    From: "qlphon" <q...@p...fm>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: [OT] wentylacja ?
    Date: Thu, 4 Jun 2009 15:43:12 +0200

    > Czy przy wentylacji PC'a, szaf sterowniczych itp.
    > wazne jest czy wysysymy cieple u gory
    > robiac we wnetrzu lekkie podcisnienie
    > czy lepiej jesli wtlaczamy chlodne od dolu robiac nadcisnie.

    wszystkie układy sa dobre jeśli robią to co powinny

    > W PC'tach zazwyczaj wysysa sie cieple.
    > W szafach rakowych zwykle tez wentylatory sa pod sufitem.
    >
    > Jednak przy chlodzeniu szaf sterowniczych widzialem zalecenia,
    > zeby wentylator byl na dole i wtlaczal chlodne.

    łatwiej sie robi nadmuch (wersja nadciśnieniowa)
    i ma ona sporo zalet
    np. środowisku wybuchowym - zabezpiecza przez skutkami potencjalnego
    iskrzenia w szafie
    w zapylonym - pozwala na redukcję zanieczyszczeń wewnątrz
    etc

    w przypadku peceta stawiałbym na minimalizacje kosztów -
    w zasilaczu musi być wiatrak, więc wykorzystano go do schładzania
    reszty zawartości obudowy, etc

    w szafach rakowych daje się u góry, bo tylko tam jest sensowne miejsce na
    panel wentylacyjny
    (oczywiście to nie jest żelazna reguła)

    często można spotkać układy zamknięte, gdzie powietrze odsysane jest z góry
    i wtłaczane dołem przez jedno i to samo urządzenie chłodnicze (konstrukcje
    tunelowe - tanie i efektywne)

    są też panele chłodnicze chłodzące samo wnętrze szafy, bez wymiany powietrza
    sa układy chłodzenia cieczą...

    temat rzeka

    ;-)