ten efekt można zniwelować robiąc z otworu odpowiednio długi falowód
    (zamiast otworu rurka)
    - każdy kabel przeciągnięty przez otwór (również w formie falowodu)
    niezwykle skutecznie niweczy właściwości ekranu - jeden kabel bez
    odpowiedniego filtru to jakby ekranu w ogóle nie było.

    O tym od jakiej częstotliwości otwór w ekranie obniża jego skuteczność
    decyduje największy wymiar otworu - szpara 0,1mm x 20cm to tak jak otwór o
    średnicy 20cm, a taką szparę łatwo zrobić jak obudowa jest otwieralna. Gdy
    otwór porównywalny z długością fali skuteczność jest już pewnie bliska 0
    więc opadanie (pewnie 20dB/dek) musi się zacząć odpowiednio wcześniej.

    Według mnie bardzo dużo (nie piszę więcej bo nie jestem pewien) można
    uzyskać na poziomie PCB stosując:
    http://www.digikey.com/product-search/en?x=0&y=0&lan
    g=en&site=us&KeyWords=BMIS
    P.G.