  • 41. Data: 2009-12-10 17:41:00
    Temat: Re: (OT) superheterodyna AM na tranzystorach
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    Grzegorz Kurczyk wrote:

    > Ale to nie jest pośrednie rozwiązanie, tylko jest to po prostu
    > homodyna. Tyle, że mieszacz ma taką konstrukcję coby kluczował
    > sygnał w.cz. dla dodatnich i ujemnych szczytów sygnału oscylatora.

    Kwestia definicji, IMO homodyna: oscylator lok. pracuje na f odbiorczej.

    Włodek

  • 42. Data: 2009-12-10 19:29:47
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Włodzimierz Wojtiuk pisze:

    > Kwestia definicji, IMO homodyna: oscylator lok. pracuje na f odbiorczej.

    Głupie pytanie, ale homodyną można odbierać AM czy tylko SSB i CW?

  • 43. Data: 2009-12-10 19:50:58
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Thu, 10 Dec 2009 20:29:47 +0100, Atlantis napisał(a):

    > Głupie pytanie, ale homodyną można odbierać AM czy tylko SSB i CW?

    Nooo... :) Przy AM sygnał heterodyny jest zbędny bo nadajnik go dostarcza
    :)
    --
    Jacek

  • 44. Data: 2009-12-10 20:17:40
    Od: yorgus <y...@t...pl>

    .
    > (ciap)
    >
    > Mam gdzieś numer Radioelektronika z różnymi rozwiazaniami mieszaczy i torów
    > pośredniej
    > ZTCP to na układach wyzej wymienionych i na 1042

    Na ul 1042 tez usilowalem konstruowac ale nie polecam, uklad ma duze szumy.
    Zaleta mosfeta lub jfeta w stopniu wejsciowym jest to ze latwiej odbierac slaby
    sygnal w poblizu silnego (uklad nie ulega przesterowaniu, to sie chyba jakos
    inaczej nazywalo, intermodulacja ? )

> [...]
    > sygnał wyjściowy -> m.cz. wymaga filtru na czestotliwośc akustyczną (odpada
    > sprawa strojenia/dobierania filtrów p.cz.).

    Mialem jeszcze takie 2 ksiazki A. Janeczka pod tytutulem
    konstrukcje krotkofalrskie dla poczatkujacych i zaawansowanych,
    tam tez troche rozwiazan szlo podpatrzec. Ten patent z 2 diodami
    byl tam nagminnie stosowany w odbiornikach homodynowych.

    --
    pozdrawia
    yorgus

  • 45. Data: 2009-12-10 20:28:45
    Temat: Re: superheterodyna AM na tranzystorach
    Od: yorgus <y...@t...pl>

    Dnia Wed, 09 Dec 2009 22:48:39 +0100, Atlantis <m...@w...pl> napisał:
    > yorgus pisze:
    >
    > możliwość dodania kawałka krótkich i posłuchania odleglejszego radia
    > byłaby ciekawą opcją. ;)
    > UL1242 z tego co widzę można dorwać w AVT.

    Ten scalak jest dosc dobry do FMu, i b. prosty w uzyciu
    Jak bedziesz robil p.cz na tranzystorach to mozesz
    miec problemy ze wzbudzaniem sie wzm. (jak to niechlujnie zaprojektujesz).
    Byly dobre powody po temu ze do p.cz uzywano scalakow gdy tylko sie dalo.

    > BTW jak się ma pośrednia 10.7MHz do 455-465kHz? Któraś jest preferowana
    > przy konkretnych zakresach albo wprowadza dodatkowe komplikacje przy
    > uruchamianiu układu?

    10.7 to bylo i chyba jest popularne w radiach fm (piezoceramiki), w konstrukcjach
    krotkofalarskich
    to raczej sie uzywalo filtrow kwarcowych 9MHz. 465 khz to byly takie proste
    filtry piezoceramiczne (rf02 chyba) uzywane w radiach am. Goly filtr piezo ma duza
    selektywnosc, ale przepuszcza tez piki poza zalozonym pasmem dlatego stosowalo
    sie filtr lc + filtr piezo.

