  • 1. Data: 2009-07-11 15:09:30
    Temat: Obrotowe skrzydła
    Od: "WM " <c...@g...pl>

    Miałem taką zabawkę plażową, latawca z obrotowymi skrzydłami.
    Tutaj dodano jej napęd śmigłowy i poleciała:
    http://www.youtube.com/watch?v=PF-YupJ7gq0
    Czy takie obrotowe skrzydło ma sens ?

    Tu dodano obrotowemu skrzydłu napęd i udało się wystartować
    z małego pasa startowego, przy małej mocy silnika:
    http://www.fanwing.com/

    WM

  • 2. Data: 2009-07-13 09:37:59
    Temat: Re: Obrotowe skrzydła
    Od: ter_haar(wywalto)@poczta.onet.pl

    On Sat, 11 Jul 2009 15:09:30 +0000 (UTC), "WM " <c...@g...pl> wrote:

    >Miałem taką zabawkę plażową, latawca z obrotowymi skrzydłami.
    >Tutaj dodano jej napęd śmigłowy i poleciała:
    >http://www.youtube.com/watch?v=PF-YupJ7gq0
    >Czy takie obrotowe skrzydło ma sens ?

    skoro lata to sens (jakiś) ma :)

    Wykorzystuje toto efekt magnusa. Z tego co pamiętam zaletą jest brak efektu
    przeciągnięcia.

    Tu masz kilka przykładów:
    http://www.pilotfriend.com/photo_albums/potty/2.htm

    Widziałem jeszcze gdzieś projekty kulistego sterowca z obracanym balonem co miało
    podnosić udźwig,
    ale zgubiłem linka.

    Swego czasu były przymiarki do stosowania czegoś podobnego w żaglowcach (albo jako
    napęd pomocniczy
    do statków):
    http://en.wikipedia.org/wiki/Flettner_rotors

    pozdrawiam
    Jacek Kłapacz.

  • 3. Data: 2009-07-13 09:47:20
    Od: ter_haar(wywalto)@poczta.onet.pl

    sam sobie odpowiem:

    tu wspomniany kulisty sterowiec:
    http://www.magenn.com/about.php
    (i przy okazji turbina wiatrowa)

    tu latawiec:
    http://www.cit.gu.edu.au/~anthony/kites/rotor/

    a tu różne różności:
    http://www.rexresearch.com/flettner/flettner.htm

  • 4. Data: 2009-08-05 11:02:21
    Od: "gorgu" <a...@g...com>

    Jak byłem dzieciakiem to ojciec kupił mi "wiropłat" co prawda wyglądał jak
    normalny samolot ale działal jak latawiec (za uwięzi latał "pod wiatr")
    Gorg

  • 5. Data: 2009-08-05 11:09:19
    Od: "gorgu" <a...@g...com>

    Użytkownik "gorgu" <a...@g...com> napisał w wiadomości
    > Jak byłem dzieciakiem to ojciec kupił mi "wiropłat" co prawda wyglądał jak
    > normalny samolot ale działal jak latawiec (za uwięzi latał "pod wiatr")
    > Gorg

    dokładnie taki http://www.allegro.pl/item682729559_wiroplat_samolot
    .html
    gorg