  • 1. Data: 2009-08-10 07:58:13
    Temat: Obiektywy makro - teoria a praktyka
    Od: "Sławek Drogosz" <s...@p...onet.pl>

    Kilka moich rozważań na temat lustrzanek i makrofotografii :
    Profesjonalny obiektyw makro np. Tamron 90mm/F2.8 Macro- to marzenie każdego
    miłośnika makrofotografii.
    Takie obiektywy pozwalają osiągnąć skalę odwzorowania 1:1 i dużą
    rozdzielczość obrazu dzięki specyficznej konstrukcji.
    Można je również wykorzystać jako dobry optycznie obiektyw stałoogniskowy
    np. portretowy.

    Przy zdjęciach makro dla fotografa ważne są:
    - skala odwzorowania - 1:1 i większa
    - dobra rozdzielczość obrazu bez zniekształceń geometrycznych
    - duża odległość od fotografowanego obektu (1 cm makro raczej nie jest
    wskazane)

    Profesjonalny obiektyw makro np. Tamron 90mm/F2.8 spełnia wszystkie w/w
    cechy i prezentowane w galeriach fotografie makro potwierdzają jego wysoką
    jakość.

    Ja jednak chcę się skupić na innym ważnym i pożądanym parametrze w
    fotografii makro przy dużej skali odwzorowanaia - głębi ostrości. Dla
    odwzorowań powyżej 1:1 jest ona problemem i im wyższa głębia ostrości - tym
    lepiej.
    Głębia ostrości zależy od skali odwzorowania i użytej przesłony. W praktyce
    dla dużej skali odwzorowania uzyteczne przesłony to F8-F18.
    I jest to cecha niezależna od rodzaju zastosowanego sprzętu i metody. Np.
    jeżeli osiagnęliśmy skalę odwzorowania 2:1 używając: {obiektyw 70-300 +
    soczewka Raynox DCR-250} ; {Tamron 90mm/F2.8 + Raynox DCR-250} ;
    {pierścienie pośrednie + Tamron 90mm/F2.8} ; {pierścienie pośrednie + Nikkor
    50mm/F1.8} ; {Nikkor 18-55 + odwrócony Helios} itp. - zawsze będzie wymagane
    spore przymknięcie przesłony.

    Podsumowując - kupując drogi jasny obiektyw makro (np. Tamron 90mm/F2.8) i
    używając go wyłącznie do makrofotografii nigdy nie wykorzystamy jego
    "jasności" - za co słono płacimy. Czy można zatem osiągnąć jakość zdjęć
    makro porównywalną do Tamron 90mm/F2.8 i komfort ostrzenia z "wiekszej
    odległości" innym tańszymi metodami ? Sądząc po popularności Tamron
    90mm/F2.8 wśród makrofotografów - nie można.
    I na koniec - jak można wykonać fotografię makro w naturalnym świetle przy
    dużej skali odworowania i sporej głębi ostrości - przecież należy wtedy
    mocno przymknąc przesłonę i nawet przy wysokim ISO zazawyczaj brakuje
    światła ?

    Pzdr,
    Sławek

  • 2. Data: 2009-08-10 08:11:37
    Temat: Re: Obiektywy makro - teoria a praktyka
    Od: "kurdybanek" <k...@a...pl>

    Określenia "jasny", "drogi", "dobry" są względne i niekoniecznie właściwie
    użyte w odniesieniu do Tamrona.
    Ten obiektyw zawdzięcza swoją popularność głównie temu, że jest tani, a przy
    tym dobry optycznie. Co nie zmienia faktu, że ma swoje wady. Wysuwający się
    tubus, to spore utrudnienie w makrofotografii. Z myślą o innych
    zastosowaniach wyposażono go w swiatło 2.8, ale przeszkodą w jego
    wykorzystaniu będzie często kulawy autofocus.

