  • 41. Data: 2020-11-17 20:34:47
    Temat: Re: [OT] Sprzęt komputerowy i wylatujące bezpieczniki
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 17/11/2020 20:00, J.F. wrote:
    > Ciekawe, to jakies nowe podejscie ... mikroprocesor sterowal wlaczaniem ?

    Albo kiepska tolerancja elementów RC ;)

    > Zastanowilo mnie to, ze "tylko po nocy". Elektrolit w zasilaczu powinien
    > sie rozladowac w ulamku sekundy.
    > No i w dzisiejszych czasach ... czy PFC nie powinno ograniczyc pradu
    > przy wlaczeniu ?

    Nie wiem jakie zasilacze są w środku.

    > A drukarki jakie ?
    > Moze laserowki wlaczaja grzalke fusera na poczatku ?

    Nie znam takiej. Zazwyczja cośtam sobie pomruczy zanim odpali cokolwiek
    związanego z ciepłem.

    > No bo chyba nie monitory CRT ?

    Nie.

  • 42. Data: 2020-11-17 20:36:23
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 17/11/2020 20:21, Michal Jankowski wrote:
    > Eskalujesz.

    Eskalować będzie ktoś z uprawnieniami ;)

    > Taki niedobry?
    > https://allegro.pl/oferta/soft-miekki-start-uklad-mi
    ekkiego-startu-do-3000w-9911010934

    Pewnie dobry, choć wolałbym zobaczyć co jest w środku.

    Znalazłem też podobne, tańsze.

  • 43. Data: 2020-11-17 20:39:47
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 17.11.2020 o 17:41, heby pisze:

    > Inna sprawa że mój komputer zasysa non-stop koło 5W mocy. Ze standby
    > monitora i drukarki robi się koło 8W. A 8W to już widać w rachunku. Razy
    > kilka stanowisk to jest kilka darmowych kebabów w miesiącu albo 1% na
    > zubożałych polityków. Troche szk.... a nie, akurat nie.

    Średnia cena prądu obecnie (tzn. według danych z dnia 20 maja 2020 roku)
    wynosi 0,617 zł/kWh.

    Żeby te 8W wyrobiło 1kWh potrzeba 125h. Licząc że 16 godzin dziennie żre
    te 8W, to w miesiącu wypada 480h co daje 3,5kWh razy 60gr to ~ 2zł/mies

    Kebeb kosztuje 16zł czyli potrzeba 8 kompów na jednego kebaba przez
    miesiąc :]

    ...no musiałem :)
    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 44. Data: 2020-11-17 20:48:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "heby" napisał w wiadomości grup
    On 17/11/2020 20:00, J.F. wrote:

    >Albo kiepska tolerancja elementów RC ;)

    Wczesniej stosowano "pozystor". Start natychmiastowy.

    PFC obowiazkowe od wielu lat ...

    J.

  • 45. Data: 2020-11-17 20:54:28
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 17/11/2020 20:39, LordBluzg(R) wrote:
    > Kebeb kosztuje 16zł czyli potrzeba 8 kompów na jednego kebaba przez
    > miesiąc :]
    > ...no musiałem :)

    No wiem, ale wyjaśnij to kobitkom od ekologii...

  • 46. Data: 2020-11-17 20:58:30
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 17/11/2020 20:48, J.F. wrote:
    > Wczesniej stosowano "pozystor". Start natychmiastowy.

    Owszem, ale co najmniej dwa (inne) monitory które miałem miały
    sterowanie z wyraźnym opóźnieniem i było realizowane przez obwód RC oraz
    z przycisku. To gdzieś okolice 2002 roku jak pamiętam, kiedy je
    naprawiałem. I brzeknięcie nie było od razu tylko po jakiejś sekundzie
    od właczenia zasilania. Wiec pewnie były i takie. Czy te Trinitrony
    miały taki obwód nie pamiętam, ale brzedękały niesynchronicznie.

    > PFC obowiazkowe od wielu lat ...

    Podobnie jak znaczek CE na chińskich urządzeniach...

  • 47. Data: 2020-11-17 21:10:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "heby" napisał w wiadomości grup

    >No wiem, ale wyjaśnij to kobitkom od ekologii...

    2zl miesiecznie, ale jednak 24zl rocznie.
    IMO - mozna lepiej wykorzystac 24 zl - chocby na kebaba :-)

    No dobra - to tylko 24 zl, u mnie w mieszkaniu jak "nic nie jest
    wlaczone" to jakies 40-50W znika.
    I to juz mnie troche denerwuje ...

    J.

    P.S. Moze i mozna lepiej wykorzystac 24 zl, ale pstrykac w listwe mi
    sie nie chce :-P

  • 48. Data: 2020-11-17 21:21:35
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 17.11.2020 o 20:54, heby pisze:

    > No wiem, ale wyjaśnij to kobitkom od ekologii...

    Z nimi nie gadam :) Natomiast wyliczyłem sobie i rzeczywiście
    wpierdalają lampki w domu i przekonałem kobietę, że jedna lampka typu
    "pod okapem" jako latarnia do oświetlania drogi do kibla to koszt
    2zł/mies a się nie wypierdolę o Lego na podłodze.

    Potem poszło o moment "startu" i kupno nowej lampki, która wytrzymuje ~
    300 włączeń. Następnie wyliczałem ile kasy poszło na nowe lampki w
    miejsce spalonych z powodu "startu". Efekt taki, że po zmodyfikowaniu na
    LEDy/inne oswietlenia domowego, płacę 10zł do rachunku więcej
    (oszczędzając na wymianie 100zł/rok/dom)...co wynikło z tego, że rocznie
    jestem uboższy o kilka złotych (cały dom) ale w nocy mam jasno w
    miejscach newralgicznych bez potrzeby zapalania światła, bo świeci kiedy
    jest ciemno, ewentualnie na czujkę :]...i raz na zawsze pozbyłem się
    okrzyku: ZGAŚ ŚWIATŁO! :)

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 49. Data: 2020-11-17 21:26:50
    Od: yabba <...@...pl>

    W dniu 17-11-2020 o 08:36, heby pisze:
> [...]
    > bardzo krótki.
    >
    > Dzieje się to:
    > a) bez znacznia czy odpalany jako pierwszy czy jako ostatni
    > b) bez znaczenia które stanowisko
    > c) tylko raz "po nocy", w ciągu normalnej pracy można sobie pstrykać do
    > woli.
    >
    > Właściciel:
    > 1) nie chce nic zmieniać w sprzęcie
    > 2) nie może nic zmieniać w instalacji elektrycznej biura
    >
    > No i klops. Są jakieś listwy ograniczające udary prądowe? Tyle mi
    > przychodzi do głowy jeśli chodzi o taniość...

    Normalny objaw przy nagłym podłączaniu kilku dużych zasilaczy impulsowych.
    Najprościej to wymienić listwy z jednym włącznikiem na takie z dwoma
    sekcjami gniazdek włączanymi dwoma włącznikami. Jedna sekcja komputer i
    jeden monitor, druga sekcja drugi monitor i drukarka.
    Albo droższe listwy z gniazdem master - slave. Pobór prądu z gniazda
    master (np. komputer) powoduje włączenie zasilania do gniazd slave.

    yabba

  • 50. Data: 2020-11-17 21:29:37
    Od: yabba <...@...pl>

    W dniu 17-11-2020 o 12:05, Piotrek pisze:

    > "Raz na miesiąc wyskakuje bezpiecznik 20A na piętro, a 16A nie"
    >
    > Ta instalacja to chyba tylko z daleka widziała elektryka ...
    > I raczej od tego bym zaczął. Ale "nie mój cyrk, nie moje małpy" ...
    >
    > Hint: selektywność zabezpieczeń.
    >
    > Piotrek

    Zabezpieczenia B16A i B20A mogą mieć charakterystyki "zachodzące" na
    siebie i nie stanowią dla siebie żadnej selektywności.

    Hint: wymagania techniczne na zabezpieczenia o charakterystyce B.

    yabba