  • 41. Data: 2020-03-11 21:37:45
    Temat: Re: Obsesja wymiany liczników
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 11.03.2020 o 20:49, Michal Jankowski pisze:

    > "
    > -- Atmosfera?
    > -- Azotu siedemdziesiąt osiem procent, argonu dwa procent, dwutlenku
    > węgla zero, metanu cztery procent, reszta to tlen.
    > -- Szesnaście procent tlenu?! Na pewno?
    > "

    "A na pustynię spadł czarny deszcz."
    P.P.

  • 42. Data: 2020-03-11 21:55:48
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Paweł Pawłowicz napisał:

    > Nie chce mi się szukać, ale z tego, co pamiętam górna granica
    > wybuchowości metanu to 15%. Wychodzi, że można dodać koło 60% powietrza.
    > Przy 80% będzie BUM.

    Też mi się nie chciało szukać dokładnych danych, pamiętałem tylko,
    że jakieś kilkanaście procent i że w stosunku do powietrza, nie
    tlenu. Ze stechiometrii wychodzi mi, że ma to sens. Zapuszczoby
    gugiel na pierwszym miejscu wyrzucił mi Wikipdię (to bardzo źle?),
    gdzie piszą tak:

    Mieszanina metanu z powietrzem w stężeniu objętościowym
    4,5-15% ma właściwości wybuchowe.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Metan

    Albo:

    As a gas it is flammable over a range of concentrations
    (5.4-17%) in air at standard pressure.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Methane

    To nieprawda i trzeba poprawić pro publico bono?

    Jarek

    --
    Pokojów nigdy
    się nie przewietrza,

  • 43. Data: 2020-03-12 11:13:32
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    > Też mi się nie chciało szukać dokładnych danych, pamiętałem tylko,
    > że jakieś kilkanaście procent i że w stosunku do powietrza, nie
    > tlenu. Ze stechiometrii wychodzi mi, że ma to sens. Zapuszczoby

    Stechiometria ma tu niewielki związek. Zwróć uwagę na fakt, że wodór i
    acetylen mają bardzo szerokie granice wybuchowości. Ze względu na
    stechiometrię metan jest pomiędzy nimi, i mamy Zonka.

    > gugiel na pierwszym miejscu wyrzucił mi Wikipdię (to bardzo źle?)

    Przeczytaj:
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Generator_RC
    i sam oceń ;-)

> [...]
    > (5.4-17%) in air at standard pressure.
    >
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Methane
    >
    > To nieprawda i trzeba poprawić pro publico bono?

    To może być prawda. Chodzi o skład gazu na dyszy palnika, po zmieszaniu
    z powietrzem, przy spalaniu mieszanki. Przy wyższych stężeniach metanu
    będzie płomień dyfuzyjny, a to nie jest korzystne w palniku.

    Paweł

  • 44. Data: 2020-03-12 11:55:36
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Przeczytaj:
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Generator_RC
    > i sam oceń ;-)
    A co tam jest nie tak?

    --
    Janusz

  • 45. Data: 2020-03-12 14:45:36
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 12.03.2020 o 11:55, Janusz pisze:

    > A co tam jest nie tak?

    "Charakteryzują się również małą mocą wyjściową i sprawnością (ze
    względu na obecność rezystorów)." Kabaret.

    "Układy RC posiadają szerokie możliwości przestrajania częstotliwości."
    Wcale nie jest to takie proste.

    "Z tego powodu chętnie są stosowane jako generatory serwisowe i
    laboratoryjne" Doprawdy? Gdyby napisali "były", nie czepiałbym się. Ale
    nie napisali.

    "Najprostszym rodzajem generatora jest układ, w którym dodatnie
    sprzężenie zwrotne tworzy drabinka filtrów górnoprzepustowych (blok CR)
    lub dolnoprzepustowych (blok RC)." G... prawda.

    "Rezystory R 1 i R 2 tworzą ujemne sprzężenie zwrotne stabilizujące
    amplitudę przebiegu." Rezystory niczego nie stabilizują (chyba, że są to
    szczególne rezystory).

    "Wynika to z faktu, że rezystancja tych elementów rośnie wraz ze
    wzrostem temperatury." Znowu stwierdzenie ogólne, nieprawdziwe w
    przypadku znacznej części termistorów.

    "Zwiększający amplitudę sygnał wyjściowy powoduje... " Nie po polsku.

    Schemat generatora z przesuwnikiem fazy jest do d...

    "Przebiegi generatora z mostkiem Wiena charakteryzują się niewielkimi
    zniekształceniami oraz dobrą stabilnością częstotliwości." Stwierdzenie
    ogólne. Nieprawdziwe w przypadku pokazanego układu.

    Dokładnie to samo w przypadku generatora z podwójnym T.

    P.P.

  • 46. Data: 2020-03-12 17:56:48
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Stechiometria ma tu niewielki związek. Zwróć uwagę na fakt, że wodór
    > i acetylen mają bardzo szerokie granice wybuchowości. Ze względu na
    > stechiometrię metan jest pomiędzy nimi, i mamy Zonka.

    Z wodorem miałem do czynienia już w dzieciństwie -- elektrolizowałem
    wodę i zbierałem gaz w odwróconej do góry dnem próbówce. W mapełnionej
    po brzegi, podpalony gaz spalał się łagodnym niebieskim płomieniem.
    Napełniona częściowo wodorem i dopełniona powietrzem przy wyciąganiu
    z wody -- wybuchowy gwizd. A przecież w tym pierwszym przypadku też
    trzeba założyć, że kilka procent powierza mogło się domieszać.

