    From: j...@a...at
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Obiektyw do fotografii sportowej do 1000 zł
    Date: Tue, 7 Apr 2009 07:21:49 -0700 (PDT)
    <grfjsi$ieb$1@mx1.internetia.pl>

    > Wybacz, ale wszystko zalezy... i mowienie ze trzeba ci 1.5ev swiatla wiecej
    > jest bzdura...
    > Z reki zrobilem taka fotke...http://plfoto.com/1446323/zdjecie.html1/100s
    > f 5.6 ogniskowa 420mm (300/4L + TC x1.4)

    jesli na 420 mm masz nieporuszone zdjecie z reki to dla 100 mm
    powinno w tych byc nieporuszone dla czasu 4 razy dluzszego czyli
    1/25 sek .zadna filozofia , zupelnie normalne przeliczenie , z tym ze
    tego typu dlugie czysy dla tych ogniskowych nie sa normalne. mnie sie
    udaje bez is w czasie 1/2*f , w dobrym aparacie 1/f z IS czasy sie
    wydluzaja ok 3 krotnie.

    jesli czasy ktore podaec wyzej osiagnales bez poruszenia z is - to
    jest to powiedzialybm czyms bardziej zwyklym niz niezwyklym.

    > inny przyklad...http://plfoto.com/1040087/zdjecie.html100
    -400LIS @400mm
    > f5.6 1/30s z reki

    z is .

    is jest ekwiwalentem do ok 3 ev. w jasnosci obiektywu.
    poniewaz is jest tanszy niz obiektyw o 3 ev jasniejszy obserwujemy
    trend do obiektywow ( kitow) ciemniejszych z is kiedys w czasach bez
    is nikt nie spojrzal na aparat z obiektywem ciemniejszym niz 2,8.

    > taaa... ciekaw jestem skad to wziales... mozesz podac zrodlo tej teorii?

    ze szkoly podstawowej

    rachunek na ulamkach i wektorach.

    > dla mnie oczywiste jest ze majac goscia w ruchu nie wazne czy foce 100tka
    > czy 300tka by uzyskac taki sam obraz musze miec taki sam czas...
    > przy 1/500s bardziej zamrozisz goscia niz przy 1/320s!
    > To chyba nie ulega watpliwosci, przeciez przy wiekszej odleglosci nie
    > porusza sie on szybciej! a kadr masz taki sam...
    decyduje wielkosc kroazka rozproszenia , czyli szybkosc przesuwu
    obiektu na matrycy.
    przy obiektywie szerokotnym dany obiekt wykona w jakims czasie droge
    rowna np 1/10 szerokosci matzrycy , dla obiektywu krotkoogniskowego
    bedzie to np 1/2 matrycy - czyli mijmo tej samej predkosci
    rzeczywistejk obiektu z rozna predkoscia liniowa bedzie poruszac sie
    jego obraz na matrycy.
    tak jak w zaleznosci od kata widzenia obiektywu z rozna predkoscia
    skacze obraz w celowniku wskutek drgan aparatu.

    > jasne...mozna mu polecic tez stalke manualna... :)

    > No i znow uogolniasz... :)
    > dla zooma ktory na dlugim koncu ma f6.3  tez bedzie tak samo pracowal dobrze
    > jak stalka majaca swiatlo2.8 przy f8??

    przeciez pisze ze uogolniam i to w trybie warunkowym.
    zobacz sobie na pomiary rozdzielczosci obiektywow robione przez
    solidne laboratorium .
    generalnie na wyzszych przyslonach roznice w rozdzielczosci
    obiektywow staloogniskowych i zoomow sa coraz mniejsze , od ok 8 , 11
    rozdzielczosc moze byc zblizona a nawet taka sama. Bledy optyczne
    ( aberacej) ulegaja ograniczeniu przez przyslone pojawia sie
    negatywny wplyw dyfrakcji , on zaczyna byc coraz bardziej decydujacym.

    > a jak szklo zaczyna sie od f4 czy 2.8?
    > rozdzielczosc spada bo wchodzi w gre dyfrakcja...

    im lepsze szklo tym wczesniej osiaga maximu rozdzielczosci
    dobrze skorygowana stalka np 1,4/50 osiagnie max przy np ok. 2,8 -
    powyzej rozdzielczosc juz zacznie powoli spadac -
    dla zle skorygowanego takiego obiektywu maximum rozdzielczosci
    zostanie osiagniete pozniej np przy 5 ,6 .

    raczej to niemozliwe zeby w tym przypadku drugi obiektyw rysowal na
    przyslonie w ktorej osiagnal maximu lepiej niz ten pierwszy na tej
    samej przyslonie.

    > hehehehe dobre bo w wieszosci obiektywow szklo rysuje lepiej po przymknieciu
    > o 1-2 przyslony... znaczy sie ze 99%obiektywow na rynku jest marna...

    tak jest
    dobry obiektyw np 1,4 bedzie rysowal juz super tak od 2,8 albo 4,0 -
    potem nastapi spadek
    gorzej skorygowany bedzie wymagal wiekszego przymkniecia.

    interesujace sa nie tylko rozdzielczosci ( maximum) obiektywu ale i
    ich przebieg w zaleznosci od ogniskowej i przyslony.

    pzdr

    XXX