  • 51. Data: 2009-12-11 20:04:07
    Temat: Re: (OT) superheterodyna AM na tranzystorach
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Jacek Maciejewski pisze:

    > Zapoznaj się ty z widmem sygnału AM. Jak nie ma heterodyny to masz zwykły
    > odbiornik z bezpośrednim wzmocnieniem, bez przemiany. Taki detektor z
    > wzmacniaczem (opcjonalnym) w.cz i wzmacniaczem m.cz :)

    No i czy przypadkiem właśnie nie to napisałem na samym początku? ;)
    Czyli reasumując: homodyna służy głównie do odbioru SSB i CW. Tak?

  • 52. Data: 2009-12-11 20:52:03
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Fri, 11 Dec 2009 21:04:07 +0100, Atlantis napisał(a):

    > Tak?

    Tak
    --
    Jacek

  • 53. Data: 2009-12-15 17:44:53
    Temat: Re: superheterodyna AM na tranzystorach
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Ok, lampy już zamówione. Na razie 1T4T i kilka sztuk tej subminiaturowej
    pentody Telefunkena. Na razie pewnie i tak zacznę "trening" od czegoś
    prostego, angażującego tylko jedną lapę - coś w rodzaju detektora
    siatkowego z reakcją. :)

  • 54. Data: 2009-12-15 22:57:56
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Użytkownik Atlantis napisał:
> [...]
    > pentody Telefunkena. Na razie pewnie i tak zacznę "trening" od czegoś
    > prostego, angażującego tylko jedną lapę - coś w rodzaju detektora

    No właśnie od tego trzeba zacząć :-) Jedna lampka i słuchawki. Potem
    dorzuć stopień m.cz. i już radyjko będzie sympatycznie brzęczało
    wieczorkiem na mały głośniczek :-)

    W razie problemów służę pomocą.

    Powodzenia
    Grzegorz

  • 55. Data: 2009-12-16 13:20:47
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Grzegorz Kurczyk pisze:

    > No właśnie od tego trzeba zacząć :-) Jedna lampka i słuchawki. Potem
    > dorzuć stopień m.cz. i już radyjko będzie sympatycznie brzęczało
    > wieczorkiem na mały głośniczek :-)
    >
    > W razie problemów służę pomocą.

    Hmm... A co do stopnia m.cz. to nie orientujesz się może czy istnieje
    jakaś relatywnie dostępna pentoda głośnikowa lub nawet triodo-pentoda
    (trioda na preamp) o podobnych wymogach co do zasilania (słowem: o
    możliwości zasilania bateryjnego) do 1T4T albo tej subminiaturowej pentody?

    Potem ewentualnie zawsze można by jeszcze udoskonalić odbiorniczek
    dodając kolejną 1T4T przed detektorem siatkowym, jako wzmacniacz w.cz.

    No i jeśli eksperyment się powiedzie będę mógł się zabrać za wspomniany
    we wcześniejszym temacie odbiornik reakcyjny zasilany z sieci, na EF22 +
    EBL21 z mojego zbioru lamp. Ewentualnie skróconą superheterodynę. ;)

  • 56. Data: 2009-12-16 15:49:53
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

> [...]
    > (trioda na preamp) o podobnych wymogach co do zasilania (słowem: o
    > możliwości zasilania bateryjnego) do 1T4T albo tej subminiaturowej pentody?

    Wspomniana wcześniej 3S4T to właśnie pentoda głośnikowa.

    > Potem ewentualnie zawsze można by jeszcze udoskonalić odbiorniczek
    > dodając kolejną 1T4T przed detektorem siatkowym, jako wzmacniacz w.cz.

    Jak najbardziej.

    > No i jeśli eksperyment się powiedzie będę mógł się zabrać za wspomniany
    > we wcześniejszym temacie odbiornik reakcyjny zasilany z sieci, na EF22 +
    > EBL21 z mojego zbioru lamp. Ewentualnie skróconą superheterodynę. ;)

