  • 11. Data: 2013-10-24 13:28:51
    Temat: Re: Obudowa sieciowa na dyski
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-10-24 11:10, Marx pisze:
    > Osobiście też szukam czegoś co będzie tańsze niż suma podzespołów w
    > sklepie na rogu. Zakup płyty, procesora, RAM i obudowy to około 500zł -
    > mam za to praktycznie pełnego peceta. Spodziewam się że NAS powinien być
    > tańszy i bardziej energooszczędny z racji tego, iż nie wymagam od niego
    > np posiadania karty graficznej, wielkiej mocy obliczeniowej, dodatkowych
    > portów itp.
    Ale wymagasz by był energooszczędny, mały, cichy... To też kosztuje -
    spróbój znaleźć energooszczędny (80+gold) zasilacz atx, który ma
    sensowną sprawność przy obciążeniach 30-40W. Spróbój znaleźć sensowną
    małą obudowę pod mATX, do której wsadzisz 4 dyski? To wszystko kosztuje,
    dlatego sensowną alternatywą jest albo używany/poleasingowy jakiś
    markowy komputerek hp/dell/itp, albo jeśli musi być nowe - to
    Microserver, lub gotowy NAS. Albo składasz to w obudowie najtańszej ale
    NASa rozmiarem to przypominać nie będzie, mało kto ma w domu nadmiar
    miejsca miejsca na "domowy NAS" w pełnej budzie atx...

    > Przykładowy pecet:
    > płyta ASROCK H61M-VG3 150zł
    Nie porównujmy najtańszego asrocka do rozwiązań serwerowych HP czy nawet
    rozwiązań NASowych zintegrowanych
    > procesor Celeron G1610 150zł
    i boxowy wiatraczek? będzie głośno, jak na NAS, a kolejne 50zł na
    lepszego arcic-a to znów inwestycja

    > 2GB RAM DDR3 90zł
    nawet 1GB wystarczy na początek, skoro ma byc jaknajtaniej, freenas na
    256MB śmiga (pod warunkiem że się dlna i torrentami nie zapcha)

    > Do tego obudowa z zasilaczem.
    I z tym jest chyba najtrudniej...

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 12. Data: 2013-10-25 08:38:33
    Od: Marx <a...@g...com>

    Cena małej obudowy nie powinna być wyższa od ceny dużej - w końcu
    stopień trudności wykonania jest taki sam, ale blachy mniej wychodzi.
    Wysoka cena PICO zasilaczy też jest nieuzasadniona - są znacznie
    prostsze niż tradycyjne zasilacze.
    Co do głośności BOXa znowu się nie zgadzam - mam taki w salonie i dysk
    jest od niego głośniejszy (wystarczy włączyć kontrole prędkości i
    wiatraczek jest niesłyszalny, bo te procki są po prostu chłodne).
    Mniejszych RAMów niż 2GB po prostu w sklepie nie znalazłem :D
    Najtańszy AsRcok z powodzeniem da sobie radę i można go porównywać do
    "rozwiązań serwerowych" o ile masz wymagania domowe.

    Zgadzam się że pecet ma wady w porównaniu do NASa. Ale póki co nie
    znalazłem w normalnej cenie NASa który u mnie mógłby zastąpić PCta.
    Choć dziś znalazłem iż Netgeary można przerobić na serwery linuxowe.
    Dodając możliwość podpięcia dwóch dysków po USB 3 robi się z tego NAS 4
    dyskowy a to już wygląda sensownie.
    Tylko obawiam się o wydajność przy takiej konfiguracji.
    http://natisbad.org/NAS2/index.html

    Marx

  • 13. Data: 2013-10-25 09:50:05
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 25 października 2013 08:38:33 UTC+2 użytkownik Marx napisał:
> [...]
    już wygląda sensownie. Tylko obawiam się o wydajność przy takiej konfiguracji.

    Jak chcesz tanio i mało to możesz zapolować na serwisie aukcyjnym na atomy, da sie
    wyrwać płyte za około 70pln, do tego obudowa itx też da się używke z zasilaczem
    znaleźć za 60-80 pln, powinno dać się wsadzić 3-4 hdd. Do tego xpenology (to soft
    synology sportowany na pc) i 1GB ram, zamkniesz się w <250 pln a wydajność będzie na
    pewno wystarczająca. Zreszta teraz widzialem ze wisi cos takiego chyba za 270pln.

  • 14. Data: 2013-10-25 18:17:54
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "BartekK" napisał w wiadomości grup
    > Nie przesadzajmy. 80-90MB/s to jest szczyt 1Gbita, mało kiedy się to udaje
    > uzyskać przez smb.

    Puść przez FTP i okaże się, że da się osiągnąć 100-110 MiB/s

  • 15. Data: 2013-10-27 23:26:00
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 25/10/2013 07:38, Marx wrote:

> [...]
    > dyskowy a to już wygląda sensownie.
    > Tylko obawiam się o wydajność przy takiej konfiguracji.

    No cudów nie będzie. Ale...
    Niedawno po dyskusji na tej grupie kupiłem używany ReadyNAS Ultra2 (Atom
    D425) za ~560zł. Oryginalny soft Raidiator4 to Debian Etch - jest
    powiedzmy trochę "czerstwy", ale po wrzuceniu zmodyfikowanego Raidiator6
    z ReadyNAS 312 mamy nowy Debian Wheezy i to IMO wystarczy by "zastąpić PC".
    --