  • 1. Data: 2021-10-22 22:22:45
    Temat: OT patelnie nierdzewne
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    Witam,
    wiem że to grupa o elektronice ale tutaj spece są z różnych
    branży i o lustrach i chemii itp wiedzą dużo.

    Pytanie mam o patelnie nierdzewne np. z IKEI.
    Wewnątrz jest powłok teflonowa ale czy na zewnątrz
    jest jakaś powłoka?
    Można potraktować zapalony tłuszcz na kuchni gazowej
    tarczą łuskową a potem wypolerować?

    Czy to jest czymś lakierowane?

    Gołym okiem nie umiem stwierdzić czy nie zniszczę
    powierzchni polerując a żonie zapalony olej się
    nie podoba na spodzie patelni...
    --
    pzdr, j.r.

  • 2. Data: 2021-10-22 22:30:35
    Temat: Re: OT patelnie nierdzewne
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 22 Oct 2021 22:22:45 +0200, Rutkowski, Jacek napisał(a):

    > ale czy na zewnątrz
    > jest jakaś powłoka?

    IMO nie.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 3. Data: 2021-10-22 23:08:21
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-10-22 o 22:22, Rutkowski, Jacek pisze:

> [...]
    > branży i o lustrach i chemii itp wiedzą dużo.
    >
    > Pytanie mam o patelnie nierdzewne np. z IKEI.
    > Wewnątrz jest powłok teflonowa ale czy na zewnątrz
    Nie.
    > Można potraktować zapalony tłuszcz na kuchni gazowej
    > tarczą łuskową a potem wypolerować?

    Tak, sam tak też robię.

    > Czy to jest czymś lakierowane?
    >
    > Gołym okiem nie umiem stwierdzić czy nie zniszczę
    > powierzchni polerując a żonie zapalony olej się
    > nie podoba na spodzie patelni...
    Polerować :)
    A najlepiej wyrzucić i kupić z ceramiczną powłoką.

    --
    Janusz

  • 4. Data: 2021-10-22 23:09:26
    Od: Waldek <m...@a...nie.dam>

> [...]
    > Wewnątrz jest powłok teflonowa ale czy na zewnątrz
    > jest jakaś powłoka?
    > Można potraktować zapalony tłuszcz na kuchni gazowej

    Taką zapyziałą patelnie Zeptera najpierw moczyłem w roztworze sody
    spożywczej i szorowałem wełną stalową - wyszło idealnie
    Ze szlifierką bym nie ryzykował...

    Pozdro

  • 5. Data: 2021-10-23 00:30:52
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    W dniu 22.10.2021 o 23:09, Waldek pisze:

    > Taką zapyziałą patelnie Zeptera najpierw moczyłem w roztworze sody
    > spożywczej i szorowałem wełną stalową - wyszło idealnie
    > Ze szlifierką bym nie ryzykował...

    Mam taką tarczę do szlifierki z jakby plastikowymi siepami.
    Rdza pod tym schodzi ale blachy pewnie 0,5mm z karoserii
    auta już nie rusza. Nią chce potraktować naloty a potem
    tarcza filcowa i pasta polerska jeśli zostaną ślady po szlifowaniu.

    --
    pzdr, j.r.

  • 6. Data: 2021-10-23 00:45:43
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Waldek napisał:

    > Taką zapyziałą patelnie Zeptera najpierw moczyłem w roztworze sody
    > spożywczej i szorowałem wełną stalową - wyszło idealnie

    Szorowanie wełną stalową bez uprzedniego moczenia w sodzie spożywczej
    powinno dać podobny efekt. Co innego soda kaustyczna (wodorotlenek
    sodowy, kret do przetykania rur, NaOH) -- ta zmydla tłuszcz, nawet
    zaschnięty i przypalony. Potem wystarczy ostra ścierka lub plastikowy
    zmywak czy szczotka.

    Jarek

    --
    Socjalizm to wielka rzecz a komunizm jeszcze większa, ale wczoraj
    wróciłem wszak z Ameryki. Pomyśl, partia i rząd wysłali mnie, abym

  • 7. Data: 2021-10-23 15:19:42
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

> [...]
    > sodowy, kret do przetykania rur, NaOH) -- ta zmydla tłuszcz, nawet
    > zaschnięty i przypalony. Potem wystarczy ostra ścierka lub plastikowy

    Na moje oko powstaje powłoka jak z oksydacji, nie wrażliwa na żadną
    chemię. Kret tego nie rusza, CIF i podobne środki do odtłuszczania
    też niewiele dają.
    Dlatego chcę to mechanicznie zedrzeć tylko
    obawiałem się czy stal nie jest lakierowana bo logo IKEA wygląda
    jakby było czymś pokryte ale może to sitodruk jakąś farbą tylko.
    Skoro nie ma powłoki to sobie poradzę tarczą do usuwania rdzy lub
    tarczą z 600 papierem a potem pastą polerską.

    --
    pzdr, j.r.

  • 8. Data: 2021-10-23 16:11:09
    Od: Grzexs <g...@w...pl>

    > Gołym okiem nie umiem stwierdzić czy nie zniszczę
    > powierzchni polerując a żonie zapalony olej się
    > nie podoba na spodzie patelni...

    Użyj takiego czegoś, jak jest przyklejone do gąbkowych zmywaków - takich
    plastikowych twardych ,,szmatek", tylko w wykonaniu przemysłowym, do
    matowienia powierzchni przed malowaniem (są znacznie twardsze). Da się
    to obciąć i przyczepić do rzepu tarczy do papieru ściernego. Wiertarka
    lub wkrętarka i jazda! Ja usuwam tym też kamień z wanny.

    --
    Grzexs

  • 9. Data: 2021-10-23 17:34:39
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    > Szorowanie wełną stalową bez uprzedniego moczenia w sodzie spożywczej
    > powinno dać podobny efekt. Co innego soda kaustyczna (wodorotlenek
    > sodowy, kret do przetykania rur, NaOH) -- ta zmydla tłuszcz

    i bardzo ładnie rozpuszcza aluminium...

    P.P.

  • 10. Data: 2021-10-23 19:25:20
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Rutkowski, Jacek napisał:

    > Na moje oko powstaje powłoka jak z oksydacji, nie wrażliwa na żadną
    > chemię. Kret tego nie rusza, CIF i podobne środki do odtłuszczania
    > też niewiele dają.

    Wielokrotnie tak robiłem, wszelkie zaschnięte tłuszcze dobrze się
    zmydlają. Dzieje to również ze starymi powłokami farby olejnej.
    To nie jest proces szybki, nie wystarczy myć w roztworze, trzeba
    namoczyć przez kilka godzin. Przy myciu patelni też mi takie płaty
    zwęglonego tłuszczu odeszły po lekkim mechanicznym potraktowaniu.

    A żeby wrócić nieco bardziej do nurtu grupy, może myjka ultadźwiękowa
    by sobie poradziła zamiast postulowanej wcześniej ostrej ścierki do
    garów.

    --
    Jarek