  • 21. Data: 2017-02-09 00:19:53
    Temat: Re: [OT] przełom w pamięciach?
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2017-02-08 o 21:36, Pszemol pisze:

    > Ubiegles mnie - wlasnie to chcialem napisac...

    Nieuważnie czytacie, wszak było jak wół:

    W dniu 2017-02-08 o 20:16, (c)RaSz pisze:
    > zeszły ze sceny historii, razem z wejściem na nią płyt i OS-ów
    > obsługujących nawet i 128 GB (256?),

    - czyli rzecz w tym, że *wcześniej* jeszcze *nie* można było
    nafaszerować maszyny (w każdym bądź razie takiej "niskobudżetowej",
    domowej) "zwyczajnie" używanym RAMem, w ilości ponad ileś tam (chyba w
    tej epoce to 1GB był?)...

  • 22. Data: 2017-02-09 00:25:32
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    > Ubiegles mnie - wlasnie to chcialem napisac...

    Oj młodzieży, młodzieży.
    Każda płyta do dzisiaj ma ograniczenie ile pamięci może
    obsłużyć. A "dysk" ma własny kontroler i dzięki niemu
    możesz nie tracić RAMu na swap.

    Pozdrawiam

  • 23. Data: 2017-02-09 01:10:45
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    (c)RaSz pisze:
    [..]
    > obsługujących nawet i 128 GB (256?), to kiedyś tam (nie pomnę kiedy) były w
    > użytku dyski z RAM-em, ale w pełni autonomiczne, niezależne od OS-u i
    > czipsetu
    > MoBo. Gdziesik o tym czytałem, ale nie zakonotowałem żadnych słów
    > kluczowych,
    > żebym mógł wygooglać. Korzystało się z nich identycznie jak z twardzieli, i
    > stanowiły pewien przedsmak SSD, których wtedy jeszcze chyba nie było. Zaś
    > używało się ich najpewniej na swap-file, co mocno przyspieszało pracę
    > zasobożernych aplikacji.

    I-RAM od gygabyte.
    Mam toto nawet ale chyba uszkodzone bo sporadycznie przekręca dane.
    Limit 4GB, dobre do postawienia np linuxa. Szkoda że ma dość duże
    zapotrzebowanie na prąd.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 24. Data: 2017-02-09 01:51:58
    Temat: Re: prze?om w pami?ciach?
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    In pl.misc.elektronika BaSk <piszcie.sobie.n@berdyczow> wrote:

    > To, ?e wymr?, to raczej pewne, pytani brzmi: jak d?ugo si? jeszcze b?d?
    > trzyma?... Ja bym liczy? na ?wier? wieku, z jakim? nawet ok?adem!

    Byla mowa o 10 latach. Ja licze na to ze za 10 lat da sie
    kupic nieuzywany HDD. Ale jest uzasadniona watpliwosc czy HDD beda
    produkwane za 10. I dosc prawdopodobne ze wiekszosc pamieci masowej
    za 10 lat bedzie bazowalo na innej technologii.

    > No i znowu: kilka razy, ale za rok, czy te? ?wier?wiecze?

    Kilka lat: mozna liczyc na dwa (troche spowolnione) okresy prawa
    Moora. Na dluzszy okres trudno przewidywac. Producenci zarowno
    polprzewodnikow jak i HDD w przeszlosci przelamywali rozne
    trudne bariery. Prosta extrapolacje by wskazywala ze polprzewodniki
    sie polepsza szybciej niz HDD. Ale w obu wypadkach przeszkody
    techniczne sa bardzo powazne i po zakonczeniu obecnych inwestycji
    moze sie okazac ze znaczna poprawa nie jest mozliwa.

    > Ale ja g??wnie o du?ych, a jeszcze bardziej o baaardzo du?ych (gabaryty
    > podw?jnej wysoko?ci "szuflady" DVD)

    > Ej?e, z tym zgodzi? si? mo?na *tylko* wtedy, gdy m?wimy o dyskach "ze
    > sta?? szybko?ci? liniow?", kt?ra implikuje "zmienn? szybko?? k?tow?".
    > Natomiast czy to gdy silnik kr?ci jednym, i to ma?ym talerzem, czy te?
    > wi?kszym(i) (w zestawie *kilku* kr??k?w) - to wielkiego wzrostu mocy nie
    > trzeba, bo... Zastan?w si?: czy to ma?y, czy du?y, pojedynczo-talerzowy,
    > czy o?miokrotny - ma dok?adnie tyle samo ?o?ysk: dwa (g?rne i dolne). A
    > to na ?o?yskach powstaj? g??wne opory.

    Sily w lozysku zaleza od masy.

    > Cho? s? te? te, kt?re wynikaj? z
    > przep?ywu zawartego w obudowie gazu (czasem jest nim hel!). Te drugie
    > rosn? liniowo ze wzrostem promienia kr??ka (albo jako? tak) no bo im
    > wi?kszy promie?, tym wi?ksza pr?dko?? liniowa, rosn?ca wraz z
    > odleg?o?ci? od osi. To z kolei trzeba jeszcze przemno?y? przez ilo??
    > talerzy, to jasne. No ale (cho? pewno?ci nie mam) opory "gazowe" - nie
    > powinny by? baaardzo du?e?

    Te w lozysku tez nie powinny byc duze. A jednak troche mocy
    idzie.