    > Hmm... A może mógłbyś (lub ktokolwiek mógłby) podrzucić schemat?
    > Mniej-więcej wiem o czym mowa, ale obawiam się, że układ
    > "zaprojektowany" samodzielnie przeze mnie w oparciu o otrzymane od was
    > informacje nie zadziałałby. ;)

    nie mam tych ksiazek pod reka. Na poczatek polecam lekture
    http://winntbg.bg.agh.edu.pl/skrypty2/0067/

    --
    pozdrawia
    yorgus

  • 46. Data: 2009-12-10 20:30:49
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Jacek Maciejewski pisze:

    > Nooo... :) Przy AM sygnał heterodyny jest zbędny bo nadajnik go dostarcza
    > :)

    Czyli w gruncie rzeczy przy AM homodyna zachowuje się jak normalny
    odbiornik o bezpośrednim wzmocnieniu i nie przejawia nawet części zalet
    superheterodyny?
    Czyżby generator lokalny służył tutaj do odtworzenia drugiej wstęgi
    przed demodulacją? Jakoś nie interesowałem się nigdy szerzej odbiorem
    homodynowym. :)

  • 47. Data: 2009-12-10 22:51:27
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 10 Dec 2009 21:30:49 +0100, Atlantis wrote:

    >Czyli w gruncie rzeczy przy AM homodyna zachowuje się jak normalny
    >odbiornik o bezpośrednim wzmocnieniu i nie przejawia nawet części zalet
    >superheterodyny?

    Wydaje mi sie ze wrecz odwrotnie - ma wszystkie zalety, a nawet wiecej
    .. i troche dodatkowych wad.

    >Czyżby generator lokalny służył tutaj do odtworzenia drugiej wstęgi
    >przed demodulacją? Jakoś nie interesowałem się nigdy szerzej odbiorem
    >homodynowym. :)

    Jesli odbierasz AM [dwie wstegi] to nie ma co odtwarzac, jesli SSB ..
    owszem, odtwarza, ale jednak ma jedna zalete mniej - trudniej sie
    filtruje czestotliwosci lustrzane.

    J.

  • 48. Data: 2009-12-11 09:37:02
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Thu, 10 Dec 2009 21:30:49 +0100, Atlantis napisał(a):

> [...]
    > Czyżby generator lokalny służył tutaj do odtworzenia drugiej wstęgi
    > przed demodulacją? Jakoś nie interesowałem się nigdy szerzej odbiorem
    Źle kombinujesz. Używanie generatora lokalnego do homodynowego odbioru AM
    jest nie tylko zbędne, jest szkodliwe. Każda niedokładność dostrojenia
    spowoduje potężny gwizd interferencyjny. Zatem idealna homodyna do odbioru
    AM to homodyna bez generatora lub z wyłączonym generatorem czyli zwykły 1V2
    czy coś w tym rodzaju. Generatora używa się tylko wtedy gdy fali nośnej
    brak (SSB czy jego warianty) lub wtedy gdy na tym gwiździe nam zależy (CW).

    --
    Jacek

  • 49. Data: 2009-12-11 18:41:33
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Jacek Maciejewski pisze:

    > spowoduje potężny gwizd interferencyjny. Zatem idealna homodyna do odbioru
    > AM to homodyna bez generatora lub z wyłączonym generatorem czyli zwykły 1V2
    > czy coś w tym rodzaju.

    Hmm... Może zwyczajnie nie rozumiem istoty działania homodyny, ale
    zawsze wydawało mi się, że tam zwyczajnie częstotliwość generatora
    lokalnego jest przesunięta o tyle względem odbieranej stacji, iż na
    wyjściu mieszacza otrzymujemy pasmo akustyczne.

    Jeśli nie będzie generatora lokalnego, to i nie będzie przemiany
    częstotliwości. Czym w takim razie różni się taki odbiornik od zwykłej
    konstrukcji z obwodem rezonansowym, kilkoma stopniami wzmacniacza i
    detektorem?

  • 50. Data: 2009-12-11 19:27:05
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Fri, 11 Dec 2009 19:41:33 +0100, Atlantis napisał(a):

> [...]
    > częstotliwości. Czym w takim razie różni się taki odbiornik od zwykłej
    > konstrukcji z obwodem rezonansowym, kilkoma stopniami wzmacniacza i

    Zapoznaj się ty z widmem sygnału AM. Jak nie ma heterodyny to masz zwykły
    odbiornik z bezpośrednim wzmocnieniem, bez przemiany. Taki detektor z
    wzmacniaczem (opcjonalnym) w.cz i wzmacniaczem m.cz :)
    --
    Jacek