  • Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Mon, 5 Oct 2009 21:39:50 +0200
    From: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>
    Subject: Re: Obliczenia cewki do przetwornicy buck

    Hello Wojciech,

    > Buduje przetowrnice obnizajaca napiecie w topologii buck 12VDC/125mADC
    > na 5VDC/300mADC w oparciu o uklad TL494.

    Step down na TL494? Po co? Użyj LM3578A

    > Przetowrnica pracowac ma z czestotliwoscia 120kHz.

    Trochę za wysoko...

    > Zgodnie z wyliczeniami opartymi o stronke:
    > http://schmidt-walter.eit.h-da.de/
    > moja przetwornica potrzebuje dlawika o indukcyjnosci 337uH (dI = 100mA).
    > Poniewaz potrzebuje zminimalizowac ta przetwornice ( przed nia
    > bedze dostepny transformator obnizajacy napiecie) wybralem
    > dosc maly rdzeni toroidalny produkcji ferroxcube TN10/6
    > latwo dostpeny dla mnie). Wykonany jest z materialu 3e25

    Materiał 3E25 jest materiałem o bardzo wysokiej przenikalności.
    Rdzenie z takiego materiału nadaja się na transformatory
    szerokopasmowe, dławiki skompensowane itp. Natomiast absolutnie nie
    nadają się na dławiki gromadzące energię.
    Na dławiki gromadzące energię używa się rdzeni ze szczeliną (dyskretną
    lub rozproszoną) - w Twoim przypadku nada się rdzeń:
    TN13/7.5/5-3C20-A40 i nawijasz na nim 91 zwojów drutem 0.3 mm -
    wystarczy w zupełności.

    [...]

    > Patrzac na wartosci indukcji, juz na "oko" widac, ze wartosc ta jest
    > podejrzanie duza jak dla rdzeni ferrytowych (ok. 300-400mT)
    > co oznacza, ze rdzen pracuje zupelnie w nasyceniu. Czy mam tutaj
    > racje?

    Masz rację - indukcja jest dokładnie proporcjonalna do przenikalności.

    > moze nie wszystko uwzglednilem (np. indukcje przemienna)
    > przez co moje obliczenia sa calkowicie mylne.
    > Moge zdobyc rdzenie ciut wieksze np. TN13/7.5 z materialu 3F3.

    To niewiele zmienia. Nadal będziesz miał głębokie nasycenie.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl