  • 31. Data: 2020-11-17 14:27:56
    Temat: Re: [OT] Sprzęt komputerowy i wylatujące bezpieczniki
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Pewne biuro. Standardowe stanowiska komputerowe, komputer ~200W (tak,
    > tyle ciągnie, zasilacze ~400W), dwa monitory (lcd), drukarka. Kilka
    > sztuk takich stanowisk. Każde podpięte pod 1 listwę zasilajacą z
    > wyłącznikiem.
    >
    > Raz na tydzień, włączenie zasilania na takiej listwie powoduje wywalenie
    > bezpiecznika 16A w skrzynce. Raz na miesiąc wyskakuje bezpiecznik 20A na
    > piętro, a 16A nie. Zgaduję, że udar prądowy jest bardzo wysoki ale
    > bardzo krótki.

    .....nie wyłączać listew? Nie wiem czy dobrze zrozumiałem. Włączenie
    jednej listwy do której przypięte jest jedno stanowisko powoduje taki efekt?

    Po cholerę w ogóle wyłączają listwy - niezdrowo dla ups jeśli jest.

  • 32. Data: 2020-11-17 15:33:45
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 17/11/2020 14:27, sirapacz wrote:
    > .....nie wyłączać listew?

    Dokładnie to zasugerowałem *tymczasowo*.

    > jednej listwy do której przypięte jest jedno stanowisko powoduje taki
    > efekt?

    Tak. W listwie komputer i jeden lub dwa monitory + drukarka. Każda
    listwa do gniazdka w ścianie.

    > Po cholerę w ogóle wyłączają listwy - niezdrowo dla ups jeśli jest.

    Z drugiej strony co upsowi zależy czy coś prąd pobiera czy nie,
    szczególnie offline? UPSa nie mają i chyba nie ma on sensu, katastrofy
    typu zaniki zasilania na tym obwodzie, jak już, trafiaja się o 8 rano,
    żeby ostatnio prąd w budynku zanikał to nie pamietają. Jak rozwiaża
    problem bezpieczników to UPS będzie zupełnie niepotrzebny.

  • 33. Data: 2020-11-17 16:55:46
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 17 Nov 2020 12:24:56 +0100, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
    > wchodząca w kabel), pierwszy wylatuje 25A. Zmieniłem ten 25A na
    > innej
    > firmy, podejrzewajac że felerny, ale nie. Przypuszczalnie solidne
    > zwarcia są bardziej skomplikowane niż wynikało by to z protej
    > matematyki.
    > Selektywność.
    > Tak, piękna teoria.

    Dlaczego uważasz, że dI/dt powinno być inne w obwodach tych obu
    wyłączników (tej samej klasy B) połączonych szeregowo? Zastosowana
    selektywność prądowa (25->16) ma niewiele wspólnego z szybkością
    wyłączenia

    --
    Marek

  • 34. Data: 2020-11-17 17:06:48
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 17/11/2020 16:55, Marek wrote:
    > Dlaczego uważasz, że dI/dt

    Nic takiego nie uważam.

    > powinno być inne w obwodach tych obu
    > wyłączników (tej samej klasy B) połączonych szeregowo?

    Bo nie jest (praktycznie, nie akademicko). Ale konstrukcja mechaniczna
    jest inna i może mieć to zasadniczy wpływ.

    Co innego dyskutować jak prąd skoczy z 15 na 17A a co innego jak skoczy
    z zera do 10kA. Całe to następstwo wyłączników można sobie wsadzić, nie
    działa dla zwarć metalicznych, zapewne masa innych detali ma wtedy
    znaczenie.

    > selektywność prądowa (25->16) ma niewiele wspólnego z szybkością wyłączenia

    Co pewnie jest powodem wywalania się czasami wyłącznika o większym
    prądzie. U mnie, w biurze i w kilku innych miejscach gdzie miałem okazje
    na własne oczy zobaczyć jak selektywne sa S-ki w przypadku przesadnie
    uporządowanego ruchu elektronów.

  • 35. Data: 2020-11-17 17:19:32
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    W dniu 2020-11-17 o 15:33, heby pisze:

    > Dokładnie to zasugerowałem *tymczasowo*.

    to zasugeruj jako rozwiązanie finalne:)

    > Tak. W listwie komputer i jeden lub dwa monitory + drukarka. Każda
    > listwa do gniazdka w ścianie.

    no nie ma opcji by akie stanowisko tak szarpało... a weź odepnij
    drukarkę od zasilania i zobacz czy wtedy będzie wywalać?
    Coś tam więcej musi na stałe być na tym samym bezpieczniku co dużo żre.

    > Z drugiej strony co upsowi zależy czy coś prąd pobiera czy nie,
    > szczególnie offline? UPSa nie mają i chyba nie ma on sensu, katastrofy
    UPS musi mieć dostęp do zasilania by w momencie jak wróci prąd po zaniku
    (zwłaszcza dłuższym) móc jak najszybciej naładować akumulator

    > typu zaniki zasilania na tym obwodzie, jak już, trafiaja się o 8 rano,
    > żeby ostatnio prąd w budynku zanikał to nie pamietają. Jak rozwiaża
    > problem bezpieczników to UPS będzie zupełnie niepotrzebny.

    Nie znasz dnia ani godziny:) Poza tym tu UPS pełniłby rolę tego
    nieszczęsnego bufora pomiędzy gniazdkiem a listwą.

    Ale serio.... wytłumacz im, że wyłaczanie listwy na noc ma taki sam sens
    jak chowanie sztućców do szuflady podczas burzy:]

  • 36. Data: 2020-11-17 17:41:43
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 17/11/2020 17:19, sirapacz wrote:
    > to zasugeruj jako rozwiązanie finalne:)

    Nie przejdzie. Ekologia.