    > G?owica mo?e by? wi?ksza i ci??sza, ale przeszkadza? to mo?e chyba tylko
    > w laptokach. Jak masz biurkowca, to co Ci? martwi, ?e dysk b?dzie
    > ci??szy, cho?by i o kilogram?

    Glowica lata z duzymi przyspieszenimi. Nie chce sobie wyobrazac
    kilgramowej glowicy poddanej takemu przyspieszeniu. Glowica
    ma byc mala zeby mogla szybko i precyzyjnie trafic we wlasciwe
    miejsce. Przy odczycie magnetycznym glowica musi byc mala
    zeby reagowac na zmiany pola na malym dystansie. Przy optycznym
    odczycie chyba nie ma takiego ograniczenia. Ale problem z
    pozycjonowaniem ciezszej glowicy pozostaje.

    --
    Waldek Hebisch

  • 25. Data: 2017-02-09 11:02:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "BaSk" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    >To, że wymrą, to raczej pewne, pytani brzmi: jak długo się jeszcze
    >będą
    >trzymać... Ja bym liczył na ćwierć wieku, z jakimś nawet okładem!

    Ambitnie.
    Patrzac na spadki cen pamieci flash - gora 5 lat :-)

    >Ale ja głównie o dużych, a jeszcze bardziej o baaardzo dużych
    >(gabaryty
    >podwójnej wysokości "szuflady" DVD)

    Nadal moze sie okazac, ze lepiej kilka tanich malych niz jeden duzy.

    Gdzies tam czekaja dyski z dwoma zestawami glowic - im wieksze, tym
    wiekszy sens miec wiecej :-)

    >Głowica może być większa i cięższa, ale przeszkadzać to może chyba
    >tylko
    >w laptokach. Jak masz biurkowca, to co Cię martwi, że dysk będzie
    >cięższy, choćby i o kilogram?

    Tylko po co ci duzy dysk w biurkowcu - jak w firmie, to pliki na
    serwerze.
    Tam juz nikogo nie interesuje waga dysku :)
    A w biurkowcu bedzie to, co tansze :-)

    J.

  • 26. Data: 2017-02-09 13:52:00
    Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>

    W dniu 09.02.2017 o 00:11 BaSk <piszcie.sobie.n@berdyczow> pisze:

    > Głowica może być większa i cięższa, ale przeszkadzać to może chyba tylko
    > w laptokach. Jak masz biurkowca, to co Cię martwi, że dysk będzie
    > cięższy, choćby i o kilogram?

    Ale głowica się porusza i to nie ruchem jednostajnym. Na ile się orientuję
    w prawach fizyki to im cięższa głowica tym więcej energii potrzeba do jej
    poruszania.

    --
    SW3
    ----

  • 27. Data: 2017-02-09 15:35:42
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik <a...@m...uni.wroc.pl> napisał w wiadomości
    > Glowica lata z duzymi przyspieszenimi. Nie chce sobie wyobrazac
    > kilgramowej glowicy poddanej takemu przyspieszeniu. Glowica

    To przywoła się pewne starożytne już rozwiazanie - osobne mechanicznie
    zespoły głowic. W jakimś bardzo starym dysku się spotkałem, choć nie
    osobiście, a na stronie jakiejś.

> [...]
    > odczycie chyba nie ma takiego ograniczenia. Ale problem z
    > pozycjonowaniem ciezszej glowicy pozostaje.

    Porozbijanie tego na kilka zespołów mechanicznych wydaje sie być korzystne,
    nie trzeba będzie naraz całosci uruchamiać.
    A nawet, to każdy powędruje w swoją stronę, dzięki czemu pozyskanie danych
    ma szansę odbyć się szybciej, bo zamiast zamachać ramieniem, które już stoi
    tam, gdzie trzeba, wystarczy przełączyć elektrycznie zespoły głowic.
    Oczywiście, jeśli kolejne dane będą na tym innym, bo jak nie, to machamy...
    ale lżejszym przecież lżej będzie machać?

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 28. Data: 2017-02-09 15:39:56
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "m" <m...@g...com> napisał w wiadomości

    > Tesla to nie wiadomo, ale Edison na bank (a przynajmniej nosiłoby to
    > jego nazwisko).

    Może i tak... ale jak się słyszało, że ten pan, jakkolwiek "wielkim uczonym
    był" (no, powiedzmy), to to i owo miał za uszami (wierzyć w to, że wydymał
    Teslę bez mydła? Czy to czyjaś zazdrość, zawiść i powtarzana plotka?). Więc
    czy ufać w takim stanie rzeczy?

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 29. Data: 2017-02-09 16:35:43
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-02-09 o 15:39, HF5BS pisze:

> [...]
    > że wydymał Teslę bez mydła? Czy to czyjaś zazdrość, zawiść i powtarzana
    > plotka?). Więc czy ufać w takim stanie rzeczy?

    Edison zawodowo, na zlecanie różnych firm, zajmował się omijaniem
    patentów. Nie jest to tajemnica.

    P.P.

  • 30. Data: 2017-02-09 17:03:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości
    >Edison zawodowo, na zlecanie różnych firm, zajmował się omijaniem
    >patentów. Nie jest to tajemnica.

    Ale wiesz - "omijaniem" czy "prowadzil firme wynalazcza, ktora starala
    sie znalezc nowe rozwiazanie, jesli znane bylo opatentowane" :-)

    J.