  • 21. Data: 2009-05-02 09:29:07
    Temat: Re: Zuzycie energii a proekologiczne nawolywania
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > jak widac - rozmawiasz z laikiem - wiec i terminologia potoczna.
    > Zle rozumiem ze jezeli miernik pokazuje mi ze np. komputer zuzywa ok. 80W
    > *pradu* :) to jestem z tego wstanie wyliczyc ile zuzywa go przez dobre (ile
    > mnie to kosztuje) znajac koszt kilowatogodziny?

    Słowem prąd z reguły zastępujemy określenie natężenie (prądu) i podaje
    się to w A albo mA (uA, ,nA, kA itp też oczywiście ;P). W jednostkach A
    (amperach) w elektryce masz określane wartości bezpieczników na przykład
    ;)... ale w rozliczeniach z zakładem energetycznym płacisz za zużytą moc
    (czynną). A moc (każdą ;) podaje się właśnie w W. Czyli urządzenie
    zużywa 1W mocy i tyle.. uwierz mi, że prądu nie zużywa, bo jeśli wpływa
    do niego 1A, to wypływa też 1A ;)... a moc jakąś traci ;)...
    Inną sprawą są jednostki energii, czyli na przykłąd kWh. Bo płacisz za
    moc zużywaną w czasie, dlatego tak naprawdę to nie płacisz za moc, ale
    za energię ;)... no ale na czas nie masz wpływu ;)... jeśli urządzenie
    bierze 100W, to w ciągu 10h zużyje 1000Wh = 1kWh :)...

    > Ok, miernik pokazuje z dokładnoscia do 1W (a wlasciwie teraz patrze ze do
    > 0,1W)

    To, że na wyświetlaczu jest 1 cyfra po przecinku określa tylko
    ROZDZIELCZOŚĆ! Wyobraź sobie że masz typową linijkę, masz kreskę co 1mm.
    Rozdzielczość pomiaru taką linijką to będzie 1mm (mniej nie zmierzysz,
    bo jak, skoro co 1mm jest kreska??!!). Ale teraz sobie wyobraź, że ktoś
    tą linijkę zrobił niedokładnie i kreski nie są w odstępie 1mm, a
    1,1mm...Wówczas odczytujesz z linijki powiedzmy 11cm, a tak naprawdę
    jest to 10cm, popełniasz błąd 1cm czyli mówiąc krótko masz dokładność
    tego pomiaru 1cm (dokładność 10%). Widzisz, że to się nijak ma do
    rozdzielczości 1mm?? :)...

    > Z jaka dokładnoscia mierzy - nie mam pojecia.
    > Poniewaz jednak w całej dyskusji chodziło mi o koszt - od razu zaznaczam,
    > ze urzadzenia pobierajace mniej niz 1W uwazam za pomijalne w dyskusji o
    > tym, co warto wylaczac.

    Z tą dokładnością pomiaru jest tak, że im bardziej odkształcony od
    sinusa przebieg prądu, tym trudniej go zmierzyć :). I niestety przy
    takich urządzeniach tanie mierniki wysiadają... Urządzeń z zasilaczami
    impulsowymi jest mnóstwo, m.in. komputery wszystkie, wiele peryferiów
    komputerowych, ładowarki do telefonów i wiele innych. Takie urządzenia
    pobierają 100 krótki impulsów prądu w każdej sekundzie. Ciężko się to
    mierzy, bo trzeba uśredniać... Dlatego ciężko oszacować prawdziwy pobór
    prądu po wskazaniu takiego miernika :(...
    Mogę jedynie powiedzieć, że ciężko mi wyobrazić sobie co by musiała
    robić ładowarka, skoro przy mocy wyjściowej rzędu 2W w stanie "jałowym"
    rozprasza 1W ;)... możesz przyjąć, że pobiera mniej ;)...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 22. Data: 2009-05-02 10:05:51
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello najs,

    Saturday, May 2, 2009, 7:52:03 AM, you wrote:

    [...]

    > bo czepiasz sie, podobnie jak oni, przecinków kropek i zdań od wielkiej
    > litery

    Siakoś nie zauważyłem, żeby się czepiał właśnie tego. Czepiłem się
    nieodróżniania prądu od mocy i dokładności od rozdzielczości.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 23. Data: 2009-05-02 10:28:08
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Konop napisał:

> [...]
    > zużywa 1W mocy i tyle.. uwierz mi, że prądu nie zużywa, bo jeśli wpływa
    > do niego 1A, to wypływa też 1A ;)... a moc jakąś traci ;)...

    Dobra dobra. Urządzenie mocy też nie zużywa, bo jak wpływa do niego 1W
    mocy (w postaci prądu właśnie), to wypływa też 1W w postaci ciepła.
    O "zużyciu energii", to już wogóle nie ma co pisać -- dziatwę w szkole
    uczy się o prawie zachowania energii, więc nawet przykładu nie muszę
    podawać.

    "Prąd elektryczny", to *przede wszystkim* nazwa zjawiska fizycznego.
    Używanego na przykład do zasilania urządzeń elektrycznych (a jak się
    go użyje, to się on jako zjawisko zużyje). "Prąd" jako synonim dla
    dla natężenia prądu jest tak samo dobry jak dla określenia procesu
    wykorzystywania energii elektrycznej. Używa się jednego i drugiego.

> [...]
    > mierzy, bo trzeba uśredniać... Dlatego ciężko oszacować prawdziwy pobór
    > prądu po wskazaniu takiego miernika :(...

    O, tu na przykład w ostatnim zdaniu widać przykład użycia.

    --
    Jarek

  • 24. Data: 2009-05-02 10:41:26
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "pawelj" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Podam ci wyliczenia mojego domu jeżeli chodzi o niepotrzebne zużycie
    > energii.-czyli w stanie czuwania
    >
    > drukarka 6W
    > zestaw komp. (komputer celeron 533+monitor crt 17''+głośniki) - 17W
    > zestaw komp (komuter amd 1800+monitor lcd 19''+głośniki) - 14W.
    > Switche, routery, modemy - 13W

    Gdy byłem dzieckiem przed każdym wyjazdem na wakacje rodzice (dla
    bezpieczeństwa) zakręcali wodę, gaz i wyłączali prąd. Może dlatego mam
    przekonanie, że każde urządzenie włączone do sieci (nawet w trybie czuwania)
    może w (nadzwyczaj) niesprzyjających okolicznościach stać się źródłem pożaru
    dlatego organizując sobie w domu (z 10 lat temu) stanowisko komputerowe
    przede wszystkim przykręciłem do biurka (od wewnątrz na wysokości kolan)
    listwę z wyłącznikiem. Nawet jak się zapomni wyłączyć to zazwyczaj na
    krótko, bo mrugające LEDy routera zauważa się mimowolnie. Gdy do zestawu
    dokładałem skaner (bez wyłącznika) to włączyłem go przez dodatkowy kabel z
    wyłącznikiem bo używa się go sporadycznie to po co ma się świecić przy
    każdym użyciu komputera.
    A w pracy (zarówno w poprzednim, wynajmowanym pomieszczeniu jak i obecnym,
    własnym) zainstalowaliśmy główny wyłącznik i zawsze go wyłączamy.
    Czy te działania są irracjonalne ? Być może, ale u nas na osiedlu jedno
    mieszkanie poszło z dymem, bo właściciele zapragnęli podczas swojej
    nieobecności nagrać jakiś program TV (niezła cena za nagranie), a zdarzyło
    mi się też szybko wyłączać jednego PC-ta, gdy zaczął mocno śmierdzieć i
    trochę dymić (najdziwniejsze, że potem jeszcze z pół roku działał
    normalnie).

    P.G.

  • 25. Data: 2009-05-02 10:53:17
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 2 May 2009 12:41:26 +0200, Piotr Gałka wrote:
    >Gdy byłem dzieckiem przed każdym wyjazdem na wakacje rodzice (dla
    >bezpieczeństwa) zakręcali wodę, gaz i wyłączali prąd. Może dlatego mam

    I dobrze robili - ostatnio mi pekl wezyk miedzy sciana a spluczka w
    toalecie. Oplot metalowy chyba woda strawila, plastik nie wytrzymal.

    Dobrze ze w domu bylem. Choc jak ktos ma pecha to mu i zawor glowny
    peknie :-)

> [...]
    >dlatego organizując sobie w domu (z 10 lat temu) stanowisko komputerowe

    Musze przyznac ze ten sprzet dobrze zrobiony i od czasow Rubinow nie
    slychac o zaplonie. Choc ryzyko oczywiscie jest.

    >A w pracy (zarówno w poprzednim, wynajmowanym pomieszczeniu jak i obecnym,
    >własnym) zainstalowaliśmy główny wyłącznik i zawsze go wyłączamy.