    > no nie ma opcji by akie stanowisko tak szarpało... a weź odepnij
    > drukarkę od zasilania i zobacz czy wtedy będzie wywalać?

    Nie jestem pracownikiem tego biura ktoś grzecznościowo zapytał mnie o
    taki problem. Właściciel może nie ogarnia fizyki kwantowej, ale wie co
    mówi i jak jest podłaczone, to człowiek z pojęciem technicznym powyżej
    średniej.

    > Coś tam więcej musi na stałe być na tym samym bezpieczniku co dużo żre.

    Nie, nic nie ma.

    Mam w domu komputer z zasilaczem 600W. Był przez jakiś czas wpięty przez
    S-kę 10A i też potrafiła kłapnąć. Na samym zasilaczu komputerowym, bez
    monitora czy drukarki. Wiem więc że nie wyssali tego z palca.

    > Nie znasz dnia ani godziny:) Poza tym tu UPS pełniłby rolę tego
    > nieszczęsnego bufora pomiędzy gniazdkiem a listwą.

    90% popularnych UPSów ma przekaźnik i całe to buforowanie to tlenek na
    stykach.

    > Ale serio.... wytłumacz im, że wyłaczanie listwy na noc ma taki sam sens
    > jak chowanie sztućców do szuflady podczas burzy:]

    Inna sprawa że mój komputer zasysa non-stop koło 5W mocy. Ze standby
    monitora i drukarki robi się koło 8W. A 8W to już widać w rachunku. Razy
    kilka stanowisk to jest kilka darmowych kebabów w miesiącu albo 1% na
    zubożałych polityków. Troche szk.... a nie, akurat nie.

    No i ME sobie pracuje w tle i komunikuje się z kosmitami czy innymi
    chińczykami...

    Ogólnie rózne można mieć powoy wypinania zasilania.

    A w domu wypinam głównie dlatego że jakiś imbecyl wpadł na to aby moją
    maszynę 600W odpalać w środku nocy w celu korygowania kalendarza
    eskimosów "poza godzinami pracy". Bo to ważne.

  • 37. Data: 2020-11-17 19:15:14
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 17.11.2020 o 15:33, heby pisze:

    > Dokładnie to zasugerowałem *tymczasowo*.

    > Tak. W listwie komputer i jeden lub dwa monitory + drukarka. Każda
    > listwa do gniazdka w ścianie.

    Dać listwę z gniazdkami włączanymi pojedynczo.

    Albo układ miękkiego startu przed listwą - jeśli zasilaczom komputerowym
    taki układ nie przeszkadza, bo nie sprawdzałem. :)

    MJ

  • 38. Data: 2020-11-17 19:39:48
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 17/11/2020 19:15, Michal Jankowski wrote:
    > Dać listwę z gniazdkami włączanymi pojedynczo.

    Mam podejrzenie że zasilacze w monitorach nie są winne. Winny jest
    pewnie zasilacz w komputerze. To dlatego, że mój komputer potrafił
    uruchmić bezpiecznik 10A typu B. Bez monitora.

    > Albo układ miękkiego startu przed listwą - jeśli zasilaczom komputerowym
    > taki układ nie przeszkadza, bo nie sprawdzałem. :)

    Wiem. Ale gdzie są takie z atestem, znaczkiem CE, w ładnej obudowie i
    poświęcone?

    PS. Miałem kiedyś "pracownię" gdzie było około 25 komputerów z
    monitorami Trinitron, oczywiscie z rozmagnesowaniem. Brzękniecie
    ciągneło kolosalny prąd a mino to nie wywalało bezpieczników jak nagle
    załaczyliśmy wszystko. Nic dziwnego, producent, być może nieświadomie,
    wmonotował randomizację i brzędkały opóźnione różnie przez kilka sekund
    od powrotu AC. A tu jeden, mały komputer wywala bezpiecznik :/ I żeby to
    jedne egzemplarz. Nie, kilka identycznych.

  • 39. Data: 2020-11-17 20:00:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "heby" napisał w wiadomości grup

> [...]

    >monitorami Trinitron, oczywiscie z rozmagnesowaniem. Brzękniecie
    >ciągneło kolosalny prąd a mino to nie wywalało bezpieczników jak

    Moze dlatego, ze ten prad nie byl jednak az tak kolosalny.
    Cewka to nie to samo, co rozladowany kondensator.
    I takie np 2A, czy nawet 10A bezpiecznika nie ruszy .. choc razy 25 to
    juz jest cos, ale tu sie zaczyna kwestia czulosci czesci
    elektromagnetycznej.

    >Nic dziwnego, producent, być może nieświadomie, wmonotował
    >randomizację i brzędkały opóźnione różnie przez kilka sekund od
    >powrotu AC.

    Ciekawe, to jakies nowe podejscie ... mikroprocesor sterowal
    wlaczaniem ?

    >A tu jeden, mały komputer wywala bezpiecznik :/ I żeby to jedne
    >egzemplarz. Nie, kilka identycznych.

    Zastanowilo mnie to, ze "tylko po nocy". Elektrolit w zasilaczu
    powinien sie rozladowac w ulamku sekundy.
    No i w dzisiejszych czasach ... czy PFC nie powinno ograniczyc pradu
    przy wlaczeniu ?

    A drukarki jakie ?
    Moze laserowki wlaczaja grzalke fusera na poczatku ?

    No bo chyba nie monitory CRT ?

    J.

  • 40. Data: 2020-11-17 20:21:24
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 17.11.2020 o 19:39, heby pisze:

    > Wiem. Ale gdzie są takie z atestem, znaczkiem CE, w ładnej obudowie i
    > poświęcone?

    Eskalujesz.

    Taki niedobry?

    https://allegro.pl/oferta/soft-miekki-start-uklad-mi