  • 31. Data: 2020-03-08 09:44:18
    Temat: Re: Obsesja wymiany liczników
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2020-03-07 o 18:25, Kris pisze:

    > A ile kwh z m3 określa tzw współczynnik konwersji
    > https://www.psgaz.pl/obszary-rozliczenia-ciepla-spal
    ania
    > Pobrałem sobie tabelę za grudzień 2019 widzę ze rozrzut jest od 7,86kWh/m3 w
    Wrocławiu do ponad 12kWh/m3 w Tarnowie

    Dołożę jeszcze Rzeszów, 10,97 kWh/m^3.

    Moje pytanie czy *ktoś to kontroluje* ?

    BTW: dopiero teraz zobaczyłem że rozliczam się z ZG za kWh ale na
    podstawie m^3 i współczynnika konwersji.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 32. Data: 2020-03-11 07:26:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 7 Mar 2020 23:10:42 +0100, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Zaazotowanie pochodzi ze złoża. Te polskie miewają duży stopień
    > zawartości azotu, bywa, że powyżej 90%. Ale to miesznie następuje
    > jeszcze przed miastem. W mieście natomiast są rozdzielnie gazu,
    > gdzie można w rurę wpuścić powietrze. Powietrze to też jest w 80
    > procentach azot, ale to nie to samo. Dobijanie powietrza do rury
    > to tradycyjny sposób robienia wałków przez gazowników.

    Powietrze ? Nie grozi wybuchem w rurze ?

    > Z tego
    > powodu wprowadzono rozliczenie według kilowatogodzin, a nie kubików.
    > Dlaczego by to mieli robić również dzisiaj? Może złodziejskie
    > przyzwyczajenie, które trudno porzucić?

    Moze.

    > Nie wiem czy w ogóle mierzą, czy przelczają co im w kupażu wyjdzie.

    No to skladniki powinni przemierzyc.

    > Nie zależy. Tradycyjnie gazomierze robiono z koziej skórki.
    > Z czego teraz, to nie wiem. W każdym razie z założenia mierzą
    > przepływ, co całkiem nieźle im wychodzi.

    Ale ten przeplyniety 1m3 zawiera inna ilosc/mase gazy przy innym
    cisnieniu.
    Chyba, ze licznik to jakos kompensuje ...

    J.

  • 33. Data: 2020-03-11 09:05:49
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Powietrze ? Nie grozi wybuchem w rurze ?

    Nie.

    > No to skladniki powinni przemierzyc.

    Mierzą.

    > Ale ten przeplyniety 1m3 zawiera inna ilosc/mase gazy przy innym
    > cisnieniu. Chyba, ze licznik to jakos kompensuje ...

    Nie kompensuje. Ciśnienie jest stałe. Za to temperatura się zminia,
    a to tez ma wpływ. Tego też się nie kompensuje. Podobnie z benzyną na
    stacji. Hurtowo handluje się w tonach, mierząc objętość i przeliczając
    do standardowej temperatury 14°C. Ale w detalu już litry. Więc w zimie
    jest więcej benzyny w benzynie niż w lecie.

    --
    Jarek

  • 34. Data: 2020-03-11 12:18:04
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Istnieją gazomierze (nawet te miechowe "domowe") z kompensacją
    temperatury, ale chyba się ich powszechnie nie używa.

    MJ

  • 35. Data: 2020-03-11 13:14:23
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2020-03-07 o 15:28, J.F. pisze:

    > A czym proponujesz grzac?
    > Farelka ?
    >
    > Kuchenka jest "za darmo" :-)
    Ale to jeszcze gorsze grzanie niż piecyki katalityczne, więc można sobie
    więcej szkody zrobić niż 'oszczędności'.

    --
    Janusz

  • 36. Data: 2020-03-11 13:21:20
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2020-03-11 o 07:26, J.F. pisze:

    > Powietrze ? Nie grozi wybuchem w rurze ?
    Oczywiście że grozi, dlatego to urban legend, są wyniki pomiaru gazu w rurze
    i tlenu ani co2 tam nie ma, jedynie azot i śladowe ilosci innych.

    --
    Janusz

  • 37. Data: 2020-03-11 13:49:32
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-03-11 o 07:26 +0100, J.F. napisał:
    > Powietrze ? Nie grozi wybuchem w rurze ?

    Wcale nie tak dawno dokładnie o to zapytałem. Jarek (ten z lasku)
    odpowiedział wówczas że nie, bo do wybuchu potrzeba tego powietrza
    bardzo dużo, a panowie gazowcy pilnują żeby rury zanadto nie
    zapowietrzyć. Ktoś tam wtedy wspomniał też o przykładzie odwróconego
    płomienia - palący się tlen w zbiorniku benzyny czy tam innej nafty.

    Mateusz

  • 38. Data: 2020-03-11 19:38:08
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

> [...]
    > odpowiedział wówczas że nie, bo do wybuchu potrzeba tego powietrza
    > bardzo dużo, a panowie gazowcy pilnują żeby rury zanadto nie

    To są zupełnie inne rzędy wielkości. Dodatek 5% powietrza już może
    rozwiązać "przejściowe trudności" związane z deficytem podaży gazu.
    Przy okazji jest to również 5% więcej kasy z rachunków. Ten dodatek
    powietrza oznacza 1% tlenu -- a tyle zwykle jest w gazach sztucznie
    produkowanych, bio-, koksowniczych, miejskich, świeltlnych, drzewnych
    czy jak je zwał. Stechiometryczne proporcje przy spalaniu gazu, to
    dwa mole tlenu na jeden mol metanu. A więc 10% metanu w powietrzu.
    Nawet 80% dodatku powietrza jeszcze mieści się poza zakresem wybuchu.

    --
    Jarek

  • 39. Data: 2020-03-11 20:37:42
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

> [...]
    > dwa mole tlenu na jeden mol metanu. A więc 10% metanu w powietrzu.
    > Nawet 80% dodatku powietrza jeszcze mieści się poza zakresem wybuchu.

    Nie chce mi się szukać, ale z tego, co pamiętam górna granica
    wybuchowości metanu to 15%. Wychodzi, że można dodać koło 60% powietrza.
    Przy 80% będzie BUM.

    P.P.

  • 40. Data: 2020-03-11 20:49:21
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 11.03.2020 o 20:37, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Nie chce mi się szukać, ale z tego, co pamiętam górna granica
    > wybuchowości metanu to 15%. Wychodzi, że można dodać koło 60% powietrza.
    > Przy 80% będzie BUM.

    "
    -- Atmosfera?
    -- Azotu siedemdziesiąt osiem procent, argonu dwa procent, dwutlenku
    węgla zero, metanu cztery procent, reszta to tlen.
    -- Szesnaście procent tlenu?! Na pewno?
    "

    :)

    MJ