    A mnie sie tam w pewnym momencie przestalo chciec wylaczac komputer.
    Tyle roznych programow otwartych - za dlugo zamykac, za dlugo
    otwierac.

    ALe w kwestii oszczedzania to jest jeszcze jedna sprawa - bedziesz
    wyciagal ladowarke zeby oszczedzic cwierc wata, zuzyjesz listwe za
    40zl :-)

    Wlasnie trafilem na listwe z osobnymi wylacznikami ..

    J.

  • 26. Data: 2009-05-02 13:04:45
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail n...@w...pl napisał(a) w poprzednim odcinku co następuje:

    > w BIEDRONCE są po 6gr :)

    po 7!
    Ale sa fajne - rewelacyjnie sprawdzaja sie jako torby na smieci.

    "Nowa Kobieta chce być taka sama, jak Dawny Mężczyzna.
    A może nawet jeszcze gorsza." Benjamin Hoff

  • 27. Data: 2009-05-02 13:08:41
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik RoMan Mandziejewicz r...@p...pl ...

    > Siakoś nie zauważyłem, żeby się czepiał właśnie tego. Czepiłem się
    > nieodróżniania prądu od mocy i dokładności od rozdzielczości.

    to nie wazne czego, moim zdaniem wazne jest to, ze dokładnie wiedziales o
    co pytam, a jednak zamiast udzielic odpowiedzi, lub nie odzywac sie wcale
    postanowiłes potrolowac. Taka jest moja opinia. Bez urazy. :)

  • 28. Data: 2009-05-02 13:08:41
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail j...@p...onet.pl napisał(a) w poprzednim odcinku
    co następuje:

    > Wlasnie trafilem na listwe z osobnymi wylacznikami ..

    i pewnie kosztuje 2x tyle co bez tych wylaczników :)

    "Jesteś tak dumny ze swej inteligencji jak skazaniec, dumny,
    że jego więzienna cela jest taka obszerna." Anthony de Mello SJ

  • 29. Data: 2009-05-02 13:08:42
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail k...@g...pl napisał(a) w poprzednim odcinku co
    następuje:

> [...]
    > za moc, ale za energię ;)... no ale na czas nie masz wpływu ;)...
    > jeśli urządzenie bierze 100W, to w ciągu 10h zużyje 1000Wh = 1kWh

    Dzieki za wyjasnienie.
    Znaczy - dokładnie tak to dotychczas rozumiałem, niemniej jeszcze raz
    powtarzam - pytajac o koszt pewne sprawy wydawały mi sie jasne i nie dajace
    pola do interpretacji - nie mnie dochodzic, czy jak ktos na pececie spyta o
    kosci pamieci to tez powinno sie go pytac, czy ma na mysli pamiec swojego
    pieska, skoro kazdy wie o co chodzi.

    > To, że na wyświetlaczu jest 1 cyfra po przecinku określa tylko
    > ROZDZIELCZOŚĆ! [...]

    wszystko jasne.

> [...]
    > robić ładowarka, skoro przy mocy wyjściowej rzędu 2W w stanie
    > "jałowym" rozprasza 1W ;)... możesz przyjąć, że pobiera mniej ;)...

    Rozumiem.
    Pytanie jaki to moze byc bład. Bo czy to jest 0,1W czy 0,4W to mnie akurat
    w omawianym problemie srednio interesuje.
    Ale np. jezeli miernik pokazuje mi ze komputer zuzywa srednio 80-90W to juz
    bład moglby byc wiekszy. Jaki?

    Jakiś czas temu pisałem, że przydałoby się stworzyć pl.rec.gry.rpg.towarzyskie
    Raczej pl.rec.gry.wstepne :-O

  • 30. Data: 2009-05-02 13:27:19
    Od: GLaF <g...@n...takiego.numeru.pl>

    Dnia Sat, 2 May 2009 13:08:42 +0000 (UTC), Budzik napisał(a):

    > czy jak ktos na pececie spyta o
    > kosci pamieci to tez powinno sie go pytac, czy ma na mysli pamiec swojego
    > pieska, skoro kazdy wie o co chodzi.

    Możesz przeszukać archiwum, przekonasz się, że jak ktoś spyta o kości, a
    będzie chodziło o moduły, to prawie zawsze ktoś zwraca na to uwagę.

    --
    GLaF