eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyObniżenie tylko przodu o 50 mm a opór powietrza... › Re: Obniżenie tylko przodu o 50 mm a opór powietrza...
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!newsfeed.pionier.net.pl!news-1.dfn.de!ne
    ws.dfn.de!newsfeed.straub-nv.de!newsfeed01.sul.t-online.de!newsfeed00.sul.t-onl
    ine.de!t-online.de!border2.nntp.dca.giganews.com!nntp.giganews.com!npeer03.iad.
    highwinds-media.com!news.highwinds-media.com!feed-me.highwinds-media.com!nx01.i
    ad01.newshosting.com!newshosting.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neos
    trada.pl!atlantis.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl!not-for-mail
    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Newsgroups: pl.sci.fizyka,pl.misc.samochody
    Subject: Re: Obniżenie tylko przodu o 50 mm a opór powietrza...
    Date: Tue, 23 Mar 2010 09:35:13 +0100
    Organization: TP - http://www.tp.pl/
    Lines: 41
    Message-ID: <ho9ukr$ep9$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    References: <ho9tgj$vgp$1@news.onet.pl>
    NNTP-Posting-Host: bfi120.neoplus.adsl.tpnet.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: atlantis.news.neostrada.pl 1269333467 15145 83.28.46.120 (23 Mar 2010
    08:37:47 GMT)
    X-Complaints-To: u...@n...neostrada.pl
    NNTP-Posting-Date: Tue, 23 Mar 2010 08:37:47 +0000 (UTC)
    User-Agent: Thunderbird 2.0.0.24 (Windows/20100228)
    In-Reply-To: <ho9tgj$vgp$1@news.onet.pl>
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.fizyka:219443 pl.misc.samochody:2266522
    [ ukryj nagłówki ]

    Michał pisze:
    > Witam
    >
    > Takie pytanie. Jest sobie auto. Rozstaw osi 2800 mm (krótka limuzyna)
    > ktoś wpada na pomysł że obniży mu tylko przód bo limuzyna stara,
    > niemiecka, solidna i przód ma wysoko (dla komfortu).
    > Obniżenie wynosi 50 mm więc prawie 2% rozstawu osi.
    > Pytanie. Czy takie obniżenie może realnie wpłynąć na zużycie paliwa?
    > Jeśli przyjąć wzrost powierzchni czołowej o 2% i jeszcze ciut gorszy Cx
    > spowodowany zmianą nachylenia powiedzmy o 3% to mamy prawie 5%...
    > Czy potem taki tuning może zamiast katalogowych 250 km/h przystało ledwo
    > co 240 km/h osiągać licznikowe a zamiast palić 10 litrów przy 120 km/h
    > całe 11?

    Jeżeli chodzi o wzrost oporu aerodynamicznego to może mieć to jakiś
    wpływ - zmienia się kąt natarcia samochodu, szyba i maska będą nachylone
    bardziej pionowo, powiększy się siła dociskająca go do ziemi.
    Przy dużych prędkościach pod nisko zawieszonym z przodu podwoziem mogą
    pojawiać się jakieś efekty przysysania do nawierzchni spowodowane
    powiększającym się ku tyłowi prześwitem (ale tu pewnie dużo zależy od
    aerodynamiki podwozia).

    Jednak różnica między 240km/h a 250km/h wymagała by około 8% wyższego
    oporu aerodynamicznego, a to tak na oko trochę za dużo jak na obniżenie
    przodu, no ale kto wie. (mierząc prędkość pamiętaj jeszcze o błędzie
    prędkościomierza i istotnym wpływie prędkości i kierunku wiatru)
    Aerodynamika samochodu może być dość skomplikowana i lekkie zaburzenie
    kąta może już popsuć te wszystkie strugi.

    Co do wzrostu zużycia paliwa o 10% przy 1/2 prędkości maksymalnej, to
    IMO nie ma takiej możliwości.
    Jeżeli prędkość maksymalna spadła z 250 do 240, to zużycie paliwa przy
    prędkości maksymalnej wzrosłoby maksymalnie o 4% (zakładając że silnik
    jest tak samo obciążony na 100%, zużywa w jednostce czasu tyle samo
    paliwa, a samochód jedzie o 4% wolniej). W praktyce przy 240km/h obroty
    silnika są niższe i dlatego wzrost zużycia paliwa będzie mniejszy niż te 4%.

    Jadąc z połową prędkości maksymalnej, nawet jeżeli efekt zwiększenia
    oporu aerodynamicznego się idealnie skaluje, to przy 120km/h zużycie
    paliwa może wzrosnąć o maksymalnie 1/4 tego co przy prędkości 2x
    wyższej. Czyli będzie to nie więcej niż 1%.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: