  • 21. Data: 2011-02-18 16:45:09
    Temat: Re: [OT] Re: Komputer zwyciezca. Programowany w Prologu
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Fri, 18 Feb 2011 14:48:16 +0100, "Grzegorz Niemirowski"
    <g...@p...onet.pl> wrote:

    >LOL, odpowiedź na poziomie.

    Niestety, tez idziesz do KF

    A.L.

  • 22. Data: 2011-02-18 16:55:52
    Od: MoonWolf <m...@p...com>

    Wit Jakuczun denied rebel lies:

    > To źle wiesz.

    Tak mi w <s...@s...mimuw.edu.pl>
    zasugerowano. Ale spierał się nie będę, bo mało mnie to obchodzi.
    EOT

    --
    MoonWolf
    One step from lashing out at you...

  • 23. Data: 2011-02-18 18:11:04
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-02-17 16:58, A.L. wrote:
    > Okazuje sie ze "inteligentna" czesc programu byla napisana w Prologu

    Swoją drogą czy fakt użycia Prologu związany jest z tym że mieli już
    duże częsci napisane i przetestowane wcześniej, narastające przez lata?
    Ciekawi mnie uzsadnienie inne niż "bo jest najlepszy do wnioskowania AI
    i już".

  • 24. Data: 2011-02-18 18:43:05
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On 17 Lut, 16:58, A.L. <l...@a...com> wrote:
    > To wydarzenie nei przynioslo tyle sensacji co turniej szachosy meidzy
    > komputerem i zlowiekiem, ale tez nei przeszko pzrez media
    > neizauwazone: komputer wygral z czlowiekiem w teleturnieju zwanum
    > Jeopardy.
    >
    > Okazuje sie ze "inteligentna" czesc programu byla napisana w Prologu

    Hmmm ale to chyba jakos ulatwiono komputerowi zadanie?
    Pozdrawiam

  • 25. Data: 2011-02-18 20:33:26
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Fri, 18 Feb 2011 19:11:04 +0100, Sebastian Bia?y
    <h...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >duże częsci napisane i przetestowane wcześniej, narastające przez lata?
    >Ciekawi mnie uzsadnienie inne niż "bo jest najlepszy do wnioskowania AI

    Historie projektu jego tworcy omawiaja tutaj:

    http://www.scribd.com/doc/48793380/Watson-DeepQA#

    Prawde mowiac, nie mialem czasu pzreczytac dokladnie, wiec nie
    potrafir odpowiedziec na pytanie w tym momencie

    A.L.

  • 26. Data: 2011-02-18 21:18:06
    Od: "Przemek O." <p...@o...eu>

    W dniu 2011-02-18 17:44, A.L. pisze:

    > Sorry, idziesz do KF
    >
    > A.L.

    I pisze to osoba która jest w KF wiekszości polskich dostawców usenetu.
    Dobre! Płakać nie będę.

    --
    pozdrawiam,
    Przemysław Osmański, SoftSYSTEM

  • 27. Data: 2011-02-18 22:42:05
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 18.02.2011 19:11, Sebastian Biały pisze:

> [...]
    > duże częsci napisane i przetestowane wcześniej, narastające przez lata?

    > Ciekawi mnie uzsadnienie inne niż "bo jest najlepszy do wnioskowania AI
    Myślę, że problem był inny - jakoś trzeba było reprezentować wiedzę i
    relacje. A prolog istnieje i istnieją ludzie go znający więc go użyto.

    Tak więc należałoby się bardziej zastanawiać w czym napisali i jak
    optymalizowali interpreter (kompilator?) prologa. Bo wnioskując choćby z
    racji rozmiaru klastra jeżeli ten prolog odgrywał jakąś znaczną rolę to
    środowisko było na 99% dostosowane specjalnie do systemu. I "prolog" nie
    odegrał tam innej roli jak tylko "nośnika danych".

    Michoo

  • 28. Data: 2011-02-19 12:46:44
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-02-18 23:42, Michoo wrote:
    > Myślę, że problem był inny - jakoś trzeba było reprezentować wiedzę i
    > relacje. A prolog istnieje i istnieją ludzie go znający więc go użyto.

    W ogóle interesuje mnie na ile w tym AI jest faktycznie AI Prologowego a
    na ile bazy danych wiedzy i jak ona wygląda. Może sama konstrukcja bazy
    danych jest wiekszą częścią sukcesu a nie język sam w sobie z całym
    szacunkiem do Prologu.

  • 29. Data: 2011-02-19 14:24:55
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Sat, 19 Feb 2011 13:46:44 +0100, Sebastian Bia?y
    <h...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >na ile bazy danych wiedzy i jak ona wygląda. Może sama konstrukcja bazy
    >danych jest wiekszą częścią sukcesu a nie język sam w sobie z całym

    Co program robi i jak opisane jest w artykule tworcow programu ktory
    Koledze i wszystkim podalem.

    Program robi znacznie wiecej niz wyszukiwanie w bazie danych. Po
    pierwsze, musi rozumiec jezyk naturalny, i to "rozumiec" w doslownym
    pojeciu tego slowa - musi umiec tworzyc "koncepty". Po drubie, pytanie
    sa dosyc skomplikwoane i nie sprowadzaja sie bezposrednio do
    wyszukiwania w bazie daych.

    Pytanie e Jeopardy sa dosyc skomplikowane,a czes konkursu to "pytanai
    odwrotne" czyli skonstruowanie pytanai na podstawie faktow.

    Z dyskusji na comp.lang.prolog wynika ze Prolog byl uzyty w czesci
    odpowiadzialnej za przetwarzanie jezyka

    A.L.

  • 30. Data: 2011-02-19 19:21:41
    Od: Witold Kuzminski <w...@g...com>

    On Feb 19, 9:24 am, A.L. <l...@a...com> wrote:

> [...]
    >
    > Pytanie e Jeopardy sa dosyc skomplikowane,a  czes konkursu to "pytanai
    > odwrotne" czyli skonstruowanie pytanai na podstawie faktow.

    Przed runda finalowa na NOVA byla przedstawiona historia Watsona.
    Ciekawe, ze nawet sparing nie wskazywal na tak zdecydowane zwyciestwo.
    Jeszcze ciekawsze, ze producenci Jeopardy ledwo-ledwo zgodzili sie na
    udzial IBM zaledwie miesiace przed finalem. Powodem byl oczywiscie
    demonstowany przez Watsona poziom, pozostawiajacy duzo do zyczenia.
    Chodzilo wlasnie o modul rozpoznajacy "mowe" - i "smieszne" (dla
    naiwnego
    obserwatora) zachowanie/odpowiedzi programu.
    Nie bylo natomiast najmniejszych watpliwosci, ze "wiedza merytoryczna"
    Watson znacznie przewyzszal potencjalnych konkurentow.
    Dla osob nie znajacych Jeopardy: to jest urniej na naprawde wysokim
    poziomie.
    Jak juz wspomniano, sama konstrukcja pytan (sformuowania) jest bardzo
    zlozona,
    nie tylko w analizie przez komputer, ale rowniez dla przecietnego
    widza.