    From: heby <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: [OT] Re: Pytanie NTG niestety - Notebook wielosystemowy.
    Date: Tue, 30 Mar 2021 17:28:17 +0200
    <s3vak4$s1p$1@dont-email.me>
    <a...@n...neostrada.pl>

    On 30/03/2021 16:57, Marek wrote:
    > Argument nic nie wnoszący merytorycznie, bo sztuka w tym żeby uruchamiać
    > bezpiecznie.

    Monolityczny kernel nie będzie nigdy w stanie uruchamiać bezpiecznie
    *obcych*, binarnych sterowników.

    A obce, binarne sterowniki będą wystepować tak długo, jak firmom
    produkującym sprzęt będzie wstyd ujawnić jakie bugi w hardware musieli
    łatać w software i ile patentów naruszyli.

    > Ale właściwe czego się obawiasz?

    Że sterownik A posiada podatnośc, która po exploicie pozwoli na
    sięgnięcie do danych w częsci B.

    > Przypadkowych bugów czy celowych
    > penetracji zasobów?

    Obu.

    > Brak zaufania w tym drugim przypadku  rozwiązuje
    > podpisywanie modułów (w monolitycznym jądrze).

    Podpisywanie nie powoduje że znikają exploitowalne dziury czy zwykłe bugi.

    > Jeśli natomiast pijesz do ogólnej idei separacji procesów-driverów w
    > mikrojądrach to wydaje mi się, że tak lekceważący przez Ciebie problem
    > wydajnościowy jednak może być na rzeczy.

    Ja go nie lekceważę. Ja go olewam w *moim* przypadku.

    Ponadto, od czasu kiedy narzekano na mikrojądra, technologia context
    switch w procesorach zmieniła się. Coś gdzieś niedawno czytałem że to
    już nie jest istotny problem.

    > Argument, że na desktopie to jedynie Excel używany więc problem z
    > wydajnością nie będzie zauważalny jest dość ryzykowny. Myślę, że
    > zastowanie PC (i tego samego OS w domu, biurze i na serwerze) wychodzi
    > jednak grubo poza Excelem czy Wordem.

    W jakimś procencie tak. Ale mysle że w niewielkim. Sprawdź reklamy
    laptpów. Nie jest istotne ila mają MIPSów. Znacznie ma jaką mają
    baterie, przekątną czy ilość dziur. Procesor? No chyba że jesteś
    youtuberem, ale nawt wtedy znaczenie ma karta graficzna, a najważniejsze
    żeby to było Apple bo wtedy wiadomo, że lepsze.

    Jakieś 10 lat temu dobliśmy do miejsca gdzie co być nie kupił za laptop
    - wystarczy do wszystkiego, dla suwerena. Jestes profesjonalistą od
    obliczania rat w Excelu? Tez się nada.

    Jesteś w 1 promilu ludzi któzy wiedzą po co im te gigaherce? Kupisz
    szybszy o 5% i to załatwi problem. To nie 1 promil ma być zadowolony,
    tylko suweren.