    P.S. Jasny i drogi, to np. 85/1.2 L czy 200/2 L IS :)

  • 3. Data: 2009-08-10 08:14:25
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    kurdybanek wrote:
> [...]
    > jego wykorzystaniu będzie często kulawy autofocus.
    >
    > P.S. Jasny i drogi, to np. 85/1.2 L czy 200/2 L IS :)

    to są obiektywy makro ?

  • 4. Data: 2009-08-10 08:26:36
    Od: "kurdybanek" <k...@a...pl>

    Nie, ale chodziło o pokazanie, że w podobnym zakresie ogniskowych bywają
    jaśniejsze obiektywy. Makro zresztą też, np. ostatnio Tamron 60/2.0. Zresztą
    droższy od swojego dłuższego brata. Wiec w przypadku 90/2.8 za tę "jasność"
    szczególnie się nie przepłaca.

  • 5. Data: 2009-08-10 08:28:07
    Od: "Sławek Drogosz" <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik "kurdybanek" <k...@a...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > przy
    > tym dobry optycznie.
    >
    > P.S. Jasny i drogi, to np. 85/1.2 L czy 200/2 L IS :)

    Jeżeli Tamron 90mm/F2.8 jest tani - to ja rozumiem dlaczego np. Paweł
    Bieniewski nie używa lustrzanki
    http://benas.atspace.com/sprzet.html
    Kompakt jest tańszy i wygodniejszy w użyciu ;-).

  • 6. Data: 2009-08-10 08:33:21
    Od: "kurdybanek" <k...@a...pl>

    > Jeżeli Tamron 90mm/F2.8 jest tani - to ja rozumiem dlaczego np. Paweł

    Tamron produkuje tanie obiektywy i tylko dlatego ma swoją niszę na rynku :)

    > http://benas.atspace.com/sprzet.html
    > Kompakt jest tańszy i wygodniejszy w użyciu ;-).

    Zdecydowanie tak :)

  • 7. Data: 2009-08-10 08:35:27
    Od: "kurdybanek" <k...@a...pl>

    > to są obiektywy makro ?

    Mam nadzieję, że ktoś kiedyś pokaże jakieś fajne makro zrobione którymś z
    tych obiektywów. Niekoniecznie przy ekstremalnych skalach. Jak mnie najdzie
    ochota to może spróbuję tym pierwszy coś zmajstrować w połączeniu z
    pierścieniami ;)

  • 8. Data: 2009-08-10 08:39:40
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    kurdybanek wrote:

> [...]
    > którymś z tych obiektywów. Niekoniecznie przy ekstremalnych skalach.
    > Jak mnie najdzie ochota to może spróbuję tym pierwszy coś zmajstrować

    od biedy to makro można zrobić nawet 70-200 ED 2.8 VR z pierścieniami tylko
    po co :)

  • 9. Data: 2009-08-10 08:43:34
    Od: "kurdybanek" <k...@a...pl>

    > od biedy to makro można zrobić nawet 70-200 ED 2.8 VR z pierścieniami
    tylko
    > po co :)

    Żeby nie kupować obiektywu makro? Jeśli ktoś robi okazjonalnie, to czemu
    nie? Przez długi czas robiłem makro zestawem 50/1.8 + pierścienie. Teraz mam
    EF-S 60/2.8 i specjalnej różnicy nie ma. No, może jest nieco wygodniej...

  • 10. Data: 2009-08-10 08:56:28
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    > dużej skali odworowania i sporej głębi ostrości - przecież należy wtedy
    > mocno przymknąc przesłonę i nawet przy wysokim ISO zazawyczaj brakuje

    fotografioa makro do najlatwiejszych technicznie nie nalezy.
    pomoca sa lampy blyskowe do fot. macro nakladane na obiektyw.
    to dziala i pomaga , w praktyce jest to najwygodniejsza chyba forma
    uzupelnienia brakujacego swiatla.
    moznaby probowac ew doswietlic lampa wbudowana , ale z tak malej
    odleglosci obiektyw rzuca cien .