  • Data: 2012-12-31 01:48:40
    Temat: Re: [OT] Zestaw majsterkowicza z PRLu
    Od: __Maciek <i...@c...org> szukaj wiadomości tego autora

    Sun, 30 Dec 2012 22:37:23 +0100 Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
    napisał:

    >a) zestaw mechaniczny

    Miałem! ... wrrrróć! MAM! :-)

    >b) na pewno w zestawi była zabawkowa tarcza do cięcia drewna za pomocą
    >której można było zbudować piłę do cięcia drewna w postaci
    >plastikowo-metalowej skrzynki.

    Oczywiście, sztandarowy model który budowało się z tego zestawu :-)
    Do dziś mam tę skrzynkę skręconą, zresztą służyła ona i jako baza do
    innych konstrukcji. Co prawda piła drewna ciąć nie chciała ze względu
    na słabiutki silniczek i tępą tarczę (bezpieczeństwo), ale dziecko
    zawsze znajdzie coś co się da pociąć :-)

    >c) silnik(i) (żeby nie było całkiem OT)

    Jeden silnik, ten H32xx-cośtam, za to na podstawie (dzięki której
    mocowało się go do konstrukcji tak jak zwykły silnik na łapach) i z
    grubszą niż normalnie ośką.

    >d) pręty o różnych długościach

    Były, służyły głównie jako wały.

    >e) *masa* elementów których nie pamiętam, głównie elementy mechaniczne i
    >konstrukcyjne

    Były m.in.:
    - Hak (żeby np. dźwig zbudować).
    - Korbka
    - Krzywka
    - Krzyż maltański
    - Tulejki blokowane śrubami bez łba - stosowane np. po to żeby wał nie
    wyleciał z obudowy na bok
    - Płaskowniki perforowane
    - Chyba kątowniki albo takie kostki z gwintem z każdej strony (do
    połączeń w rogach) albo i to i to.
    - Narzędzia - śrubokręt i chyba 2 klucze płaskie
    - Kilka elementów większych gabarytów, np. coś w rodzaju kawałka
    dużego ceownika z duralu, który też mógł służyć jako podstawa do
    czegoś.

    W zestawie występowały śruby/nakrętki/gwinty/podkładki M3 i M4.
    Większość rzeczy skręcało się na M4. M3 były do blokowania tulei i kół
    zębatych na wałach i gnieniegdzie w konstrukcji - m.in. do
    przykręcenia plastikowych części wspomnianej skrzynki były właśnie
    wkręty M3 z łbami stożkowymi.

    >g) przeniesienie napedu to chyba głównie gumki

    Były i koła zębate

    >h) skręcane srubami i chyba kwadratowymi nakrętkami

    Kwadratowe były do kół zębatych, jako że te nie miały własnych gwintów
    (były plastikowe) - wkładało się z boku taką nakrętkę i wkręcało
    poprzez piastę koła śrubkę bez łba.

    >i) dostępna w składniach harcerskich, chyba pierwsza połowa lat 80

    Ja dostałem w prezencie ok. '88, czyli jak miałem ok. 6 lat :-)

    >j) coś mi mówi że produkcji PL, ale nie wykluczam ZSRR.

    Instrukcja była po polsku, ale to oczywiście o niczym nie świadczy,
    chociaż raczej obstawiam że to polski produkt.

    >k) charakterystyczne mocowanie kół do pretów poprzez śrube w kołnieżu

    Ano.

    >Niestety mgliste wspomnienia i jedyne co pamiętam to fakt że jako jedną
    >z rzeczy dało się zrobić zabawkową piłe tarczową w skrzynce zrobionej z
    >plastikowych i metalowych boków.

    J.w.

    >Czy ktoś przypomina sobie tą zabawkę-zestaw, w szczególności chodzi o
    >nazwę, może jakieś zdjęcia.

    Mam ale u babci, jak będę miał czas i znajdę go (wala się w częściach)
    to mogę porobić fotki.

    Miałem też zestaw elektryczny gdzie były żarówki, przełączniki itp,
    łączone wtyczkami bananowymi. Był też dzwonek, rezystor który służył
    jako grzejnik, podstawa na 2 baterie 3R12. Możliwe że uda mi się
    znaleźć instrukcję od niego, bo ją nie tak dawno miałem w ręku.

    Moje ulubione zabawki :-)
    Ech... fajne czasy mi przypomniałeś...