  • 1. Data: 2009-06-04 12:00:57
    Temat: [OT] wentylacja ?
    Od: Andy <a...@c...pl>

    Witam

    Czy przy wentylacji PC'a, szaf sterowniczych itp.
    wazne jest czy wysysymy cieple u gory
    robiac we wnetrzu lekkie podcisnienie
    czy lepiej jesli wtlaczamy chlodne od dolu robiac nadcisnie.

    W PC'tach zazwyczaj wysysa sie cieple.
    W szafach rakowych zwykle tez wentylatory sa pod sufitem.

    Jednak przy chlodzeniu szaf sterowniczych widzialem zalecenia,
    zeby wentylator byl na dole i wtlaczal chlodne.

    Nie moge znalezc dobrego wytlumaczenia dlaczego.

    --
    Andrzej

  • 2. Data: 2009-06-04 12:21:38
    Temat: Re: wentylacja ?
    Od: l...@g...com

    On 4 Cze, 14:00, Andy <a...@c...pl> wrote:
    > Nie moge znalezc dobrego wytlumaczenia dlaczego.

    Według mnie to zalezy od tego, czy masz dziury
    w obudowie oprócz tej na dole do wtłaczania.
    Jak będą to zimne powietrze może uciec
    bokami, w przypadku peceta gdzie dziur było mnóstwo,
    wysysanie jest chyba najlepszym pomysłem.

    Pzdr.
    L.

  • 3. Data: 2009-06-04 12:38:06
    Temat: Re: [OT] wentylacja ?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Andy" <a...@c...pl> napisał w wiadomości
    > Jednak przy chlodzeniu szaf sterowniczych widzialem zalecenia,
    > zeby wentylator byl na dole i wtlaczal chlodne.
    > Nie moge znalezc dobrego wytlumaczenia dlaczego.

    Roznica jest raczej taka, ze przy wentylatorach dajesz filtry i
    szafa sie nie brudzi.
    Pecet ssie wszystkimi szczelinami, nie ma szans tego uszczelnic.

    Poza tym cos mi chodzi po glowie ze ssanie jest korzystniejsze, ale
    to z punktu widzenia wentylatora, oporow w rurociagu i zuzytej
    energii ..

    J.

  • 4. Data: 2009-06-04 13:43:12
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > Czy przy wentylacji PC'a, szaf sterowniczych itp.
    > wazne jest czy wysysymy cieple u gory
    > robiac we wnetrzu lekkie podcisnienie
    > czy lepiej jesli wtlaczamy chlodne od dolu robiac nadcisnie.

    wszystkie układy sa dobre jeśli robią to co powinny

    > W PC'tach zazwyczaj wysysa sie cieple.
    > W szafach rakowych zwykle tez wentylatory sa pod sufitem.
    >
    > Jednak przy chlodzeniu szaf sterowniczych widzialem zalecenia,
    > zeby wentylator byl na dole i wtlaczal chlodne.

    łatwiej sie robi nadmuch (wersja nadciśnieniowa)
    i ma ona sporo zalet
    np. środowisku wybuchowym - zabezpiecza przez skutkami potencjalnego
    iskrzenia w szafie
    w zapylonym - pozwala na redukcję zanieczyszczeń wewnątrz
    etc

    w przypadku peceta stawiałbym na minimalizacje kosztów -
    w zasilaczu musi być wiatrak, więc wykorzystano go do schładzania
    reszty zawartości obudowy, etc

    w szafach rakowych daje się u góry, bo tylko tam jest sensowne miejsce na
    panel wentylacyjny
    (oczywiście to nie jest żelazna reguła)

    często można spotkać układy zamknięte, gdzie powietrze odsysane jest z góry
    i wtłaczane dołem przez jedno i to samo urządzenie chłodnicze (konstrukcje
    tunelowe - tanie i efektywne)

    są też panele chłodnicze chłodzące samo wnętrze szafy, bez wymiany powietrza
    sa układy chłodzenia cieczą...

    temat rzeka

    ;-)

  • 5. Data: 2009-06-04 16:48:11
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

    Użytkownik "qlphon" <q...@p...fm> napisał w wiadomości

    > łatwiej sie robi nadmuch (wersja nadciśnieniowa)
    > i ma ona sporo zalet
    > np. środowisku wybuchowym - zabezpiecza przez skutkami potencjalnego
    > iskrzenia w szafie

    Możesz mnie oświecić, jakiż to typ zabezpieczenia dopuszcza (nawet
    potencjalne) iskrzenie w szafie pracującej w strefie zagrożonej wybuchem ?

    e.

