  • Data: 2013-01-04 18:28:46
    Temat: Re: [OT] Zestaw majsterkowicza z PRLu
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 2013-01-04 00:35, Jarek P. wrote:
    > Miałem zestaw 3 i do dziś pamiętam rozczarowanie,
    > kiedy okazało się, że sugerowane przez autorów instrukcji rozklepanie
    > kołków montażowych po ich przewleczeniu przez płytkę jest niewykonalne
    > (płytka natychmiast pękała). Dodatkowo elementy (zwłaszcza rezystory)
    > zapakowane do zestawu też potrafiły odbiegać od tego
    > , co w spisie, np w moim zestawie zamiast jakiejś wartości były
    > wrzucone metalizowane oporniki 1% o wartości... zbliżonej :)

    Prawdopodobnie nigdy tego sami nie poskładali, powszechne było np.
    wymienianie tranzystorów w ładnych obudowach jak BC107 na plastikowe
    tranzystory z 3 nogami ze stali których nie posób ani lutować ani nawet
    wsadzić do dziur bo rozstaw inny (mam kilkanascie jeszcze takich
    tranzystorów ZSRR w charakterystycznym pomarańczowym kolorze, do dzisiaj
    nie wiem jak się je lutuje - może spawa ?). Często spotykalo się też
    rezystory z nieczytelnymi oznaczeniami, gdzie wszystkie paski zlewaly
    się w jedną brudną plamę. A i oznaczenia elementów za pomocą kolorowych
    kropek byly ciekawe, bo czasem błędne :) Ale człek kochał te zestawy, bo
    nic innego nie było na rynku.

    > Moim wielkim marzeniem był zestaw piąty, niestety niedobrzy rodzice nie chcieli mi
    go kuuupić :-((((

    Wielki plus za wreszcie wytrawioną płytkę, wielki minus za to że NIKT
    nie wpadł jak należy bezstratnie łączyć przez co po pierwszym
    rozlutowaniu miałeś w rękach kawałki ścieżek. Pomysł przedni, ale wyszło
    jak zwykle. Cały PRL :( W dodatku były dwie wersje, jedna pocynowana a
    druga z goła miedzią. Nie wiem ile miedzi było w tej miedzi, ale cyna
    nie łapała nawet po minucie grzania kąpiąc się w kalafonii.

    Mam na strychu kompletna walizkę MEZ-Elektronik i tam przynajmniej
    pomyśleli jak bezstratnie łączyć druty żeby nie było do wyrzucenia po
    pierwszym doświadczeniu. Strasznie mi takiego zestawu brakowało, tylko
    cyfrowego.