-
1. Data: 2010-03-23 09:18:17
Temat: Obniżenie tylko przodu o 50 mm a opór powietrza...
Od: Michał <m...@o...pl>
Witam
Takie pytanie. Jest sobie auto. Rozstaw osi 2800 mm (krótka limuzyna)
ktoś wpada na pomysł że obniży mu tylko przód bo limuzyna stara,
niemiecka, solidna i przód ma wysoko (dla komfortu).
Obniżenie wynosi 50 mm więc prawie 2% rozstawu osi.
Pytanie. Czy takie obniżenie może realnie wpłynąć na zużycie paliwa?
Jeśli przyjąć wzrost powierzchni czołowej o 2% i jeszcze ciut gorszy Cx
spowodowany zmianą nachylenia powiedzmy o 3% to mamy prawie 5%...
Czy potem taki tuning może zamiast katalogowych 250 km/h przystało ledwo
co 240 km/h osiągać licznikowe a zamiast palić 10 litrów przy 120 km/h
całe 11?
Pozdrawiam
-
2. Data: 2010-03-23 09:35:13
Temat: Re: Obniżenie tylko przodu o 50 mm a opór powietrza...
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
Michał pisze:
> Witam
>
> Takie pytanie. Jest sobie auto. Rozstaw osi 2800 mm (krótka limuzyna)
> ktoś wpada na pomysł że obniży mu tylko przód bo limuzyna stara,
> niemiecka, solidna i przód ma wysoko (dla komfortu).
> Obniżenie wynosi 50 mm więc prawie 2% rozstawu osi.
> Pytanie. Czy takie obniżenie może realnie wpłynąć na zużycie paliwa?
> Jeśli przyjąć wzrost powierzchni czołowej o 2% i jeszcze ciut gorszy Cx
> spowodowany zmianą nachylenia powiedzmy o 3% to mamy prawie 5%...
> Czy potem taki tuning może zamiast katalogowych 250 km/h przystało ledwo
> co 240 km/h osiągać licznikowe a zamiast palić 10 litrów przy 120 km/h
> całe 11?
Jeżeli chodzi o wzrost oporu aerodynamicznego to może mieć to jakiś
wpływ - zmienia się kąt natarcia samochodu, szyba i maska będą nachylone
bardziej pionowo, powiększy się siła dociskająca go do ziemi.
Przy dużych prędkościach pod nisko zawieszonym z przodu podwoziem mogą
pojawiać się jakieś efekty przysysania do nawierzchni spowodowane
powiększającym się ku tyłowi prześwitem (ale tu pewnie dużo zależy od
aerodynamiki podwozia).
Jednak różnica między 240km/h a 250km/h wymagała by około 8% wyższego
oporu aerodynamicznego, a to tak na oko trochę za dużo jak na obniżenie
przodu, no ale kto wie. (mierząc prędkość pamiętaj jeszcze o błędzie
prędkościomierza i istotnym wpływie prędkości i kierunku wiatru)
Aerodynamika samochodu może być dość skomplikowana i lekkie zaburzenie
kąta może już popsuć te wszystkie strugi.
Co do wzrostu zużycia paliwa o 10% przy 1/2 prędkości maksymalnej, to
IMO nie ma takiej możliwości.
Jeżeli prędkość maksymalna spadła z 250 do 240, to zużycie paliwa przy
prędkości maksymalnej wzrosłoby maksymalnie o 4% (zakładając że silnik
jest tak samo obciążony na 100%, zużywa w jednostce czasu tyle samo
paliwa, a samochód jedzie o 4% wolniej). W praktyce przy 240km/h obroty
silnika są niższe i dlatego wzrost zużycia paliwa będzie mniejszy niż te 4%.
Jadąc z połową prędkości maksymalnej, nawet jeżeli efekt zwiększenia
oporu aerodynamicznego się idealnie skaluje, to przy 120km/h zużycie
paliwa może wzrosnąć o maksymalnie 1/4 tego co przy prędkości 2x
wyższej. Czyli będzie to nie więcej niż 1%.