    Ponieważ i tak będzie potrzebny zasilacz sieciowy, to proponuję tanie i
    łatwo dostępne lampy novalowe. Skróconą superheterodynę można zrobić z
    ECH81 (heterodyna i mieszacz) i ECL86 lub ECL82 (triodowy detektor
    reakcyjny i pentodowy wzmacniacz m.cz.). Później dorzucić jeszcze drugi
    filtr p.cz., lampę EBF89 i mamy pełną superheterodynę.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 57. Data: 2009-12-16 23:27:32
    Temat: Re: skrócona superheterodyna AM na lampach
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Witam
    W wolnej chwili naskrobałem schemat ustrojstwa jak w temacie. Składałem
    coś w tym stylu lata temu chyba na EK3 i wyjątkowo kapryśnej ECL11.
    Schemat rysowałem z pamięci i proszę go traktować bardziej jako
    poglądowy niż ideowy, ale w zasadzie po dobraniu wartości niektórych
    elementów układ będzie działać. W dzisiejszych czasach łatwiej będzie
    zbudować bardziej konwencjonalny stopień przemiany częstotliwości na
    triodo-heptodzie np. ECH81 i stopień reakcyjny ze wzmacniaczem m.cz. na
    ECL82 lub 86. Można też poczynić pewne "wariacje" w temacie detektora
    reakcyjnego. Np dużo lepiej będzie sprawował się układ na pentodzie, ale
    to w większości przypadków wymagałoby dorzucenia dodatkowej lampy, czyli
    dochodzimy do takiej samej ilości baniek jak w klasycznej
    superheterodynie (chyba, żeby zastosować PFL200 :-)).

    ftp://ftp.control.slupsk.pl/pub/elektronika/schematy
    /starocie/skrocony_super.gif

    Można się pokusić o podobną konstrukcję na tranzystorach, choć z
    doświadczania lepiej (stabilniej) działał mi układ z "detektorem" w
    układzie refleksowym.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 58. Data: 2009-12-18 21:14:55
    Od: Tomasz Szczesniak <t...@s...pl>

    Dnia Thu, 17 Dec 2009 00:27:32 +0100 na fali pl.misc.elektronika stacja
    Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl> nadala:

> [...]
    > dochodzimy do takiej samej ilości baniek jak w klasycznej
    > superheterodynie (chyba, żeby zastosować PFL200 :-)).

    Dość dziwna konstrukcja. Generalnie supery z detektorem reakcyjnym się
    nie przyjęły, mają mało zalet w stosunku do wad. A wsadzanie tam EK3
    to straszne marnotrawstwo tej zancej lampy.

    --
    Tomasz Szcześniak

    t...@s...pl
    FIDO: 2:480/127.134 HYDEPARK moderator
    http://www.stareradia.pl - wszystko o przedwojennej radiotechnice

  • 59. Data: 2009-12-19 00:44:25
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Użytkownik Tomasz Szczesniak napisał:
> [...]
    > nie przyjęły, mają mało zalet w stosunku do wad. A wsadzanie tam EK3
    > to straszne marnotrawstwo tej zancej lampy.

    Ma Kolega rację, że się nie przyjęły. Nie przypominam sobie czy był
    nawet produkowany seryjnie jakiś odbiornik w tym układzie. Była to
    raczej konstrukcja amatorska i miała poważną jak na tamte czasy zaletę:
    jedna "bańka" mniej niż klasyczna superheterodyna i była łatwiejsza w
    zestrojeniu, a skutecznością działania ten układ mile mnie zaskoczył.

    Dlaczego EK3 ? To było lata temu. Gówniarz wtedy byłem. Ojciec miał taką
    w zakładzie RTV, a że nie przedstawiała już wartości "serwisowej" i
    fajnie wyglądała... :-) No i innej oktody nie było na składzie, a ECH21
    była wtedy zbyt cenna z uwagi na licznie serwisowane radia z serii
    pionierkopodobnych... i jakas taka mała była :-) EK3 - większa bańka to
    i radio będzie lepiej grało ;-) Podobnie było z ECL11.

    Oczywiście dzisiaj prędzej oddałbym dziecku cały karton ECH81 i ECL86
    niż jedną EK3 czy ECL11 :-)

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 60. Data: 2009-12-19 06:28:39
    Od: Tomasz Szczesniak <t...@s...pl>

    Dnia Sat, 19 Dec 2009 01:44:25 +0100 na fali pl.misc.elektronika stacja
> [...]

    > jedna "bańka" mniej niż klasyczna superheterodyna i była łatwiejsza w
    > zestrojeniu, a skutecznością działania ten układ mile mnie zaskoczył.

    BYły, ale mało, np. polskie Telefunkeny - Lord, Fenomen, T4 i I T40 to
    były supery reakcyjne, układ miały praktycznie ten sam. Ale nie były
    to dobre radia. W Czechach Mikrofona tak tez robiła (oni to mieli i
    jeszcze dziwniejsze układy).

> [...]
    > pionierkopodobnych... i jakas taka mała była :-) EK3 - większa bańka to
    > i radio będzie lepiej grało ;-) Podobnie było z ECL11.

    W sumie nie. Zestrojenie jej było trudniejsze od zwykłej trzyobwodówki,
    a uzyskiwane efekty gorsze. Trzyobowdówka w układzie selektoda (wzm.
    w.cz.), pentoda (detektor), pentoda (głośnik) ma już dobrą czułość i
    selektywność, nie gorszą od takiego supera.