  • 6. Data: 2009-06-04 17:24:40
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    J.F. wrote:
> [...]
    >

    > Poza tym cos mi chodzi po glowie ze ssanie jest korzystniejsze, ale
    > to z punktu widzenia wentylatora, oporow w rurociagu i zuzytej

    Roznica miedzy turbulentnym i laminarnym przeplywem. Ten pierwszy lepszy
    do radiatorow.

    --
    Jerry1111

  • 7. Data: 2009-06-04 20:40:40
    Od: "neuron" <n...@n...com.pl>

    Użytkownik "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll> napisał w
    wiadomości news:h08uda$aae$1@nemesis.news.neostrada.pl...
    > Użytkownik "qlphon" <q...@p...fm> napisał w wiadomości

    > Możesz mnie oświecić, jakiż to typ zabezpieczenia dopuszcza (nawet
    > potencjalne) iskrzenie w szafie pracującej w strefie zagrożonej wybuchem ?

    Szafa z certyfikatem Ex czy ja sie ta crtyfikacja dziaj nazywa. Nie sposob
    uniknąc iskrzenia aparatury laczeniowej duzej mocy wiec sie przerzuca
    zabezpieczenie na obudowe i bariery iskrobezpieczne na okablowaniu .
    Przynajmniej tak byly budowane maszyny kiedy pracowalem wiele lat temu w
    polfie a strefy byly tam naprawde wybuchowe. Swoja droga drzwiami od takiej
    szafy mozna by pzebic pancerz lekkiego czolgu ;-))))

    co do wentylacji szaf - najwarzniejsze jest tu - ot tak z czysto
    praktycznego punktu widzenia - zapylenie bo jest ono bardziej szkodliwe od
    temperatury i od wilgoci. W zasadzie awarie bardziej powoduje pyl ktory robi
    dodatkowa izolacje cieplna niz samo cieplo. A jak do tego pylu dojdzie
    juszcze nutka wilgoci .......

    Jak robilem sterowania do maszyn stolarskich to robilem tak - hermetyczna
    szafa o dosc duzej kubaturze (mniej wiecej dwa razy wieksza niz byla by
    potrzebna) a w szafie wentylator na dole ktory "mieszal" powietrze. W szafie
    poza normalna aparatura byl normalny PCt (choc wtedy to jeszcze byly 486 - a
    jak kazdy old pamieta - te komputery nie psuly sie od byle czego) i taka
    zamknieta szafa pracowala non stop kilka lat - w kazdym razie maszyny
    przezly firmy dla ktorych je robilem ;)

    pozdrawiam wojtek

    www.neuron.com.pl
    CMMS MASZYNA
    Golem OEE
    Hall2007

  • 8. Data: 2009-06-04 21:57:33
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 4 Jun 2009 22:40:40 +0200, neuron wrote:
> [...]
    >polfie a strefy byly tam naprawde wybuchowe. Swoja droga drzwiami od takiej
    >szafy mozna by pzebic pancerz lekkiego czolgu ;-))))

    I mowisz ze w tej szafie byly otwory, a w nich wentylatory ?

    J.

  • 9. Data: 2009-06-04 22:52:38
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

> [...]
    > zeby wentylator byl na dole i wtlaczal chlodne.
    >
    > Nie moge znalezc dobrego wytlumaczenia dlaczego.

    Bo cieple jako lżejsze samo idzie do góry. To dlatego albo się wyciąga cieple u
    góry albo wtłacza zimne na dole. Odwrotnie nie ma sensu.

  • 10. Data: 2009-06-05 10:20:22
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    J.F. wrote:

    > I mowisz ze w tej szafie byly otwory, a w nich wentylatory ?

    a widziałes kiedyś naftową lampę górniczą używaną w kopalniach węgla?

    --
    Pozdr.
    Michał