    > Przeczytaj:
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Generator_RC
    > i sam oceń ;-)

    Tu się powstzymam, zostanę przy ocenie liczb i łatwo weryfikowalnych
    danych. Zgadzają się z innymi źródłami.

    > To może być prawda. Chodzi o skład gazu na dyszy palnika,
    > po zmieszaniu z powietrzem, przy spalaniu mieszanki. Przy
    > wyższych stężeniach metanu będzie płomień dyfuzyjny, a to
    > nie jest korzystne w palniku.

    W kopalni soli w Wieliczce pokazują stare techniki wydobywcze.
    Wśród nich jest "wypalanie metanu". Gaz tej jako lżejszy od
    powietrza gromadzi się pod stropem. Kiedyś był tam wypalany
    pochodniami. Żeby nie wymieszał się z atmosferą kopalni i nie
    stworzył uboższej wybuchowej mieszaniny.

    --
    Jarek

  • 47. Data: 2020-03-12 19:23:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    >"Charakteryzują się również małą mocą wyjściową i sprawnością (ze
    >względu na obecność rezystorów)." Kabaret.

    Kabaret jak kabaret, jak chcesz 10W nadajnik ... generator+wzmacniacz,
    czy sam generator ?

    A kiedys sie to na jednej lampie robilo :-)

    >"Układy RC posiadają szerokie możliwości przestrajania
    >częstotliwości." Wcale nie jest to takie proste.

    W LC tez nie proste :-)

    >"Z tego powodu chętnie są stosowane jako generatory serwisowe i
    >laboratoryjne" Doprawdy? Gdyby napisali "były", nie czepiałbym się.
    >Ale nie napisali.

    A teraz co - DDS ?

    >"Najprostszym rodzajem generatora jest układ, w którym dodatnie
    >sprzężenie zwrotne tworzy drabinka filtrów górnoprzepustowych (blok
    >CR) lub dolnoprzepustowych (blok RC)." G... prawda.

    W jakim sensie ? Ze Wiena jest prostszy?
    Czy z tym sprzezeniem dodatnim ...

    >"Rezystory R 1 i R 2 tworzą ujemne sprzężenie zwrotne stabilizujące
    >amplitudę przebiegu." Rezystory niczego nie stabilizują (chyba, że są
    >to szczególne rezystory).

    Racja, ale obok pisza o termistorach

> [...]
    >przypadku znacznej części termistorów.
    >"Zwiększający amplitudę sygnał wyjściowy powoduje... " Nie po polsku.

    Zawsze mozesz poprawic.

    >Schemat generatora z przesuwnikiem fazy jest do d...

    Ten R1 i R ? Tez mi sie nie podoba :-)

> [...]
    >Stwierdzenie ogólne. Nieprawdziwe w przypadku pokazanego układu.

    >Dokładnie to samo w przypadku generatora z podwójnym T.

    Czyli ... poprawiaj :-)

    J.

  • 48. Data: 2020-03-12 19:32:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan Mateusz Viste napisał:

    >To są zupełnie inne rzędy wielkości. Dodatek 5% powietrza już może
    >rozwiązać "przejściowe trudności" związane z deficytem podaży gazu.

    Hm, jakiego rodzaju "przejsciowe trudnosci" ?
    Cos mi chodzi, ze jakby wszyscy odkrecili zawory, to cisnienie moze
    spasc ponizej dopuszczalnego.
    Ale czy domieszka powietrza cos zmieni ?
    Wode na herbate trzeba bedzie dluzej gotowac, piec przemyslowy bedzie
    wiecej bral ... moze jedynie ci co zupe gotuja pozwola cos
    zaoszczedzic ...

    >Przy okazji jest to również 5% więcej kasy z rachunków.

    To niewatpliwie, ale instalacja do takiego "napowietrzania" ..
    przeciez jak jakis inspektor zobaczy, to osiwieje.
    Inna sprawa, ze w gazowni to on "wewnetrzny" ...
    J.

  • 49. Data: 2020-03-12 21:02:54
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

> [...]
    > Wode na herbate trzeba bedzie dluzej gotowac, piec przemyslowy
    > bedzie wiecej bral ... moze jedynie ci co zupe gotuja pozwola

    Trzeba spytać specjalistę od ekonomii niedoborów, coraz mniej takich.
    W sieci elektrycznej spadało napięcie, to grzałki (dużo) mniej grzały.
    Spadała częstotliwość -- wszystko kręciło się wolniej. Dzisiaj by
    zadziałały jakieś samoregulacje u odbiorców, ale wtedy ich nie było.
    Z gazem podobnie -- palink pod kotłem ustawiony na jakiś przepływ
    i tyle. Na herbacie też coś sie oszczędzało, bo ludzie zwykle mają
    tendencję do ustawiania zbyt wielkiego płomienia.

    > To niewatpliwie, ale instalacja do takiego "napowietrzania" ..
    > przeciez jak jakis inspektor zobaczy, to osiwieje.
    > Inna sprawa, ze w gazowni to on "wewnetrzny" ...

    Inspektor od czego? I dlaczego miałby osiwieć? To nie były jakieś
    drobne kradzieże ziutków z gazowni, tylko zupełnie oficjalna (choć
    nie nagłaśniana) praktyka firmy.

    --
    Jarek

  • 50. Data: 2020-03-12 21:40:59
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 12.03.2020 o 19:23, J.F. pisze:
    [...]
    > Ten R1 i R ? Tez mi sie nie podoba :-)

    Nie o to chodzi. Schemat jest niepoprawny, taki układ nie będzie działać.

    > Czyli ... poprawiaj :-)

    I konsekwentnie połowę Wikipedii?
    Ewidentnie nie masz co robić, więc może Ty się tym zajmij.

    P.P.