    From: Edek <e...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: [OT] Re: Dlaczego w branży rozrywkowej najsłabiej płacą?
    Date: Wed, 12 Oct 2011 00:50:59 +0200
    <j3m5f0$du5$1@inews.gazeta.pl> <j3nii2$l4$1@inews.gazeta.pl>
    <1...@a...googlegroups.com>
    <j3o64b$ak$1@inews.gazeta.pl> <j3oon0$pnk$1@inews.gazeta.pl>
    <j3qff0$8df$1@inews.gazeta.pl>
    <4...@c...googlegroups.com>
    <j4286s$jg9$1@inews.gazeta.pl> <j532hg$sr8$1@inews.gazeta.pl>
    <j59mgi$9rv$1@inews.gazeta.pl> <j5g378$ooq$1@inews.gazeta.pl>
    <j5s9mu$c1e$1@inews.gazeta.pl> <j60dl2$or5$1@inews.gazeta.pl>
    <j6f0tl$f35$1@inews.gazeta.pl>
    <f...@j...googlegroups.com>
    <j6hra9$6qj$1@inews.gazeta.pl>
    <4...@t...googlegroups.com>
    <j6l5sd$5u$1@inews.gazeta.pl> <j6m0pc$pp6$1@inews.gazeta.pl>
    <j6sqj7$skh$1@inews.gazeta.pl> <j6tqei$hr2$1@inews.gazeta.pl>
    <j6vcb7$cl5$2@node2.news.atman.pl> <j70c9b$j7b$1@inews.gazeta.pl>

    On 10/11/2011 05:13 AM, Andrzej Jarzabek wrote:

    > Mówiliśmy o tym, co należy do kompetencji programisty. Programista nie
    > musi i zwykle nie będzie znał wszystkich wymagań, a w praktyce raczej
    > rzadko się zdarza, żeby była specyfikacja wymagań, która jest kompletna,
    > bezbłędna i jednoznaczna. Oczywiście sztka robienia programu tak, żeby
    > był zgodny ze wszytkimi wymaganiami jest też istotna, ale rola
    > programisty w tym wszystkim zależy od różnych rzeczy, na przykład od
    > procesu, poza tym jest to proces iteracyjny, gdzie w danej kolejnej
    > iteracji zazwyczaj się pisze program mniej lub bardziej nie spełniający
> [...]

    Podtrzymuję swoją tezę w ten sposób: jak się podzieli problem na
    mniejsze, to zna się wymagania małych fragmentów. Chociażby dlatego,
    że samemu się podzieliło problem tak, że ten fragment ma robić to i to.
    Raczej o takie wymagania mi chodziło, niż o wynegocjowany z klientem
    dokument.

    > [...]
    > I: jeśli ktoś jest programistą z jakąkolwiek praktyką, ale bez
    > znajomości dobrych praktyk, ale dla dostania pracy przeczyta wszystkie
    > te książki i przygotuje się do odpowiadania tak, jakby stosował je w
    > praktyce, to potencjalnie jest bardzo dobrym programistą i cennym
    > pracownikiem.

    Sam z siebie? Wyobraziłem sobie sytuację, gdy potencjalny pracodawca
    mówi mi, "wie pan, przeczytałby pan może tę książkę..". Nie wiem,
    czy dobrze odczytałbym intencje :)

    [...]
    > A właśnie: spotkałem się z opinią, do której się przychylam, że jeśli w
    > kodzie potrzeba wielu komentarzy, to wskazuje to na problem z jego
    > strukturą, że raczej należy starać się pisać kod tak, żeby komentarz nie
    > był potrzebny.

    Ja chyba nie znam reguły. Najbliższym przybliżeniem tego, co wymaga
    komentarzy, to rzeczy nie oczywiste. No bo dobry kod sam się
    komentuje, tak się czasami mówi, ja komentuję to, o czym sam
    mogę zapomnieć za pół roku, bo jest podchwytliwe, albo się opiera
    na jakiejś konstrukcji. W ogóle lubię komentować konstrukcje,
    podziały, idee, oraz takie podchwytliwe rzeczy jak zależność
    od czegoś zupełnie gdzie indziej, no i API, które IDE wyświetla
    wraz właśnie z komentarzami, a jak nie to są w jednym miejscu.
    Zazwyczaj moje pojęcie o tym co jest oczywiste a co nie pokrywa
    się z grubsza z pojęciem innych; co nie znaczy, że nie mam na koncie
    kawałka kodu, o którym po tygodniu sam nie miałem zielonego pojęcia
    jak działa i spędziłem więcej czasu niż wtedy jak to pisałem nad
    rozszyfrowaniem dlaczego on faktycznie działa. To było oczywiście
    nie i +=1, tylko odrobina matematyki i logiki, nic specjalnego, ale
    wystarczyło. I tam wybitnie brakowało komentarza.

    Edek